242 DL -75 / B23AT
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
242 DL -75 / B23AT
Ja jag börjar bli lite ivrig här nu..
Förra vintern så köpte jag mig en ny slit o släng bil, en 242DL -75 med B20.
B20an hade K-kam och dubbla stromberg gasare och det var väl inte riktig lika bra som det lät. Huwa vad bilen tog soppa, ca 2 liter milen. Men den är hyfsad pigg för att vara en B20 iaf, men inte 2 liter/mil pigg Men jag har mest bara haft problem med motorn, mycket oljeläckage, svårstartad när den är kall, går på 3 när den är kall, hög soppaförbrukning även med singelgasare.. Ja jag tror att den helt enkelt börjar nå sitt slut. Det senaste som hände är att avgassystemet har börjat gå av strax efter "downpipen", så nu står bilen still pga att den lever om för mycket.
Ja iaf så var tanken att byta motor i bilen.. Det finns lite olika att välja på men den som det är minst jobb med är en B23E från en 81as GLT som jag skrotade för ett par år sen. Då får jag M46 lådan på en gång också för dom sitter fortfarende ihop.
Och för att göra det hela lite roligare så tänkte jag turbokonvertera motorn. Jag har en AT sats liggandes som jag tänkte stoppa dit. Mao så ska jag sätta dit förgasarturbo. Man vill som vara lite oldschool
Tanken är att kompsänka motorn en aning genom att sätta dit en tjockare topppackning, man lär hamna runt 9,0-9,5:1 komp. Inte lite för att börja ladda på men då har man iaf en hyfsad pigg grundmotor så då behöver man kanske inte ladda så mycket heller. Jag räknar med att den lär börja spika vid 0,4-0,5 bar ungefär men vi får se hur långt man kommer.
Jag behåller 405 toppen och K-kammen, tror den kan ge en rätt rolig karaktär med lite ladd.
Grenröret blir ett 940 grenrör och turbon nån vanlig original turbo.
För insuget har jag flera funderationer (bygga om ett svanhalsinsug eller 940 insug) men jag tror att jag börjar med ett vanligt A-insug bara för att få det hela att fungera, då passar då allt på en gång iaf. Avgassystemet blir nog ett 3 tums JT som jag också har liggandes.
Jag tror ju att gamla bettan kan bli lite roligare att köra med dom grejerna!
Här kommer lite bilder på bilen..
Lagom sleeper skick
Andra sidan ser lite bättre ut faktiskt.
Tyvärr så har jag faktiskt inga fler bilder på den, den är verkligen inte mycket för ögat Men den har den fräna strandstol inredningen, det var väl mest därför jag köpte den
Motorrummet lär bli nåt i den här stilen, den här bilden är från min 81as Turbo som hade förgasarturbo när jag köpte den. På den har jag bytt tillbaks till k-jet men den gick ändå mycket bra med gasaren, så det var väl lite därför jag blev sugen på ett sånt projekt nu.
Jag började plocka isär gasaren idag för översyn, och eftersom man inte är så insatt i såna här gasare egentligen så har jag ingen aning om det är bra eller dålig. Men tätt var den då inte, men inte så svårt å se hur/var det ska åtgärdas saker.
Jaja, fortsättning följer! Om nån har åsikter om den tänkte motorkonfigurationen så säg till, än så länge är det bara teorier och jag har ingen aning om det kommer fungera i praktiken också.
Förra vintern så köpte jag mig en ny slit o släng bil, en 242DL -75 med B20.
B20an hade K-kam och dubbla stromberg gasare och det var väl inte riktig lika bra som det lät. Huwa vad bilen tog soppa, ca 2 liter milen. Men den är hyfsad pigg för att vara en B20 iaf, men inte 2 liter/mil pigg Men jag har mest bara haft problem med motorn, mycket oljeläckage, svårstartad när den är kall, går på 3 när den är kall, hög soppaförbrukning även med singelgasare.. Ja jag tror att den helt enkelt börjar nå sitt slut. Det senaste som hände är att avgassystemet har börjat gå av strax efter "downpipen", så nu står bilen still pga att den lever om för mycket.
Ja iaf så var tanken att byta motor i bilen.. Det finns lite olika att välja på men den som det är minst jobb med är en B23E från en 81as GLT som jag skrotade för ett par år sen. Då får jag M46 lådan på en gång också för dom sitter fortfarende ihop.
Och för att göra det hela lite roligare så tänkte jag turbokonvertera motorn. Jag har en AT sats liggandes som jag tänkte stoppa dit. Mao så ska jag sätta dit förgasarturbo. Man vill som vara lite oldschool
Tanken är att kompsänka motorn en aning genom att sätta dit en tjockare topppackning, man lär hamna runt 9,0-9,5:1 komp. Inte lite för att börja ladda på men då har man iaf en hyfsad pigg grundmotor så då behöver man kanske inte ladda så mycket heller. Jag räknar med att den lär börja spika vid 0,4-0,5 bar ungefär men vi får se hur långt man kommer.
