242 DL -75 / B23AT
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 242 DL -75 / B23AT
Ikväll så lånade jag kompisens hetvattentvätt.. Vilken grej alltså! En sån står högt upp på önskelistan nu!
Ren o fin Helt utan medel, bara het vatten och tryck!
Motorblocket är lite 2-färgat visar det sig.. Det verkar som att nån har målat blocket svart en gång i tiden.
Lägger upp en liten jämförelse...
Före...
Efter 2 timmar med vanlig högtryckstvätt, avfettningsmedel och diskborste
Och så efter en halv timme med hetvattentvätten
Ren o fin Helt utan medel, bara het vatten och tryck!
Motorblocket är lite 2-färgat visar det sig.. Det verkar som att nån har målat blocket svart en gång i tiden.
Lägger upp en liten jämförelse...
Före...
Efter 2 timmar med vanlig högtryckstvätt, avfettningsmedel och diskborste
Och så efter en halv timme med hetvattentvätten
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 23 november 2011, 18:42
- Ort: Norrtälje
Re: 242 DL -75 / B23AT
En sån tvätt vill jag också ha
Vart ju som nytt nästan
Vart ju som nytt nästan
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 242 DL -75 / B23AT
Jo det är riktig fina grejer, jag var imponerat! Jag har ju använt den förut för att spola av bilen o andra saker lite snabb men aldrig några såna här riktig skitiga grejer. Synd att dom kostar en hel del men det känns då inte som att det är nån idé att köpa en ny vanlig högtryckstvätt som jag egentligen hade tänkt mig innan igår. Den enda nackdelen jag såg var att man själv blev lika blöt som motorn pga det höga trycket.
Frågan är bara om jag verkligen behöver en egen när det finns en som går att låna, eller om man ska nöja sig med det. Är ju lite jobb med att låna den, den är både tung o stor och släp behövs för att transportera den och det är ett 2 mans jobb att få på den, och så måste jag ju vänta på att kompisen är hemma innan jag kommer åt den. Inge bra när det är bråttom Hade suttit fint om man hade haft en ståendes i garaget som man bara kan rulla ut när man behöver tvätta nåt
Frågan är bara om jag verkligen behöver en egen när det finns en som går att låna, eller om man ska nöja sig med det. Är ju lite jobb med att låna den, den är både tung o stor och släp behövs för att transportera den och det är ett 2 mans jobb att få på den, och så måste jag ju vänta på att kompisen är hemma innan jag kommer åt den. Inge bra när det är bråttom Hade suttit fint om man hade haft en ståendes i garaget som man bara kan rulla ut när man behöver tvätta nåt
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: 242 DL -75 / B23AT
att man själv blir dyblöt jäller ju även med en högtryckstvätten men jäklar så ren din motorn och låda blev riktigt fint det vad blire för färg på motorn sen då?
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 242 DL -75 / B23AT
Jo men det är skillnad på blöt och blöt kan jag lova Det är nästan full regnställ som gäller för den här maskinen
Motorn blir nog röd igen, blocket såg ju lite tråkig ut som det var nu. Inte för att det nu var så jättenoga egentligen men nu när resten blev så fin så kan man ju spendera några timmar på att få blocket snyggt också.
Typ såhär, tror jag ska ha kvar färgen jag använde till den här.
Motorn blir nog röd igen, blocket såg ju lite tråkig ut som det var nu. Inte för att det nu var så jättenoga egentligen men nu när resten blev så fin så kan man ju spendera några timmar på att få blocket snyggt också.
Typ såhär, tror jag ska ha kvar färgen jag använde till den här.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 242 DL -75 / B23AT
Så ja, det tar sig
Det blev lite ny färg på blocket idag. Värmetålig rödfärg blev det, lite ljusare än original kanske men en snygg färg tycker jag.
Och jag fick dit alu remkåpan Jag fick byta den bakre kåpan också, det är inte samma bultmönster på alu och plastkåporna.
Lite jobb var det på kåpan... Såg ut såhär före..
Och så efter. Det blev lite skillnad Glasbläster, smärgelduk och autosol kommer man ganska långt med.
Började sätta tillbaks lite grejer också..
R-Sport pumpen åkte dit på en gång, den lär nog funka på en sugmotor också. Skillnaden mot en vanlig pump är att den har en nippel som jag antar ska till insuget för att höja bränsletrycket när turbon börjar ladda.
Det blev lite ny färg på blocket idag. Värmetålig rödfärg blev det, lite ljusare än original kanske men en snygg färg tycker jag.
Och jag fick dit alu remkåpan Jag fick byta den bakre kåpan också, det är inte samma bultmönster på alu och plastkåporna.
Lite jobb var det på kåpan... Såg ut såhär före..
Och så efter. Det blev lite skillnad Glasbläster, smärgelduk och autosol kommer man ganska långt med.
