240 GL "Blackline" - Numer pensionerad som bruksbil!

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

240 GL "Blackline" - Numer pensionerad som bruksbil!

Inlägg av PH_ »

Hej. Jag tänkte som sådant att jag slänger upp en projekttråd om min 240. Info och bilder kommer att uppdateras allt eftersom.

Är hursom en vanlig 244 registrerad 88, tillverkad sent 87. Köpte den av en trevlig kille i Sätila då den rullat lite drygt 14000mil (styrkta av servicebok) och har i dagsläget rullat ca 17700.

Jag är tredje brukaren och innan dess har vi han jag köpte bilen av (vars fru brukade bilen), hans far och köparen som en gång i tiden stolt rullade ut från volvo med en flång ny 240 av senaste modell någon gång 1988.

Framtidsplanerna är att hålla den i förfinat orginalskick i den mening att jag tänker bygga åt något som hade kunnat liknas vid en "clubsport" med lyxigare ambitioner. Eller kort och gott i samma anda som 850R s/v70r byggdes.

För att nå dit ska bilen utrustas med
Ljudsystem från 960 (CR-901, CD-401 + växlare) ackompanjerat med volvo slutsteg och DLS högtalare.
Elspeglar
Elhissar
Extramätare
Larm
Centrallås
Uppgraderad väghållning
Förfining av motor
osv.. osv...

Sen, som trådtiteln anspelar på, finns det planer att gifta karossen med en morrande 6a. Blir i sådana fall en 3l sexa från 960.

Timmen är dock sen och jag avrundar med lite bilder.
Bild

Bild

Bild

Bild

Och vad som händer med bilen för tillfället..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av PH_ den 23 januari 2013, 23:37, redigerad totalt 1 gånger.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av Djo »

Såg ut att va rätt fin i karosen endå inte mycket rost kan nog bli bra det här :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
robin_moppe
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 december 2011, 11:44
Ort: Tranås

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av robin_moppe »

ser ut som ett fint projekt!
volvo 240 -88 http://www.garaget.org/robinmoppe
saab 96 -76
Användarens profilbild
AxelGLT
Inlägg: 139
Blev medlem: 1 december 2011, 18:12
Ort: Gotland

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av AxelGLT »

Ser ut att bli kalas! Nice med lyften också :).
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av PH_ »

Tackar för hejarropen.

Tar just nu en liten paus från rostlagandet.

Golvet på förarsidan är klart samt grundmålat med hagmans CA primer och kittat. Har börjat med höger sida men det tar lite tid att kapa bort rosten och filura på hur man bäst får ihop det - Det hade nästan varit lättare om allt var bålrötet så att jag var tvungen att byta hela sektioner istället! :)
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av PH_ »

Nu kan jag bocka av golvet på "rostlagarlistan" iaf! Gött. Nu återstår framskärmar, trösklar mot bakre hjulhus, skärmkanter och hjulhus bak. Jag ger mig fan på att baljorna också behöver kärlek när man börjar riva men den dagen den sorgen ;)

Nu sitter jag och funderar (kommer bli mycket sådant i denna tråden tror jag) på bromsar.

Jag är helt övertygad om att original 4kolvs-ok räcker betydligt längre än vad folk vill tro så därför har jag funderat på sådana här raringar.

Bakre skivor till XC90, mäter 308x20 och sväljs med lätthet av original-oken! Frågan är bara om det får plats då oken hamnar ca 20mm längre ut, dvs närmare insidan av fälgen.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av PH_ »

Ännu en tråk uppdatering utan bilder..

Nu har jag åkt runt utan inredning rätt länge.. Hade bra fart ett par helger sen åkte jag på 10dagars magsjuka och därefter har jag fått äran att göra en jäkla massa övertid på jobbet sen lite ideellt arbete hos bror min. Smällar man få ta ;)

Har dock hunnit samla på mig lite delar och material samt grävt fram lite i gömmorna.

*5st hyffsat fina Gemeni fälgar
*Orignal manuell utdragbar antenn
*USA-blinkers
*Nya "orginal" baklampor från Alvo Industries.
*Bitumenplattor, 4mm från swedol
*Ljuddämpningsmattor för extraljudämpning
*Cargard 950s
*Yttertempmätare

En jäkla massa spackel och grundmaterial samt grejer till rostskyddsbehandling.