Jag behåller 405 toppen och K-kammen, tror den kan ge en rätt rolig karaktär med lite ladd.
Grenröret blir ett 940 grenrör och turbon nån vanlig original turbo.
För insuget har jag flera funderationer (bygga om ett svanhalsinsug eller 940 insug) men jag tror att jag börjar med ett vanligt A-insug bara för att få det hela att fungera, då passar då allt på en gång iaf. Avgassystemet blir nog ett 3 tums JT som jag också har liggandes.
Jag tror ju att gamla bettan kan bli lite roligare att köra med dom grejerna!
Här kommer lite bilder på bilen..
Lagom sleeper skick
Andra sidan ser lite bättre ut faktiskt.
Tyvärr så har jag faktiskt inga fler bilder på den, den är verkligen inte mycket för ögat Men den har den fräna strandstol inredningen, det var väl mest därför jag köpte den
Motorrummet lär bli nåt i den här stilen, den här bilden är från min 81as Turbo som hade förgasarturbo när jag köpte den. På den har jag bytt tillbaks till k-jet men den gick ändå mycket bra med gasaren, så det var väl lite därför jag blev sugen på ett sånt projekt nu.
Jag började plocka isär gasaren idag för översyn, och eftersom man inte är så insatt i såna här gasare egentligen så har jag ingen aning om det är bra eller dålig. Men tätt var den då inte, men inte så svårt å se hur/var det ska åtgärdas saker.
Jaja, fortsättning följer! Om nån har åsikter om den tänkte motorkonfigurationen så säg till, än så länge är det bara teorier och jag har ingen aning om det kommer fungera i praktiken också.
Senast redigerad av Holländaren den 23 april 2012, 17:49, redigerad totalt 3 gång.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 163
- Blev medlem: 3 december 2011, 12:32
- Ort: tierp
Re: Kommande projekt.. 242 TIC -75
Kul projekt alltid kul att testa lite annorlunda motor kombinationer
//John
//John
volvo 245 turbo -84
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: Kommande projekt.. 242 TIC -75
Man gillar ju å hitta på nya grejer men det är väl kanske mest pga lathet och snålhet att jag gör det här
Tanken är att jag ska klara mig med dom grejer jag redan har i förrådet, och så känndes det bökigt att börja dra massa el och rör till insprutningspumpar hit o dit. Fast jag har sparat pumparna och ledningarna från GLT:n också, gick inte mycket till spillo från den bilen kan jag säga
Men jag tänkte alltså kolla om man klarar sig med den mekaniska r-sport pumpen. Gör det inte det så får jag nog sätta en elpump efter den kanske.
Finns lite planer för att köra på E85 också, på sommaren iaf. Nackdelen med det är att jag inte kan tanka det här i byn.. Men det hade löst mycket Har fått lite info av en kompis som hade hjälpt till med ett liknande projekt fast byggt på B23A och den laddades 1,1 bar med E85 och original komp. På vintern är det kanske inte så nödvändig med mycket ladd så då ställer man bara ner laddtrycket och byter nålen.
Hittade en till bild på bilen.. Hade precis parkerat den i snövallen Nästa vinter blir det nya vinterdäck om jag får motorn att gå iaf!
Tanken är att jag ska klara mig med dom grejer jag redan har i förrådet, och så känndes det bökigt att börja dra massa el och rör till insprutningspumpar hit o dit. Fast jag har sparat pumparna och ledningarna från GLT:n också, gick inte mycket till spillo från den bilen kan jag säga
Men jag tänkte alltså kolla om man klarar sig med den mekaniska r-sport pumpen. Gör det inte det så får jag nog sätta en elpump efter den kanske.
Finns lite planer för att köra på E85 också, på sommaren iaf. Nackdelen med det är att jag inte kan tanka det här i byn.. Men det hade löst mycket Har fått lite info av en kompis som hade hjälpt till med ett liknande projekt fast byggt på B23A och den laddades 1,1 bar med E85 och original komp. På vintern är det kanske inte så nödvändig med mycket ladd så då ställer man bara ner laddtrycket och byter nålen.
Hittade en till bild på bilen.. Hade precis parkerat den i snövallen Nästa vinter blir det nya vinterdäck om jag får motorn att gå iaf!
