Volvo 244 -90
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
- Ort: Göteborg
Volvo 244 -90
Godkväll,
För några veckor sedan åkte jag för att titta på några Hydra-fälgar som låg ute till försäljning på Blocket till ett överkomligt pris. Efter att ha lämnat trygga, hemtrevliga Redbergslid och begivit mig till (*rys*) Högsbo visade det sig att säljaren var mycket pratsam och dessutom intresserad av Volvos 240-serie. Han kikade lite på Lille Gubben (min GL -87) och nämnde att det stod en 240 någon halvannan kilometer bort på en parkering. Han hade försökt köpa denna bil en gång i tiden men ville inte ge det som begärdes (5000 pistoler). Sedan dess hade den tydligen bara stått.
- Vi kan åka och titta på den om du vill, sade säljaren efter att jag köpt fälgarna och betalat.
- Visst, svarade jag även om jag inte riktigt förstod varför HAN skulle visa en bil som inte var hans. Vi åkte söderut längs skumma gator parallellt med Dag Hammarsköldsleden. Och där stod den mycket riktigt på en dåligt upplyst plats utanför en tråkig hyreskasern i tegel: en mörkblå 244 med beige inredning och automatlåda. Svårt oxiderad i lacken förstås och med stulet avgassystem och katt, men ingen rost vad jag kunde se och med bara 14 500 mil på mätaren (knappt inkörd alltså).
- Jag kommer till och med ihåg vad ägaren heter, utbrast den oerhört ivrige fälgsäljaren som verkade mån om att jag skulle köpa bilen och rädda den undan ett hemskt öde. Själv hade han nog med bilar menade han, och skulle dessutom lämna Göteborg och flytta till sydligare nejder.
Dagen efter ringde jag upp bilens ägare.
- Det är min pappas gamla bil som bara har stått still sedan han gick bort för några år sedan. Fraktar du bort bilen får du den!
Och så blev man med en 240 till. Efter lite meckande med bränslepumpsrelät och lossknackning av frambromsar körde jag bilen till mina svärföräldrar i Lindome. Utan avgassystem lät den förstås som ett reaplan..
Jag ska se till att ställa bilen i ordning igen, tvätta, putsa, feja och smårenovera. Vi får se vad det hela slutar, den här typen av projekt har ju en tendens att bli mer och mer seriösa ju längre tiden går.
Nu ser den ut såhär. Ingen rolig syn än så länge men i alla fall rentvättad från alger och grovsmuts.
Smuts och skit
En bil helt utan smaklös lyx, om man inte räknar denna yttertemperaturmätare
"Ny" katalysator inköpt.
Original tygmattor från Bil och Truck - efter tvätt ska de i igen!
En stackars trött backspegel
För några veckor sedan åkte jag för att titta på några Hydra-fälgar som låg ute till försäljning på Blocket till ett överkomligt pris. Efter att ha lämnat trygga, hemtrevliga Redbergslid och begivit mig till (*rys*) Högsbo visade det sig att säljaren var mycket pratsam och dessutom intresserad av Volvos 240-serie. Han kikade lite på Lille Gubben (min GL -87) och nämnde att det stod en 240 någon halvannan kilometer bort på en parkering. Han hade försökt köpa denna bil en gång i tiden men ville inte ge det som begärdes (5000 pistoler). Sedan dess hade den tydligen bara stått.
- Vi kan åka och titta på den om du vill, sade säljaren efter att jag köpt fälgarna och betalat.
- Visst, svarade jag även om jag inte riktigt förstod varför HAN skulle visa en bil som inte var hans. Vi åkte söderut längs skumma gator parallellt med Dag Hammarsköldsleden. Och där stod den mycket riktigt på en dåligt upplyst plats utanför en tråkig hyreskasern i tegel: en mörkblå 244 med beige inredning och automatlåda. Svårt oxiderad i lacken förstås och med stulet avgassystem och katt, men ingen rost vad jag kunde se och med bara 14 500 mil på mätaren (knappt inkörd alltså).
- Jag kommer till och med ihåg vad ägaren heter, utbrast den oerhört ivrige fälgsäljaren som verkade mån om att jag skulle köpa bilen och rädda den undan ett hemskt öde. Själv hade han nog med bilar menade han, och skulle dessutom lämna Göteborg och flytta till sydligare nejder.
Dagen efter ringde jag upp bilens ägare.
- Det är min pappas gamla bil som bara har stått still sedan han gick bort för några år sedan. Fraktar du bort bilen får du den!
Och så blev man med en 240 till. Efter lite meckande med bränslepumpsrelät och lossknackning av frambromsar körde jag bilen till mina svärföräldrar i Lindome. Utan avgassystem lät den förstås som ett reaplan..
