Tips på bra kupolmuttrar

Allt rörande styling , hur man ta hand om sin bil och vilka däck & fälg man ska välja.
Skriv svar
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Tips på bra kupolmuttrar

Inlägg av Tilly »

Är det någon som har något bra tips på var man kan köpa bra och snygga kupolmuttrar till fälgarna. Jag har ett par som suttit på bilen i många år och som varit bra men de börjar se rostiga och tråkiga ut nu. Provade att köpa biltemas förra året och de är ju billiga men det behövdes inte många regnskurar innan de var bruna. De som Volvo säljer som 240-originalmuttrar nu är ju inga riktiga kupolmuttrar utan egentligen vanliga muttrar med en hatt på. De är ju också rätt dyra.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere
Inlägg: 302
Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
Ort: Ystad

Re: Tips på bra kupolmuttrar

Inlägg av Joppe_Johndeere »

Här har jag köpt till min tvåförtio, 2år gamla och ser fortfarande nya ut... dock har jag inte kört i salt och annat mög...

http://www.specialfalgar.se/tillbeh%C3%B6r/mutter.aspx
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
VintageVolvo
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 april 2012, 14:51
Ort: Utanför Malmö

Re: Tips på bra kupolmuttrar

Inlägg av VintageVolvo »

Tilly skrev:Är det någon som har något bra tips på var man kan köpa bra och snygga kupolmuttrar till fälgarna. Jag har ett par som suttit på bilen i många år och som varit bra men de börjar se rostiga och tråkiga ut nu. Provade att köpa biltemas förra året och de är ju billiga men det behövdes inte många regnskurar innan de var bruna. De som Volvo säljer som 240-originalmuttrar nu är ju inga riktiga kupolmuttrar utan egentligen vanliga muttrar med en hatt på. De är ju också rätt dyra.
Vilka köpte du på Biltema? Jag behöver fixa kupolmuttrar imorgon så att jag kan montera på turbinfälgarna. :mrgreen:

Det skall bli härligt att se hur den ser ut med dem på. :D Visst har jag bilen ute till försäljning men jag kanske behåller den ändå. Det är en stabil och genomgången bil. I helgen blir det tvätt, vaxning och polering av den.

Trevlig helg!

EDIT: Jag såg att Mekonomen har kupolmuttrar också. Artikelnr. 37- 05001270. :idea: 17kr står det...... per st? Det blir ju 340kr för 20st.... känns lite smådyrt. Någon som prövat dem?
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Tips på bra kupolmuttrar

Inlägg av Tilly »

Joppe_Johndeere skrev:Här har jag köpt till min tvåförtio, 2år gamla och ser fortfarande nya ut... dock har jag inte kört i salt och annat mög...

http://www.specialfalgar.se/tillbeh%C3%B6r/mutter.aspx
Detta verkar ju bra. Det finns ju dessutom i lite olika varianter, jag tycker många kupolmuttrar är lite i största laget annars.

VintageVolvo skrev: Vilka köpte du på Biltema? Jag behöver fixa kupolmuttrar imorgon så att jag kan montera på turbinfälgarna. :mrgreen:
Det var biltemas kromade kupolmuttrar, jag vet inte hur många olika varianter de har riktigt men dessa verkar relativt vanliga.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Tips på bra kupolmuttrar

Inlägg av Lazze S »

Dom som Volvo sålde tidigare och var helgjutna är i mina ögon dom bästa. Men även där har väl Volvo sänkt kvaliten. Prova sök begagnade om dom inte finns hos Volvo längre. Biltemas rostade ganska snart.
Till 940 har jag upptäckt att dom från S40 passar utmärkt, även låsmuttrarna.
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Tips på bra kupolmuttrar

Inlägg av PH_ »

Biltemas kromade håller en säsong ungefär.. Iaf om man som jag använt mutterknack. Det stackars kromet spricker så fort man kollar på dem.

De kanske kan funka om man drar hjulen med handkraft dock :roll:
john
Inlägg: 163
Blev medlem: 3 december 2011, 12:32
Ort: tierp

Re: Tips på bra kupolmuttrar

Inlägg av john »

Jag har biltemas muttrar på min amazon skruvade dit dom förra sommaren med fälgkors och de är rostiga nu så det är väldigt dåligt krom på dom
//John
volvo 245 turbo -84
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Tips på bra kupolmuttrar

Inlägg av Modspojken »

john skrev:Jag har biltemas muttrar på min amazon skruvade dit dom förra sommaren med fälgkors och de är rostiga nu så det är väldigt dåligt krom på dom
//John
Japp, köpte sådana till mammas Aygo och drog med handkraft. Rostiga som tusan efter fyra månader. Köp ej, således.
Vive la revolution pacifique!
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere
Inlägg: 302
Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
Ort: Ystad

Re: Tips på bra kupolmuttrar

Inlägg av Joppe_Johndeere »

Jag köpte även ventiler på specialfälgar och dom har också hållit sig bra..

Bild
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Tips på bra kupolmuttrar

Inlägg av Tilly »

Tilly skrev:De som Volvo säljer som 240-originalmuttrar nu är ju inga riktiga kupolmuttrar utan egentligen vanliga muttrar med en hatt på. De är ju också rätt dyra.
Jag får nog revidera mitt inlägg lite. "Rätt dyra" är en klar underdrift! Jag var inne på Volvo för att köpa två muttrar. Jag har dessa på min 78:a men en mutter behöver bytas. Tänkte också köpa en i reserv. Priset är dock 80 kr/st! Jag var tvungen att försäkra mig om att det inte var en sats med 5 eller något liknande. Nej det var styckpris. Jag köpte bara en, blir trots allt billigare att köpa en ny Volvomutter än att byta ut alla 20 till billigare och bättre modell (vill ju ha samma sort överallt).

Som jag skrev i tidigare inlägg så är dessutom Volvos muttrar inga riktiga kupolmuttrar utan vanliga med en kromhatt på. Dessa kromhattar verkar inte sitta som berget, en har ramlat av på mina som inte är särskilt gamla. Så i detta fallet kan man verkligen tala om att Volvos grejer numera är dyrt skräp.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Skriv svar