Började sätta tillbaks lite grejer också..
R-Sport pumpen åkte dit på en gång, den lär nog funka på en sugmotor också. Skillnaden mot en vanlig pump är att den har en nippel som jag antar ska till insuget för att höja bränsletrycket när turbon börjar ladda.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: 242 DL -75 / B23AT
Ser riktigt fint ut det här
gåre att få ditt aluminum remkåpan på en b230f eller är det stört omöjligt?
gåre att få ditt aluminum remkåpan på en b230f eller är det stört omöjligt?
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 242 DL -75 / B23AT
Jag har ingen aning, men du behöver iaf den bakre kåpan också isf.
Om den har samma bultmönster som den här (den där silvriga saken längst till höger alltså) så passar den äldre bakkåpan också. Och passar den så har du då 2 hål till främre kåpan rätt iaf 5 st M6 bultar i blocket och en i toppen. Men den här på bilden är alltså till plastkåpan.
Om den har samma bultmönster som den här (den där silvriga saken längst till höger alltså) så passar den äldre bakkåpan också. Och passar den så har du då 2 hål till främre kåpan rätt iaf 5 st M6 bultar i blocket och en i toppen. Men den här på bilden är alltså till plastkåpan.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: 242 DL -75 / B23AT
Okej då vetja får kolla på det senare men tack så mycket för svar.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 242 DL -75 / B23AT
Såhär mycket skulle insuget portas, märkningen skulle bort också. Det var ju nån kvmm där!
Första klar
Alla klara
Plenumet fick sig en snabb omgång med filen också. Rundade hörn flöder en hel del bättre än 90 gradare Syns lite dålig på bilderna men kanten blev mjuk o fin.
Fast egentligen vet jag inte varför jag ens orkar bry mig, A-insuget måste vara ungefär det sämst flödande insug som nånsin har tillverkats. Nåja, filandet lär ju inte göra saken sämre iaf. Men tanken finns att få dit ett vettigare insug.
Insug och gasare provmonterat
Plenumet ska kapas mer sen eftersom rörstumpen har större diameter längst in. Anledningen till att jag har kapat här förut är för att jag skulle ha nånstans att sätta slangen på. Men nu ska det svarvas en fin yta istället
Och så lite mer provmontering..
Det blir nog kanske en lite större turbo iaf. Vill bara att den laddar vid högre varv egentligen så att den egentligen inte jobbar så mycket förens man trycker på gasen.
Första klar
Alla klara
Plenumet fick sig en snabb omgång med filen också. Rundade hörn flöder en hel del bättre än 90 gradare Syns lite dålig på bilderna men kanten blev mjuk o fin.
Fast egentligen vet jag inte varför jag ens orkar bry mig, A-insuget måste vara ungefär det sämst flödande insug som nånsin har tillverkats. Nåja, filandet lär ju inte göra saken sämre iaf. Men tanken finns att få dit ett vettigare insug.
Insug och gasare provmonterat
Plenumet ska kapas mer sen eftersom rörstumpen har större diameter längst in. Anledningen till att jag har kapat här förut är för att jag skulle ha nånstans att sätta slangen på. Men nu ska det svarvas en fin yta istället
Och så lite mer provmontering..
Det blir nog kanske en lite större turbo iaf. Vill bara att den laddar vid högre varv egentligen så att den egentligen inte jobbar så mycket förens man trycker på gasen.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: 242 DL -75 / B23AT
Ser bra ut det här
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: 30 november 2011, 18:27
Re: 242 DL -75 / B23AT
Ungefär hur mycket kostar tvätten, och vart köper man?
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 242 DL -75 / B23AT
En ny kostar väl 15-25 tusen beroende på spec
T.ex http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=1331
Kompisen betalade 4500 för hans i trasigt skick och repade den för 2000 innan den fungerade tillfredställande. Det är alltså nån äldre fullstor modell, gissar på 90-tal. Den sprutar med 200 bar och jag tror att max tempen är 150-160 grader, kollade aldrig vad skalan gick till men 100 grader var nånstans i mitten.
T.ex http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=1331
Kompisen betalade 4500 för hans i trasigt skick och repade den för 2000 innan den fungerade tillfredställande. Det är alltså nån äldre fullstor modell, gissar på 90-tal. Den sprutar med 200 bar och jag tror att max tempen är 150-160 grader, kollade aldrig vad skalan gick till men 100 grader var nånstans i mitten.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 242 DL -75 / B23AT
Idag fick jag för mig att göra ett kompprov.. Satte dit startmotorn och kopplade el till den. Det började bra med 10,4 på 1ans cylinder. Sen blev det mest bara konstigt.
