Blyerts på i fördelarlocket?

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
seglaren
Inlägg: 97
Blev medlem: 22 november 2011, 20:46

Blyerts på i fördelarlocket?

Inlägg av seglaren »

Hej!

Har hört att vissa ritar på lite blyerts på tändstiften ( på elektroderna ). Vill veta om det är bra för motor osv eller inte. Om det är bra kanske man kan ha det i på kontaktytorna i fördelarlocket? Har problem med återkommande ärg. Vet ni hur jag ska göra för att förebygga ärg? Bilen är en Volvo 240-88 L.H 2.2.

Tacksam för svar!
seglaren
Inlägg: 97
Blev medlem: 22 november 2011, 20:46

Re: Blyerts på i fördelarlocket?

Inlägg av seglaren »

Ingen som vet?
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Blyerts på i fördelarlocket?

Inlägg av janneR »

Har aldrig provat men jag tror inte det tillför något bra snarare tvärtom. Sen undrar jag vad det är för ärg du får på tändstiftens elektroder, har du problem med beläggningar där så brukar det bero på något som behöver åtgärdas antingen om det gäller bränsletillförsel eller om det kanske kommer in olja i förbränningsrummen. När det gäller fördelaren så brukar det normalt vara dags att byta fördelare när det ser illa ut på kontaktytorna.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
seglaren
Inlägg: 97
Blev medlem: 22 november 2011, 20:46

Re: Blyerts på i fördelarlocket?

Inlägg av seglaren »

Jag menade att jag har återkommande ärg i enbart fördelarlocket.
Hilmer
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 november 2011, 12:41
Ort: Västra Karup

Re: Blyerts på i fördelarlocket?

Inlägg av Hilmer »

Beläggning på kontaktytorna i locket brukar bero på fukt, kan vara så att det är dags att byta lock och fördelare. Locket kan va sprucket.
Men så länge det är kontakt behöver man ju inte bry sig;)
Att krita blyerts på tändstiften är ju ren bluff i mina ögon...
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Blyerts på i fördelarlocket?

Inlägg av 240_kalle »

men däremot så förstör du ett strömfördelarlock med att dra ett blyerts sträck mellan "polerna" det är svårt att få bort grafiten ur locket (slipning är nog det ända)
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Brat
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 november 2011, 15:04

Re: Blyerts på i fördelarlocket?

Inlägg av Brat »

Länge sedan du bytte olja i motorn? Oljan tar ju upp mycket kondensvatten och blir efter några tusen mil mättad, beror mycket på hur man kör, många kortkörningar så hinner aldrig oljan gå upp i temp ordentligt och koka bort vattnet, men med mer vatten och kondens i motorn så trycks med vatten upp i fördelarens lock och mer ärg bildas, att köra utan det tunna plasttäcklocket under fördelarlocket runt rotorn ökar nog på den effekten också.
Skriv svar