Lite tråkigheter att ta tag i har också uppkommit. Bla fick jag möte med en lastbil som inte såg mig utan bara la över och genade i den kurva jag mötte åbäket i. Det resulterade i att jag fick vika av och ner i diket en sväng med obalans i framhjulen som följd.

Jag har balanserat om båda framhjulen men är inte riktigt kvitt skaket. Får balansera om dem en gång till och om inte det blir bra ska jag kontakta åkaren, vars lastbil jag mötte, och kräva honom på ersättning för nya fälgar och pulverlack. Hjulinställning behöver göras men det gjorde det innan dikesvisiten också så vem som får ta den smällen får vi se.

Ska poängtera att det inte var åkaren som körde lastbilen jag mötte, jag fastnade aldrig i diket utan var bara nere och vände med höger hjulpar och när jag ringde åkaren var han trevlig och förstående "det är bara att höra av sig om du upptäcker något som blivit skadat". Tur i oturen måste jag säga!

Övriga tråkgrejer som jag måste ta tag i är ett litet tankläckage, gnisslande och gjukande stöddämpare bak och bussningar i momentstagen samt panhardstaget.

Semestern är räddad ;)

Innan jag inhandlar nya stötdämpare ska jag testa och se om inte jag kan få dit ett par bättre begagnade gasstötdämpare från tjejens peugeot 206. De är betydligt hårdare både in och på returen och kan passa längdmässigt - Den som lever får se! :)
Användarens profilbild
AxelGLT
Inlägg: 139
Blev medlem: 1 december 2011, 18:12
Ort: Gotland

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av AxelGLT »

Jag tycker det är bra att man håller sig sysselsatt! Kämpa på!
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av PH_ »

Sakta men säkert så. Fick lagt färg på bilen i helgen (skärmkanter bak, höger fram, trösklar och nederkant på framskärmar fram samt dörrgångar fick sig en omgång.

Använde mig av bruten billack på sprayburk och 2k klarlack, också den på sprayburk (punkteringspatron med härdare i bottnen). Jag blev riktigt nöjd med resultatet förutom på vänster framskärm. Jag la färgen i dåligt ljus och tonade inte ut den så bra där. I övrigt syns inga övergångar mellan ny och gammal lack.

Bilen kunde varit renare och bilderna bättre men håll till godo.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av PH_ »

Dörrarna skall göras i ordning när tid finnes (ska svetsa upp orginaldörrarna). Ganska låg prio på det nu dock. Fortsatt återmontering av inredning, div el och tillbehör, blockvärmare mm ska betas av.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av PH_ »

Fick pillat lite med bilen idag i det fina vädret.

Bild
Monterade centrallåsmotor och drog lite kablar i förardörren. I högtalarhålet skymtar ni 5polig kabel till elspegel, org högtalarkablage som skall användas till diskant och 2x2½ kabel till 4". Centralåsmotorn skarvade jag på bilens härva i skarven vid vänstersidan av kardantunnel/mittkonsol.

Bild
Kopplade även in autodown relä. Passade perfekt i plåtprofilen så det fick sitta där.

Bild
Bytte centrallåsgivaren i förardörren häromdan. Ett under att centrallåset fungerade "hjälpsamt" med den gamla givaren överhuvudtaget...

Bild
Hade dock lite problem med den nya givaren. Trodde först att jag vänt givaren runt låskolven fel eller ngt, för när jag låste upp med nyckeln så låstes övriga dörrar, men som synes var NOS-givaren felkopplad. Gamla, rätt kopplad till vänster, och den nya felkopplade till höger.

Fick även bytt centrallåsmotorer i bakdörrarna till bättre begagnade och lokaliserat vilka kopplingsstycken jag ska mecka in 950s cargard larmet i. Funderar på att använda extrafunktionen (fjärkontrollaktiverad utgång) till att starta motorvärmaren.

Vad tror ni om att placera larmboxen ovanpå nedre stereofacket? Att sätta den under brädan vid sidan av rattstången känns rätt osäkert..
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av PH_ »

Mycket annat som äter på min tid men igår kväll så modifierade jag mitt typ 3tidur.. Tanken är att jag ska kunna starta motorvärmaren från fönstret med hjälp av dosan till larmet.

Bild

Som synes hade jag inte orginalkontakten till tiduret så jag har helt sonika lött på kablar på tidurets stift (kört såhär i 1år)

Plockade isär tiduret och lödde på två kablar på lödpunkterna tillhörande den orangea knappen sen letade jag fram ett litet nätt 12v signalrelä (stort som en 1x2 legobit) som jag använder för att bygla knappen.