2an 11,5, 3an 10,1 och 4an 7,0
Plockade av toppen och inspekterade cylinderloppen, såg inte onormal ut så det var nog inte det som var problemet. Jag smörjde loppen med olja för att kunna se om det var ringarna. Skrapade bort lite sot från kolvarna också men det var då inte mycket. Dit med en ny packning också (som var 1,8 mm istället för 1,1 som satt där). Nu fick jag 9,5/10,5/10,2/6,8. Lite lägre värden pga den tjockare packningen, förutom 3an som blev något högre antagligen pga att ringarna tätade bättre med oljan.
Men nåt är alltså fel på 4ans cylinder och när det inte är ringarna eller packningen så gissar jag på en ventil som inte håller tätt? Ventilspelet var som det ska på den cylindern iaf men mer än så har jag inte kollat.
2an 11,5, 3an 10,1 och 4an 7,0
Plockade av toppen och inspekterade cylinderloppen, såg inte onormal ut så det var nog inte det som var problemet. Jag smörjde loppen med olja för att kunna se om det var ringarna. Skrapade bort lite sot från kolvarna också men det var då inte mycket. Dit med en ny packning också (som var 1,8 mm istället för 1,1 som satt där). Nu fick jag 9,5/10,5/10,2/6,8. Lite lägre värden pga den tjockare packningen, förutom 3an som blev något högre antagligen pga att ringarna tätade bättre med oljan.
Men nåt är alltså fel på 4ans cylinder och när det inte är ringarna eller packningen så gissar jag på en ventil som inte håller tätt? Ventilspelet var som det ska på den cylindern iaf men mer än så har jag inte kollat.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 23 november 2011, 22:35
- Ort: Boden
Re: 242 DL -75 / B23AT
Prova hälla lite bensin i alla (4) förbränningsrum på toppen, försvinner det ur nått rum så har du felet där
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 242 DL -75 / B23AT
Jepp, det var precis det jag tänkte göra imorgonLuvaN skrev:Prova hälla lite bensin i alla (4) förbränningsrum på toppen, försvinner det ur nått rum så har du felet där
Då kan jag passa på att mäta hur stora förbränningsrummen är också, cc alltså.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 242 DL -75 / B23AT
Idag blev det alltså att kolla tätheten på några toppar.. Har många toppar på hyllan så det känndes enklare att försöka hitta en tät en än att börja renovera den här.
Började med en 531 eftersom jag då skulle slippa spridarhålen som jag ändå inte ska använda. Den hade ingen kam så alla ventiler var stängda redan, så slapp jag bry mig i det iaf I med t-röd och sen bara vänta. Tyvärr så läckte den på 2 avgasventiler och dessutom såg den ut att vara planat en hel del, inte så lämplig för turbobruk kanske. Då plockade jag fram en annan 405 (också en 79a utan pulsair och med H-kammen kvar), plockade av kammen så alla ventiler var stängda, H-kammen är ändå lite för våldsam för min tänkta motor.. Och till en början såg det bra ut men efter en stund började det fukta i 3ans avgaskanal. Satte då dit en K-kam och drog runt den lite och blåste ren alla ventiler ordentlig när dom var öppen, kollade 3an igen efter det och nu höll den tätt
Mätning pågår
Såg torrt ut först
Men efter ca 10 minuter såg det ut såhär. Inget våldsamt läckage alltså men skönt att det försvann helt sen
Mätte förbränningsrummen också, eller ja en av dom iaf för dom är nog likadana allihopa 46 cc hamnade jag på.
Satte dit den här toppen på motorn, tillbaks med kamremmen, och kolla kompet igen..
Resultaten var väl helt godkända, 1an hade fått vara lite närmare dom andra men den kanske blir det när man börjar köra med motorn på riktig. En riktig stor förbättring mot den andra toppen iaf! Tabellen längst till höger är det som gäller för idag, samma 1,8 mm packning som igår.
Nu har man alltså en rätt frisk motor. Men ett problem för mitt projekt: alldeles för högt komp!
Få se hur man ska lösa det här, jag får räkna lite
Kom också på ikväll efter toppbyten osv att jag hade en rasad B23A i källaren, och jag var nyfiken på insuget.. Det ser ju faktiskt ut att kunna flöda aningen mindre sämst än B21 insuget jag har nu, jag tror det är lite större kanaler hela vägen. Vid packningen stämmer diametern redan från fabriken och jag fick ju fila 2-3 mm runt om på det andra insuget. Måste forska mer i det!