Jag ska se till att ställa bilen i ordning igen, tvätta, putsa, feja och smårenovera. Vi får se vad det hela slutar, den här typen av projekt har ju en tendens att bli mer och mer seriösa ju längre tiden går.
Nu ser den ut såhär. Ingen rolig syn än så länge men i alla fall rentvättad från alger och grovsmuts.
Smuts och skit
En bil helt utan smaklös lyx, om man inte räknar denna yttertemperaturmätare
"Ny" katalysator inköpt.
Original tygmattor från Bil och Truck - efter tvätt ska de i igen!
En stackars trött backspegel
Senast redigerad av Modspojken den 22 april 2012, 22:03, redigerad totalt 2 gång.
Vive la revolution pacifique!
-
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 23 november 2011, 20:55
Re: Volvo 244 -90
Såg väl rätt skaplig ut tycker jag av det man kan se.
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
- Ort: Göteborg
Volvo 244 -90
Jaha ja, dag 2 skulle egentligen vigts åt att montera ett nytt avgassystem:
Original minsann
Men det blev en smula svårt då det inte fanns någon fläns mellan främre avgasröret och katalysatorn. Så jag åkte till Bilia i Nordstan och beställde ett nytt. Det gamla såg ut, tja, såhär:
Istället vidtog projekt "spruta på schampoo, skrubba medelst nagelborste och suga upp med våtdammsugare".
Och visst blev det bättre!
Jag gjorde också en mycket slarvig motortvätt (svärfar pillar från vänster)
Och här är de matta baklamporna jag pratat om i en annan tråd. De ska göras iordning:
Original minsann
Men det blev en smula svårt då det inte fanns någon fläns mellan främre avgasröret och katalysatorn. Så jag åkte till Bilia i Nordstan och beställde ett nytt. Det gamla såg ut, tja, såhär:
Istället vidtog projekt "spruta på schampoo, skrubba medelst nagelborste och suga upp med våtdammsugare".
Och visst blev det bättre!
Jag gjorde också en mycket slarvig motortvätt (svärfar pillar från vänster)
Och här är de matta baklamporna jag pratat om i en annan tråd. De ska göras iordning:
Vive la revolution pacifique!
-
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 26 november 2011, 19:40
Re: Volvo 244 -90
Kul att den görs i ordning istället för gå till skrot! Ser ut att vara väldigt rostfri.
Lycka till!
Lycka till!
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
- Ort: Göteborg
Re: Volvo 244 -90
Tack. Det finns givetvis några småangrepp invändigt i nere i dörrarnas vinkel (som vanligt) och ett par-tre fläckar på trösklarna. Men bara på vänstersidan konstigt nog. Annars är den väldigt fräsch, även undertill. Glädjande för någon som inte är särskilt begiven på att svetsa.
Vive la revolution pacifique!
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: Volvo 244 -90
Ser bra ut!
Vore kul att se en före och efter bild med Allbrite behandlingen, blir det stor skillnad? Jag hade behövt nåt bra medel för att tvätta silverplysch stolklädsel.
Ang baklamporna så tror jag nog att det ska funka bra med lite autosol.. Dom här 2 var lika matta från början och den ena har fått sig lite autosol här på bild.
Vore kul att se en före och efter bild med Allbrite behandlingen, blir det stor skillnad? Jag hade behövt nåt bra medel för att tvätta silverplysch stolklädsel.
Ang baklamporna så tror jag nog att det ska funka bra med lite autosol.. Dom här 2 var lika matta från början och den ena har fått sig lite autosol här på bild.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Volvo 244 -90
såg ut att vara i fint skik endå roligt att den blev omhändertagen
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
- Ort: Göteborg
Re: Volvo 244 -90
Jag har dessvärre inga "före och efter"-bilder mer än de jag har lagt upp. Men det var diverse stora fläckar som faktiskt helt försvann efter behandling med Rug and Upholstery. Det är ett medel med välförtjänt gott rykte, synes det mig.
Tack för tipset med Autosolbehandling, men jag tror att jag ska testa våtslipning och sedan en finpolish med polermaskin. Det verkar kunna bli ruskigt bra!
För övrigt var jag och hämtade det främre avgasröret på Bilia idag - de är alltid lika trevliga. Rekommenderas. Utan att ta alltför stora ord i min mun (eller i mina fingrar, kanske) vågar jag påstå att jag hade den enda barnvagnen i Göteborg med avgasrör..
Montering sker senare i veckan.