Den lösa tåten med kontakt drar reläspolen, är tänkt att kopplas samman med larmets utgång.

Anledningen att jag valde att köra med relä är för att min kortslutning i huvudet orsakade kortslutning i tiduret (som tur va hade jag ett till liggandes) när jag satt och pillade, sen kändes det säkrare att ha tiduret helt frånskillt från larmet.
Jim
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 november 2011, 22:33
Ort: Norsjö, Västerbotten

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av Jim »

Ser bra ut! snygga lagningar!
Bild
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av PH_ »

Återmonteringen av inredning fortgår, sakta men säkert. Opererade knät i tisdags så det har dock inte blivit mycket gjort i veckan - Men, ett justerbart panhardstag fick jag knåpat ihop.

Bild

Bild

Bild

Bild

Hade lite brådis så dokumentationen blev inte så bra, hade tänkt att göra en guide men det sket sig, Mutter och "gängstav" är M16 iaf. Gjorde allt på känn, visste inte hur mycket staget behövde kortas, men det räckte iaf! Går att kapa så jag kan justera ihop mer men jag tror inte det behövs.

Allt gjordes utan att hissa upp bilen - Smidigt.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av PH_ »

Sparar på krutet tills jag faktiskt blivit klar med något.. så det får bli en tråkupdatering (igen)

Bilen fyllde 18k mil häromveckan. Och det firades med hjulinställning, oljebyte, byte av soppa filter, nya handbromsbackar och blanktpapper på besiktningen ;)
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av Volvo245GLT »

Snygg lösning med tiduret! :)
Rev isär ett av mina och tänkte att man kanske bara kunde switcha "röda knappen" till jord för att skapa en ingång, och sen dra den till det oanvända stiftet i kontakten för en snygg och smidig lösning.
Kom dock fram till att enda sättet verkar vara att göra som du har gjort och använda ett relä.

Slutade med att jag tog ett typ 4-ur som redan har en passande ingång som ska jordas för att aktivera.
Drog detta till en GSM-modul som ställdes in att endast svara på mitt mobilnummer, och då dra ner utgången 3 sek vilket motsvarar manuell värmarstart med knappen på uret.
Funkar kalas!!..
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av PH_ »

Volvo245GLT skrev:Snygg lösning med tiduret! :)
Rev isär ett av mina och tänkte att man kanske bara kunde switcha "röda knappen" till jord för att skapa en ingång, och sen dra den till det oanvända stiftet i kontakten för en snygg och smidig lösning.
Kom dock fram till att enda sättet verkar vara att göra som du har gjort och använda ett relä.

Slutade med att jag tog ett typ 4-ur som redan har en passande ingång som ska jordas för att aktivera.
Drog detta till en GSM-modul som ställdes in att endast svara på mitt mobilnummer, och då dra ner utgången 3 sek vilket motsvarar manuell värmarstart med knappen på uret.
Funkar kalas!!..
Tackar :)

Bra att veta att typ4 redan har en sådan ingång! Har blivit så att jag köpt på mig tidur (främst typ 3)när jag snubblat över dem billigt, perfekta att använda även till andra bilar än våra kära bilar från 200 serien. Tanken är att tjejen ska få ett typ 3 undangömt i hennes Peugeot 206 va det lider.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av PH_ »

Har inte hänt mycket men dessa små diskantållare har jag knåpat ihop. Eftersom orginal elhisspaneler inte går att få tag på nya så modiferade jag mina gamla paneler för manuella speglar till diskanthållare. Smälter förhoppningsvis in ganska bra i bilen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere
Inlägg: 302
Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
Ort: Ystad

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av Joppe_Johndeere »

Stiligt som bara F#¤n! Har inte ens tänkt på detta innan! Blir till att kopiera rakt av någon dag! 8-)
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: 240 GL "Blackline" - Rullande bruksbilsprojekt mot "GLT-

Inlägg av PH_ »

Joppe_Johndeere skrev:Stiligt som bara F#¤n! Har inte ens tänkt på detta innan! Blir till att kopiera rakt av någon dag! 8-)
Tackar. glöm inte att dubbelkolla lutningen på diskanten innan du börjar spackla bara. Tror mina kommer att luta lite innåt/nedåt men det kanske bara är jag som kommer att tänka på det..

Nästa update blir troligen baffel och distans för själva dörrhögtalarna.
Skriv svar