242 DL -75 / B23AT

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Rappajenzen
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 januari 2012, 21:44

Re: 242 DL -75 / B23AT

Inlägg av Rappajenzen »

hur går det med bygget? =)
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Re: 242 DL -75 / B23AT

Inlägg av Holländaren »

Efter en lång paus så är bygget igång igen :) Jag har sålt gamla garaget och precis flyttat dom sista grejerna, vilket var alla Volvo prylar, och då fick jag upp suget igen! I mitt nya garage får jag inte in några bilar än, men man kan ju skruva ute.. Nu har jag grejerna hemma på gården så det kanske går lite fortare nu också.

Ska iaf bygga klar den med sugmotor först, sen får vi se var det leder. Tanken är fortfarande att AT satsen ska dit!
Men först ska bilen få sig en allmän uppfräschning både ut- och invändig.

Har börjat putsa lacken lite.. Den var matt som bara den och det hade börjat växa mossa på den.. Allt ovanför listerna är numera putsat, och solfilmen är borta. Har även skrapat ihop lite grejer till inredningen, det fattas lite plast här o där och mittkonsollen är uppsågad för stereo, instrumentpanelen moddad med lysdioder, allt sånt ska återställas.
20140627_211848.jpg
Bestämde mig också för att göra ett litet avsteg från original, jag köpte dom här fälgarna. 16 Tummare.. Dom är till V70 så behöver spacers, men det löser sig nog. Bytte även till mig några MK15 fälgar (eller vad dom nu heter, 15 tums MK18) som jag tänkte ha vinterdäcken på.
242falgar.jpg
Jag ska bara underredsbehandla Turbon, sen blir det nog att sätta igång med motorbytet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Re: 242 DL -75 / B23AT

Inlägg av Holländaren »

Skitväder idag så det blir ingen underredsbehandling...

Jag nöjde mig med lite småfix på 242an..

Toningsfilmen borta. Här var även den mindre vackra sidan :) Ska till färghandlaren med tanklocket senare i veckan så får vi se om jag kan få nån färg. Att den är lite små bucklig gör mig inte så mycket, det är ju ingen ny bil och det får väl synas att den är välanvänd. Men den var lite väl fläckig på sina ställen..
Kromlister till bakrutan köpes!
Bild

Bytte bakljus till några fräschare
Bild

Sen åkte den söndersågade mittkonsollen bort, det ska dit en hel en. Hittade ett ormbo bakom konsollen, mest stereo kablage men fanns en hel del annat onödigt också. Men all instrumentbelysning var antingen borta eller omdragen också, det ska fixas till för jag vill inte ha blåa dioder i instrumenthuset. Nån tidigare ägare har känt behovet att förlänga sladdarna till varningsblinkers och värmeslingan, men det får då sitta kvar, ska bara snygga till det lite..
Bild

Några meter kabel fick jag ut iaf. Finns en hel del kvar att röja, det ligger kablar till ett slutsteg till kofferten, som gör att inte instegslisten på förarsidan vill sitta kvar på sin plats (den var limmat dit med silikon...). Högtalarkablarna kanske får ligga kvar.
Bild

Hatthyllan blir ett litet projekt också, den är ersätt med en tjock MDF skiva med hål för 2 högtalare och en bas. Skivan ska få vara kvar för jag har ingen hatthylla att sätta dit, men jag tänkte klä den med nåt lämpligt tyg :) Helst nåt som matchar strandstol inredningen någorlunda.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Re: 242 DL -75 / B23AT

Inlägg av Holländaren »

Skitväder även idag... Men jag hann plocka av extraljusen och rensa lite kablage där, samt stoppade dit en bättre grill.
Ska se om jag hittar några listclips så jag kan få dit dom lister som saknas också. Och midjelisterna ska bort för att putsa bort den svarta lacken på dom.

(tanklocket är bortskruvat för färgmatchning)
Bild
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Re: 242 DL -75 / B23AT

Inlägg av Holländaren »

Idag har jag varit och hälsat på våran gamle vän Danne/nisseinorr och fyndat lite delar till 242an.
Jag fick med mig lister till bakrutan, en hatthylla (mörkblå förvisso men blå och okapad iaf), en fungerande tankarmatur, handbromskonsoll, samt en mittkonsoll med lite knappar och en sån där hylla ovanför konsollen.

Listen är på plats nu.. Inget jag gärna vill göra om! Hade man haft rätt grejer hade det väl underlättat.. Men jag fick dit båda halvor till slut iaf :)
20140705_020617.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Re: 242 DL -75 / B23AT

Inlägg av Holländaren »

Fint väder idag så turbon fick sin underredsbehandling och lite till rostskyddsmålning.