Tack för tipset med Autosolbehandling, men jag tror att jag ska testa våtslipning och sedan en finpolish med polermaskin. Det verkar kunna bli ruskigt bra!
För övrigt var jag och hämtade det främre avgasröret på Bilia idag - de är alltid lika trevliga. Rekommenderas. Utan att ta alltför stora ord i min mun (eller i mina fingrar, kanske) vågar jag påstå att jag hade den enda barnvagnen i Göteborg med avgasrör..
Montering sker senare i veckan.
Senast redigerad av Modspojken den 26 maj 2012, 19:08, redigerad totalt 1 gånger.
Vive la revolution pacifique!
-
- Inlägg: 163
- Blev medlem: 3 december 2011, 12:32
- Ort: tierp
Re: Volvo 244 -90
Ser ut att vara ett bra objekt
Smidigt med shopping vagn när man handlar stor grejer
//John
Smidigt med shopping vagn när man handlar stor grejer
//John
volvo 245 turbo -84
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
- Ort: Göteborg
Re: Volvo 244 -90
Onekligen. Det finns åtminstone en fördel med att barn.john skrev:Ser ut att vara ett bra objekt
Smidigt med shopping vagn när man handlar stor grejer
//John
Vive la revolution pacifique!
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
- Ort: Göteborg
Re: Volvo 244 -90
Godkväll,
Idag var det en lång dag. Jag lyckades montera avgassystemet och hjälpa svärfar med att bygga om den svartbyggda carporten till ett ännu mer svartbyggt garage. Han gav order och jag lydde. Det kan inte ha varit någon dans på rosor att vara lärpojk när han var aktiv på byggena. Kommandoton i rösten och stenhårda krav. Puh. Det är tur att jag tycker om honom så mycket, annars hade jag nog ledsnat.
Jag inledde mitt eget arbete med att lägga någon timma på att borra hål i katten eftersom de fasta pinnbultarna där var totalt sönderrostade. Litet borr, lite större borr, ännu lite större borr och så vidare. Till slut fick jag in M8 i hålen. Svettigt.
Sedan fäste jag det nya, främre avgasröret i grenröret. Inte speciellt bra visade det sig, packningen läcker och jag måste göra om och göra rätt. Men det visste jag ju inte då.
Sedan drog jag ihop katten och det främre röret och monterade en ny lambdasond. Det verkar fungera för lambdalampan i instrumenthuset slocknade kvickt som ögat.
Och till sist monterade jag den nya halvsatsen. En smula fånigt måhända, men det känns lite extra bra att det nu står Volvo även under bilen. Original är original.
Nämen, vad är det som tittar fram där...?
Jodåsåattehh...
För övrigt vill jag tacka Lazze och 245GLT, visst var det reläet till överväxeln som gått sönder. Jag bytte ut det mot ett från en skrotad bil. Nu fungerar det perfekt.
Over and out.
Idag var det en lång dag. Jag lyckades montera avgassystemet och hjälpa svärfar med att bygga om den svartbyggda carporten till ett ännu mer svartbyggt garage. Han gav order och jag lydde. Det kan inte ha varit någon dans på rosor att vara lärpojk när han var aktiv på byggena. Kommandoton i rösten och stenhårda krav. Puh. Det är tur att jag tycker om honom så mycket, annars hade jag nog ledsnat.
Jag inledde mitt eget arbete med att lägga någon timma på att borra hål i katten eftersom de fasta pinnbultarna där var totalt sönderrostade. Litet borr, lite större borr, ännu lite större borr och så vidare. Till slut fick jag in M8 i hålen. Svettigt.
Sedan fäste jag det nya, främre avgasröret i grenröret. Inte speciellt bra visade det sig, packningen läcker och jag måste göra om och göra rätt. Men det visste jag ju inte då.
Sedan drog jag ihop katten och det främre röret och monterade en ny lambdasond. Det verkar fungera för lambdalampan i instrumenthuset slocknade kvickt som ögat.
Och till sist monterade jag den nya halvsatsen. En smula fånigt måhända, men det känns lite extra bra att det nu står Volvo även under bilen. Original är original.
Nämen, vad är det som tittar fram där...?
Jodåsåattehh...
För övrigt vill jag tacka Lazze och 245GLT, visst var det reläet till överväxeln som gått sönder. Jag bytte ut det mot ett från en skrotad bil. Nu fungerar det perfekt.
Over and out.
Senast redigerad av Modspojken den 27 maj 2012, 21:55, redigerad totalt 1 gånger.
Vive la revolution pacifique!