Började med en 531 eftersom jag då skulle slippa spridarhålen som jag ändå inte ska använda. Den hade ingen kam så alla ventiler var stängda redan, så slapp jag bry mig i det iaf I med t-röd och sen bara vänta. Tyvärr så läckte den på 2 avgasventiler och dessutom såg den ut att vara planat en hel del, inte så lämplig för turbobruk kanske. Då plockade jag fram en annan 405 (också en 79a utan pulsair och med H-kammen kvar), plockade av kammen så alla ventiler var stängda, H-kammen är ändå lite för våldsam för min tänkta motor.. Och till en början såg det bra ut men efter en stund började det fukta i 3ans avgaskanal. Satte då dit en K-kam och drog runt den lite och blåste ren alla ventiler ordentlig när dom var öppen, kollade 3an igen efter det och nu höll den tätt
Mätning pågår
Såg torrt ut först
Men efter ca 10 minuter såg det ut såhär. Inget våldsamt läckage alltså men skönt att det försvann helt sen
Mätte förbränningsrummen också, eller ja en av dom iaf för dom är nog likadana allihopa 46 cc hamnade jag på.
Satte dit den här toppen på motorn, tillbaks med kamremmen, och kolla kompet igen..
Resultaten var väl helt godkända, 1an hade fått vara lite närmare dom andra men den kanske blir det när man börjar köra med motorn på riktig. En riktig stor förbättring mot den andra toppen iaf! Tabellen längst till höger är det som gäller för idag, samma 1,8 mm packning som igår.
Nu har man alltså en rätt frisk motor. Men ett problem för mitt projekt: alldeles för högt komp!
Få se hur man ska lösa det här, jag får räkna lite
Kom också på ikväll efter toppbyten osv att jag hade en rasad B23A i källaren, och jag var nyfiken på insuget.. Det ser ju faktiskt ut att kunna flöda aningen mindre sämst än B21 insuget jag har nu, jag tror det är lite större kanaler hela vägen. Vid packningen stämmer diametern redan från fabriken och jag fick ju fila 2-3 mm runt om på det andra insuget. Måste forska mer i det!
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 21 november 2011, 16:54
Re: 242 DL -75 / B23AT
Personligen skulle jag nog kört med liten turbo, just för bränsleekonomin. Förvisso så ska ju motorn ha mer bränsle då du ger mera luft, men en motor på 130hk behöver jobba mindre än en motor på 100hk. Då har du ju bättre effekt vid lägre varv istället för att behöva varva 4000rpm för att få effekt i motorn, vilket kan vara nog så störande på en bruksbil.
Lite av min tanka bara...
Lite av min tanka bara...
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 242 DL -75 / B23AT
Som jag fattar det så kommer ett för litet avgashus strypa en hel del, med effektförlust på låga varv som följd. Men jag vet inte? Kan ju ligga nåt i det där iaf.
Har iaf räknat lite på det hela och nya toppen verkar vara planat en mm. Jag får kompförhållandet till 11,2:1 som det är nu (räknat på 1,5 mm packning). Jag behöver sammanlagt ca 4,5 mm packning för att komma ner till 8,5:1 Mao så går ju det som inte...
Den enklaste lösningen är att skita i turbon och köra sugmotor istället, men nu har man ju som gett sig fan på att det ska dit en turbo så det alternativet faller egentligen bort Annars hade ju B23ET kolvar funkat. Jag har kollat med KG vad dom skulle kosta och tydligen så har dom utgått. Fanns kvar några överdim men 1395 kr per kolv plus att jag kommer behöva borra blocket isf det blir lite för mycket. Så jag tror att jag åker på svarva bort några mm från dom här kolvarna. Tallriken behöver bli ca 4 mm djup, är det nån som vet hur mycket som går att ta på vanliga B23 kolvar? Har inga lösa som jag kan mäta på..
I nödfall hade det gått att byta till B21 också för jag har flera B21ET block och kolvar liggandes.. Men 23 är ju 2 mer än en 21
Har iaf räknat lite på det hela och nya toppen verkar vara planat en mm. Jag får kompförhållandet till 11,2:1 som det är nu (räknat på 1,5 mm packning). Jag behöver sammanlagt ca 4,5 mm packning för att komma ner till 8,5:1 Mao så går ju det som inte...
Den enklaste lösningen är att skita i turbon och köra sugmotor istället, men nu har man ju som gett sig fan på att det ska dit en turbo så det alternativet faller egentligen bort Annars hade ju B23ET kolvar funkat. Jag har kollat med KG vad dom skulle kosta och tydligen så har dom utgått. Fanns kvar några överdim men 1395 kr per kolv plus att jag kommer behöva borra blocket isf det blir lite för mycket. Så jag tror att jag åker på svarva bort några mm från dom här kolvarna. Tallriken behöver bli ca 4 mm djup, är det nån som vet hur mycket som går att ta på vanliga B23 kolvar? Har inga lösa som jag kan mäta på..
I nödfall hade det gått att byta till B21 också för jag har flera B21ET block och kolvar liggandes.. Men 23 är ju 2 mer än en 21
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 27 januari 2012, 21:44
Re: 242 DL -75 / B23AT
hur går det riktigt? väntar spänt på update