Sen gjorde jag ett litet ryck med 242an, midjelisterna är ju lackat svart... Det får dom inte vara. Eftersom det finns en del lack att fixa så lär jag behöva plocka av dom iaf så jag började med det. Sen var det bara fram med slipduk och slipa bort färgen.. Den lossnade inte helt frivilligt men efter en timmes gnuggande på bakskärmens list så var den blank och fin igen :) började med ganska grov slipduk för att få bort all färg, sen 800 våtslippapper, sen 1200 och till sist autosol. Blev som sagt blank och fin :)

Före och efter.. Bara 5 lister kvar.
20140706_020736.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Re: 242 DL -75 / B23AT

Inlägg av Holländaren »

Hittade några kromade dropplister i förrådet :)
Var väl kanske inte högsta prioritet att få dit dom men jag gjorde det iaf...
Bild

Igår så bytte jag tankarmaturen, blev att tillverka ett nytt verktyg till det. Så nu har man fungerande tankmätare också.
Sista biten till avgassystemet borde komma imorgon, sen borde allt finnas för att kunna sätta igång med motorbytet :) Ska bli kul å se hur den går med planat 405 topp och H-kam!
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: 242 DL -75 / B23AT

Inlägg av Tilly »

Listerna ser ju ut att bli riktigt fina även om det ser ut att vara ett lite småbökigt arbete.

Det hade ju inte varit fel med en tråd om Turbon också. Kommer ihåg den bilen sedan gamla tider så det hade varit roligt att se hur den ser ut nu.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Re: 242 DL -75 / B23AT

Inlägg av Holländaren »

Tilly skrev:Listerna ser ju ut att bli riktigt fina även om det ser ut att vara ett lite småbökigt arbete.

Det hade ju inte varit fel med en tråd om Turbon också. Kommer ihåg den bilen sedan gamla tider så det hade varit roligt att se hur den ser ut nu.
Det är rätt bra terapiarbete ;) Men hade jag haft bättre lister till 242 så hade jag tagit dom, tyvärr så har jag bara till 244/245.

Ska se om det blir nån tråd om Turbon :) Man skäms ju för att den har legat i molekyler sen 2005... Men iom att jag nu inte längre kan ha den i varmgarage så tänkte jag iaf försöka få på primer på hela bilen i sommar och få den vind/vattentät igen.
Såhär står den till just nu, underredsmassan håller på torka och jag passade på att hänga dit det nya avgassystemet.
torbun.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
Holländaren
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
Ort: Harads

Re: 242 DL -75 / B23AT

Inlägg av Holländaren »

Nu kan jag meddela att motorn och låda har blivit bytta :)

Här blev det tomt.. Passade på att tvätta lite eftersom jag har lyckats göra ett "rullande oljebyte" en gång med B20:an (4 liter olja på 2,5 mil genom en läckande ventilkåpa).
Bild

Motor och låda på plats
Bild

Och sen allt annat som skulle dit på motorn..
Bild

Det var inte så bara att få igång motorn.. Jag fick börja med att byta topp.. För det var flera pinnbultar som var av på 405an som jag hade på motorn :( Hade inte lust att repa dom när jag har fler toppar i förrådet. Det fick bli en vanlig 398 som jag satte en H-kam i. Sen när det ska turbokonverteras så byter jag topp till en 405 eller 531. Sen var det tändningsknas. På nåt vis hade den hamnat helt fel, det är ett tag sen man skruvade Volvo så jag hade säkert gjort nåt fel. Efter endast 3 mindre bränder i motorrummet så fick jag tändningen på rätt ställe ;) Men inte gick den för det, förgasaren flödade som en tok. Hela insuget var full i soppa så det rann ut när jag plockade av förgasaren (bränderna var pga att den tände för sent och cyllarna full i oförbränt bensin i avgasporten, hade inget avgassystem än). Det visade sig vara nålventilen som var paj, bytte den och då startade den direkt :) Behövs förgasarjustering, det är en R-sport gasare och den verkar gå lite fet nu. Men annars så verkar allt fungera bra.

Lite småsaker som måste fixas..
Backspärr och overdrive måste dit.
Främre ljuddämparen slår i upphängningen, tror att det är för att gummiringarna var olika slitna så den sitter närmare den ena kroken.
Startmotorn slirar rätt ofta :( Hoppas att felet är i startmotorn och inte kransen, men sån tur lär man inte ha...
Motorn verkar inte komma upp i temp, kan vara termostaten eller kanske givaren. Mätaren funkade med B20an iaf.
Och så sprutar den lite olja från vevhusventilationen när man varvar ordentlig. Har inte satt dit nån slang än så det är väl mycket därför, och så har motorn legat på insugssidan i några år så det kan vara så att det mest bara är den oljan den spottar ut. Ska fixas snarast iaf.
Hastighetsmätaren visar 90 när jag kör 70 enligt min telefon... r0.605 står det på alla jag har men kan det vara till fel utväxling? Det är nog en 4,10:1 bakaxel på bilen.


Sen var det dags att fixa instrumentbelysningen också.. För där var det kolsvart sen jag plockade bort den hemmagjorda belysningen. Det blev några vänder hit o dit innan jag hade alla grejer som behövdes. Varenda lampa var trasig eller borta! Och jag fick leta ordentligt på div sätllen innan jag hade samlat ihop alla nödvändiga lampor och lamphållare. Men nu funkar det, har dock inte kopplat in dimmern än för jag vet inte hur den ska kopplas.
Bild
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
BERTONE
Inlägg: 298
Blev medlem: 23 november 2011, 17:29

Re: 242 DL -75 / B23AT

Inlägg av BERTONE »

Du har pm
Skriv svar