Volvo 240 Turbo

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
_Performance_
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 april 2012, 21:35

Volvo 240 Turbo

Inlägg av _Performance_ »

Hejsan
Efter att ha hängt allt för länge på detta forum utan att vart medlem eller lagt upp mitt projekt gör jag det nu

Är en 240 Gl -86
Saker som ska fixas till och börja med.

*Byta Motor till b230fk
*Fixa elsystem, Dvs byta till ett LH 2.4
*Lite andra saker så ja kan besikta med den motorn.

Efter jag fått den besiktad blir det att trimma, men mer info om de kommer senare.
Ska försöka fixa bilder ända från projektets början till slut.
Senast redigerad av _Performance_ den 28 maj 2012, 17:37, redigerad totalt 1 gånger.
_Performance_
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 april 2012, 21:35

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av _Performance_ »

Fixade så att Lambda mätaren med fick plats=)
Bild
Börjat slipa lite grann nu, syns på Termostat huset. Ska slipa klart i morgon och lacka det silver.
Bild
Nu är det insuget och lite andra grejer lackade, vart jävligt nöjd med resultatet.
Bild
Ny dump och Wastegate kom idag, Även hämtat ut mitt LH 2.4 =)
Bild
_Performance_
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 april 2012, 21:35

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av _Performance_ »

Är lite jobb med den men det kan det nog vara värt. Har stått sisådär 10 år eller nå .. Den var ju gratis så. Har fixat en som kan svetsa allt plåt åt mig oxå.
Bild
Bild
Bild
Bild
_Performance_
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 april 2012, 21:35

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av _Performance_ »

Så nu har man varit till garaget en sväng och börja riva lite grann. Men var skit väder så hann inte så mkt. Tanken är att få ut motorn snabbt och iaf slipa ner och lacka motor utrymmet. Blir inge seriöst just nu men nått som ser bättre ut iaf. Sedan börja med att stoppa i LH 2.4 .
Tog bara 2 bilder.
Bild
Bild
john
Inlägg: 163
Blev medlem: 3 december 2011, 12:32
Ort: tierp

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av john »

Ser ut som du har lite jobb framför dig
Ska bli kul att följa projektet :D
//John
volvo 245 turbo -84
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
_Performance_
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 april 2012, 21:35

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av _Performance_ »

john skrev:Ser ut som du har lite jobb framför dig
Ska bli kul att följa projektet :D
//John
Det har jag verkligen, men vad gör man inte för att hålla kvar dom här på vägarna =) Tackar =)
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av Holländaren »

Ja hej bara, jag tycker synd om han som ska svetsa rosten, men som du säger vad gör man inte :)
Och bästa färgen man kan ha på en 70 talare dessutom! Jag ångrar fortfarende lite att jag sålde min 244 -75 som hade samma färg som din 242a.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av Modspojken »

Fy f-n vad den ser ut.. De projekten är de bästa egentligen - varje litet framsteg märks så otroligt tydligt. För att inte tala om den välgärning du gör som räddar bilen från skrot och död.

Lycka till!
Vive la revolution pacifique!
_Performance_
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 april 2012, 21:35

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av _Performance_ »

Modspojken skrev:Fy f-n vad den ser ut.. De projekten är de bästa egentligen - varje litet framsteg märks så otroligt tydligt. För att inte tala om den välgärning du gör som räddar bilen från skrot och död.

Lycka till!
Har sagt till mig själv att ja skiter i hur mycket det kommer kosta att svetsa den, ja ska ha ut den på vägen igen. Och som sagt har inge bråttom att bli klar med bilen så man kan verkligen ta sig tid och göra det rätt =)
_Performance_
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 april 2012, 21:35

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av _Performance_ »

Holländaren skrev:Ja hej bara, jag tycker synd om han som ska svetsa rosten, men som du säger vad gör man inte :)
Och bästa färgen man kan ha på en 70 talare dessutom! Jag ångrar fortfarende lite att jag sålde min 244 -75 som hade samma färg som din 242a.
Haha jag tycker lite synd om han också, men hoppas han ser den goda gärningen i det här och kommer tycka det är kul att svetsa den. Lätt den snyggaste färgen, och den färgen kommer det bli sen i framtiden också. Men det är långt kvar tills dess =)
_Performance_
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 april 2012, 21:35