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Volvo 244 -90
Ser bra ut det här
du vad är bil och truck för något eller var? för min 240 är såld från absolut första börja på bil och truck (står bil och truck i garantibeviset)och det låg bil och truck tyg golv mator i bilen? är nyfiken om du vet något om detta eller om någon annan gör det?
du vad är bil och truck för något eller var? för min 240 är såld från absolut första börja på bil och truck (står bil och truck i garantibeviset)och det låg bil och truck tyg golv mator i bilen? är nyfiken om du vet något om detta eller om någon annan gör det?
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
- Ort: Göteborg
Re: Volvo 244 -90
Bil och Truck var ett legendariskt bilföretag vid Odinsplatsen i Göteborg som sen expanderade och blev Västkustens största Volvoåterförsäljare. Bolaget gick upp i (bildade) Biliakoncernen för något tiotal år sedan tillsammans med Verdexa i Skåne och några andra.
Jag kommer jätteväl ihåg när vi åkte till mormor när jag var liten och körde förbi Bil och Truck i Almedal - det kändes så spännande med den där stora neonskylten och Volvomärket bredvid.
Jag kommer jätteväl ihåg när vi åkte till mormor när jag var liten och körde förbi Bil och Truck i Almedal - det kändes så spännande med den där stora neonskylten och Volvomärket bredvid.
Vive la revolution pacifique!
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Volvo 244 -90
Tack så hemskt mycket för svar då vet jag det är ju roligt med min 244 att jag har garanti beviset kvar med stämpel från bil och truck och första ägarens namn underskrift och addres till första ägaren så hemskt tacksam för svaret har man lite bakgrund info om bil och truck med.Modspojken skrev:Bil och Truck var ett legendariskt bilföretag vid Odinsplatsen i Göteborg som sen expanderade och blev Västkustens största Volvoåterförsäljare. Bolaget gick upp i (bildade) Biliakoncernen för något tiotal år sedan tillsammans med Verdexa i Skåne och några andra.
Jag kommer jätteväl ihåg när vi åkte till mormor när jag var liten och körde förbi Bil och Truck i Almedal - det kändes så spännande med den där stora neonskylten och Volvomärket bredvid.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
- Ort: Göteborg
Re: Volvo 244 -90
Jag är bara glad att kunna hjälpa till. Dessutom är det en bit Göteborgshistoria och det ligger mig varmt om hjärtat.Djo skrev:Tack så hemskt mycket för svar då vet jag det är ju roligt med min 244 att jag har garanti beviset kvar med stämpel från bil och truck och första ägarens namn underskrift och addres till första ägaren så hemskt tacksam för svaret har man lite bakgrund info om bil och truck med.Modspojken skrev:Bil och Truck var ett legendariskt bilföretag vid Odinsplatsen i Göteborg som sen expanderade och blev Västkustens största Volvoåterförsäljare. Bolaget gick upp i (bildade) Biliakoncernen för något tiotal år sedan tillsammans med Verdexa i Skåne och några andra.
Jag kommer jätteväl ihåg när vi åkte till mormor när jag var liten och körde förbi Bil och Truck i Almedal - det kändes så spännande med den där stora neonskylten och Volvomärket bredvid.
Vive la revolution pacifique!
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
- Ort: Göteborg
Re: Volvo 244 -90
Godkväll,
Jag glömde telefonen (kameran) vid dagens mekande och min dotter har bitit sönder laddaren till datorn så det blir dessvärre inga bilder denna gång.
Idag har jag bytt packningen mellan grenrör och främre avgasrör. Konstigt nog blir det inte helt tätt trots att jag drog i kors och var noggrann som tusan. Kanske är det anläggningsytan på grenrör eller avgasrör som inte är helt plan? Nu puffar det lite men det får vara så länge.
Dessutom gav mig på att byta bränslefilter - det skulle jag inte ha gjort. Filtret var förvisso urgammalt och säkerligen i behov av att slängas men banjokopplingarna satt fast något djävulskt. Till slut fick jag kapa slangarna och sätta filtret i skruvstäd. Men det ordnade sig till slut i alla fall.
Jag har också bytt backspegel på höger sida och tagit loss mittkonsollen för att göra rent den. Sedan tvättade jag innertaket också - puh!
Är det någon annan som märkt att den beiga plasten verkar vara mycket skörare än den svarta och blå? Det är extremt svårt att exempelvis demontera detaljerna på dörrsidan utan att något spricker. Och handbromskonsollen ska vi inte tala om...
Jag glömde telefonen (kameran) vid dagens mekande och min dotter har bitit sönder laddaren till datorn så det blir dessvärre inga bilder denna gång.
