Hur det hela började för mig...

Foto & film , endast eget material eller material som inte bryter mot upphovsrätten.
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Hur det hela började för mig...

Inlägg av Holländaren »

Farsan skickade den här bilden för ett tag sen.. "Min" första Volvo! Gissar att det kan förklara ett o annat.
Bilen är en 83as GL. Notera att den inte har några emblem på bakluckan och ingen höger spegel! Det var tydligen tillval i Holland på den tiden. Jag är mycket nöjd med fälgvalet, farsan hade bra smak. Han hade den här bilen från januari 83 fram till slutet på 86, då blev det en 745a.

Lillplutten där är alltså Holländaren ca 7 år gammal, i söndagskläderna ;)
Bild

Morsan körde en röd 242 fram till 89 då det blev en 343, men det är ingen som lyckas hitta en bild på 242an. 343an hängde med ända tills morsan ärvde morfars Ford, 2002 tror jag det var. Nu kör morsan fortfarende Forden och farsan kör Peugeot... Man fattar inte riktig var det har gått fel.. :roll:
Brorsan tog iaf över 343an och körde den tills han skaffade S60. I 2005 så körde han ända hit upp från Holland med 340:n men det var bland dom sista resor för den bilen. Resan började bra, när han hade hämtat upp kompisen så ville inte bilen igång.. Den hade problem med ånglås ibland eller vad fan nu problemet var, helt omöjlig att få igång när den varm. Dom gick in igen och drack en kopp kaffe, sen gick bilen att starta och då körde dom 500 mil tur o retur med den :lol:
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Hur det hela började för mig...

Inlägg av Modspojken »

Underbar.
Vive la revolution pacifique!
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Hur det hela började för mig...

Inlägg av Djo »

Bilden funkar tyvär inte men roligt med lite historia men ficksa bilden ;) :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Re: Hur det hela började för mig...

Inlägg av Holländaren »

Bilden funkar här nu iaf :) Det verkar vara pågå lite underhåll hos min host.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Hur det hela började för mig...

Inlägg av Djo »

Nu funkar den.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Wietze
Inlägg: 31
Blev medlem: 21 november 2011, 15:54
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Hur det hela började för mig...

Inlägg av Wietze »

Kul att se bilden. 244an är en GL Grand Luxe. Fälgarna ingick i detta utförande. Höger backspegel saknades på många marknader som jag tycker är jättekonstigt med tanke på Volvo PVs säkerhetstänkande och den redan då intensiva trafiken jämfört med Sverige där den högra backspegeln var standard.

Enligt appen VWE iKenteken finns JG14ZX kvar. 244an går på motorgas (såklart) men bilen skulle ha besiktigats senast den 3 januari 1986.
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Re: Hur det hela började för mig...

Inlägg av Holländaren »

Att den går på LPG har man nåt svagt minne av, jag tror att tanken satt längst in i kofferten. Hade varit en fin bil åt farsan, skattebefriad (25 år i Holland) och LPG det blir väl inte mycket billigare.
Jag såg på autoweek.nl att den har bytt ägare i 1994. Lite konstig att den alls finns kvar tycker man om den inte har besiktats sen 86 och inte bytt ägare sen 94 (om jag nu tolkar infon rätt). Man blir som nyfiken hur den ser ut nuförtiden.
http://www.autoweek.nl/kentekencheck.ph ... n=jg-14-zx
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Hot Rod Nisse
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 november 2011, 17:38
Ort: Karlstad/Sweden
Kontakt:

Re: Hur det hela började för mig...

Inlägg av Hot Rod Nisse »

Tjena Holländaren.. läcker bild, du ser ut som en riktig liten buspojke där på bilden ;)

jag är lite nyfiken på om du har den svarta Chevellen kvar !!??? 8-)



-
Skriv svar