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av _Performance_ »

Eftersom min bror också håller på med ett litet projekt i samma garage slänger ja upp några bilder här ibland på den också , han brukar inte hänga så mycket på forum.
Bilen är en 244 DL- 77 med 1 ägare kan man säga, morfar köpte den som ny. Sedan morsan sen bror, men jag räknar det som 1 ägare eftersom det är familjen.
I dagsläget ska man få den besiktad till och börja med, sedan var en sugen på v8, men eftersom han blev arbetslös nyligen kanske det får vänta lite,men man vet aldrig =)
Lite bilder på den
Bild
Bild
Bild
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av Holländaren »

Tror du brorsan kan vara intresserat av att sälja takräcket? :) Hade suttit fint på min 242a!
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
_Performance_
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 april 2012, 21:35

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av _Performance_ »

Holländaren skrev:Tror du brorsan kan vara intresserat av att sälja takräcket? :) Hade suttit fint på min 242a!
Tyvärr säljs det inte :P, Fanns såna att köpa på Biltema får många år sedan. Dom kanske inte finns kvar?har inte kollat.
_Performance_
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 april 2012, 21:35

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av _Performance_ »

Äntligen har man fått tag i en bra Garage plats, typ 100m från lägenheten skönt som fan ! Ska försöka få dit bilen nu i veckan, så har inte blivit nått gjort denna helg. Har istället vart och hållit Danne sällskap och hjälpt han lite grann med hans Schysta turbo bygge. Slänger upp en bild på den ;)
Bild
_Performance_
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 april 2012, 21:35

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av _Performance_ »

Idag har jag haft tråkigt på jobbet, mycket dötid. Så har passat på att räkna lite kostnader för en helrenovering.
Om ja verkligen ska lägga pengar på att få den bara besiktningsklar så är jag nu uppe i 20000:- . Då med jävligt mycket nytt i framvagn/bromsar motor osv. Då jag känner en lackerare så kommer lacken hamna på runt 10000:-, sammanlagt med allting ja tänkt lägga ut på bilen är jag uppe i 36000:-. Och hade tänkt lägga upp det på en 2-3 års period. Det är mycket pengar men jag tycker man borde kunna få runt 30-40 tusen för en helrenoverad 242 -75 med turbo motor och ny lack och helsvetsad, inte för att ja tänkt sälja den då. Men man borde ju gå plus minus noll, om man inte räknar med tiden vill säga.
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av Cpt Tuttle »

Njaäe, back går man alltid med såna där totalprojekt, men det är ju en hobby och inget man skall leva av.

Och det är väl i alla fall roligare lägga 40K på en 242 med rolig spis än på en lätt begagnad Ford Ka? ;)
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
_Performance_
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 april 2012, 21:35

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av _Performance_ »

Cpt Tuttle skrev:Njaäe, back går man alltid med såna där totalprojekt, men det är ju en hobby och inget man skall leva av.

Och det är väl i alla fall roligare lägga 40K på en 242 med rolig spis än på en lätt begagnad Ford Ka? ;)
Jo att gå lite back får man räkna med, men inte allt för mycket. Betydligt mycket roligare än en Ford Ka hahaha ;)
_Performance_
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 april 2012, 21:35

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av _Performance_ »

Behöver en till 240, helst 242 men duger med 244 också. Ska vara rostfri ända kravet, köper inom västmanland .
_Performance_
Inlägg: 35
Blev medlem: 24 april 2012, 21:35

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av _Performance_ »

Nu på fredag köper ja loss kompisens 240, så nu jävlar kan man börja bygga !
john
Inlägg: 163
Blev medlem: 3 december 2011, 12:32
Ort: tierp

Re: Volvo 242 Turbo

Inlägg av john »

Trevligt :D
Var 242an för slut i karossen?
//John
volvo 245 turbo -84
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
Skriv svar