Idag har jag bytt packningen mellan grenrör och främre avgasrör. Konstigt nog blir det inte helt tätt trots att jag drog i kors och var noggrann som tusan. Kanske är det anläggningsytan på grenrör eller avgasrör som inte är helt plan? Nu puffar det lite men det får vara så länge.
Dessutom gav mig på att byta bränslefilter - det skulle jag inte ha gjort. Filtret var förvisso urgammalt och säkerligen i behov av att slängas men banjokopplingarna satt fast något djävulskt. Till slut fick jag kapa slangarna och sätta filtret i skruvstäd. Men det ordnade sig till slut i alla fall.
Jag har också bytt backspegel på höger sida och tagit loss mittkonsollen för att göra rent den. Sedan tvättade jag innertaket också - puh!
Är det någon annan som märkt att den beiga plasten verkar vara mycket skörare än den svarta och blå? Det är extremt svårt att exempelvis demontera detaljerna på dörrsidan utan att något spricker. Och handbromskonsollen ska vi inte tala om...
Vive la revolution pacifique!
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Volvo 244 -90
ljus plast blir nerbryten av solen lätare och blir därför skörare det är nog det som gör att den går lätare sönder iallafal som jag förståt det.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
- Ort: Göteborg
Re: Volvo 244 -90
Jävlar i helvete vad jag har polerat. Bilder kommer imorgon eller på tisdag.
Vive la revolution pacifique!
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Volvo 244 -90
Trevlig bil, gillar den blå färgen, tycker det är en av de snyggare på de senare modellerna av 240.
Visst kan olika färger på plasten vara olika känsliga, jag vet att den röda plasten som sitter i 740 nästan självförintat sig i de flesta bilar... ....medans andra färger klarat sig bättre.
Visst kan olika färger på plasten vara olika känsliga, jag vet att den röda plasten som sitter i 740 nästan självförintat sig i de flesta bilar... ....medans andra färger klarat sig bättre.
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
- Ort: Göteborg
Re: Volvo 244 -90
Tack för det, jag gillar också färgen - det ser ut som en civil polisbil och följaktligen heter den numera "Länsman". Den beiga inredningen är som sagt helt hopplös, tittar man för länge på den så spricker den..Cpt Tuttle skrev:Trevlig bil, gillar den blå färgen, tycker det är en av de snyggare på de senare modellerna av 240.
Visst kan olika färger på plasten vara olika känsliga, jag vet att den röda plasten som sitter i 740 nästan självförintat sig i de flesta bilar... ....medans andra färger klarat sig bättre.
Jag har äntligen fått en ny laddare/adapter till min MacBook. Jag var på Macforum här i stan för att inhandla en i förra veckan, men en otrevlig säljare och ett skyhögt pris gjorde att jag struntade i det och köpte en pirat istället. När den kom på posten idag visade det sig vara en exakt likadan som min original, men utan det instansade äpplet och 200 kronor billigare. Till och med förlängningssladden passade "bolt on". Perfekt. Ergo: dra åt helvete Macforum, det kändes oerhört tillfredsställande att blåsa er på en försäljning. Självklart kommer jag också att rekommendera andra att köpa sina datorer någon annanstans än där.
Nu över till dagens bilduppdatering!
Minutiöst tvättad inför polering. Alkalisk avfettning, miljöavfettning, schampoo och avslutningsvis högtryckstvätt.
Listen har släppt i rutkanten - glasmästaren nästa?
Redo för inrullning i det pågående garagebygget..
Bagageutrymmet städat innan baklamporna demonterades för tvätt och puts. Som inte blev bra, jag måste slipa dem med våtslippapper - trodde att det skulle räcka med polermedel. Men tji fick jag. Så nu sitter de på igen, tillfälligt.
Inte tillstymmelse till rost i baljorna och inte någon annanstans strukturellt heller. Bilen verkar faktiskt kärnfrisk.
"Monica, det står en sinnessjuk människa inne hos grannen och DISKAR listerna till en bil!"
Före polering. Inte så blank.
Nu jävlar.
Polering pågår.
Typiskt dålig Biltematrissa till vänster och typiskt bra Sonaxtrissa till höger. För övrigt är Autoglyms "Super Resin Polish" min nya bästa kompis.
Det tog nästan två dagar men det blev faktiskt ganska bra. Trots att den tråkiga lackskadan på vänster framskärm inte blev direkt mindre tråkig nu när resten av bilen ser okej ut. Jag tror att det är en gammal krockskada som spacklats bristfälligt. Och stenskott finns det gott om. Och ett par små bulor. Men vad tusan, jag FICK ju bilen.
Och avslutningsvis tvättade jag Lille Gubben.
Nu går projektet vidare. Check back soon.
Vive la revolution pacifique!