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: Kommande projekt.. 242 TIC -75
Hittade en bild på inredningen.. Den absolut fränaste inredningen man kan ha i en 240
R-Sport ratten hänger med än också! Det är mycket fix på insidan men klädslarna är i bra skick som tur är. Det är mest brädan och innehållet som har blivit misshandlade av tidigare ägare. Mycket fula kopplingar där bakom och jag har hittills inte orkat fixa till det men det kommer väl. Förstår inte riktig hur man tänker när man sätter ett radiofack där alla knappar ska sitta... När det finns ett stort tomt fack längre ner Nåja nu blir inte det här nån originalrenovering direkt men det hade varit kul om den såg någorlunda vettig ut på insidan iaf, det är som ändå där man sitter oftast
R-Sport ratten hänger med än också! Det är mycket fix på insidan men klädslarna är i bra skick som tur är. Det är mest brädan och innehållet som har blivit misshandlade av tidigare ägare. Mycket fula kopplingar där bakom och jag har hittills inte orkat fixa till det men det kommer väl. Förstår inte riktig hur man tänker när man sätter ett radiofack där alla knappar ska sitta... När det finns ett stort tomt fack längre ner Nåja nu blir inte det här nån originalrenovering direkt men det hade varit kul om den såg någorlunda vettig ut på insidan iaf, det är som ändå där man sitter oftast
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 23 december 2011, 18:42
Re: Kommande projekt.. 242 TIC -75
Blir ett riktigt kul projekt detta!!
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 21 november 2011, 16:54
Re: Kommande projekt.. 242 TIC -75
Som sagt ett trevligt projekt som kommer följas, har en liten förkärlek till förgasarturbo!
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: Kommande projekt.. 242 TIC -75
Om du är sugen på hjälpa till så är du välkommen att kika förbikojwen skrev:Som sagt ett trevligt projekt som kommer följas, har en liten förkärlek till förgasarturbo!
Men jag ska göra iordning 265an först nu, men den är nog snart klar.
Sen ska jag ta fram B23an och stoppa ner den i bilen som vanlig sugmotor och besikta den. Jag tror inte den skulle gå igenom besiktningen med B20an nämligen. Efter det är det bara börja turbokonvertera
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Kommande projekt.. 242 TIC -75
Kan bli redigt gör fränt det häringa
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Kommande projekt.. 242 TIC -75
Du har inte köpt den i Kalix va?
Angående radion så underlättar det att flytta upp den om man ska ha CD, då det är trångt mellan skivorna och växelspaken, hade gjorts en liknande operation på min 74 142....
Angående radion så underlättar det att flytta upp den om man ska ha CD, då det är trångt mellan skivorna och växelspaken, hade gjorts en liknande operation på min 74 142....
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: Kommande projekt.. 242 TIC -75
Jag köpte den i Skellefteå, sen var den har bott innan det vet jag inte. Med tanke på hur elsystemet ser ut är det inte omöjlig att den har varit i Kalix nån gång Såg väl ungefär ut som på min turbo som kommer från Kalix.
Tur man har lite grejer på lager så det är ju bara byta mittkonsollen och flytta ner stereon
Tur man har lite grejer på lager så det är ju bara byta mittkonsollen och flytta ner stereon
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Kommande projekt.. 242 TIC -75
Nä nå jag vet inget om bilen, det var bara nåt som gjorde att den såg halvbekant ut så jag tänkte om det var nån bil härifrån.
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: Kommande projekt.. 242 TIC -75
Idag inleddes projektet.. Första underprojekt var att få upp motorn från källaren. Lättare sagt än gjort för det fanns gott om snö kvar där nere och pallvagnar går dålig i snö. Mao så fick jag skotta... Sen visade det sig att det inte räckte till, snön var borta men det var fortfarende lite halkig så jag drog bara mig själv mot motorn istället för att dra upp motorn. Fram med bilen och knyta fast pallvagnen i den, och dra upp den på det viset. Då gick det bättre
Ja så ser den ut.. Skitigare motor får man leta efter.
Jag hatar att hålla på med skitiga grejer så jag tänkte tvätta av den lite snabb.
Ser ni nån skillnad? Nä det gjorde inte jag heller Men lite bättre blev det iaf, på vissa ställen började den röda färgen på blocket och lådan komma fram.. Det enda som blev någorlunda ren var oljetråget och det måste jag ändå byta ut mot AT tråget... Men det här var resultatet av ca 2 timmar med högtryckstvätt och avfettningsmedel. Det gick alltså inte nå vidare snabb. Jag gav upp och ska låna en kompis dieseltvätt i veckan så man får reält med tryck och riktig kokande vatten för att tvätta med, då går det nog lite bättre.
Då var det bara att börja plocka grejer.. Insprutningen ska vi inte ha så den plockade jag bort. Mycket bättre åtkomst för att tvätta nu också
Till salu om nån behöver.. Det enda jag behåller är den brytarlösa tändningen.
Sen innan det var dags att fara hem fick jag för mig att putsa upp en ventilkåpa. 70 talare ska ha blank kåpa, en alu remkåpa blir det också
Nu är det såhär att jag tänkte göra en liten fuling. Jag har inte speciellt mycket lust att regbesikta bilen med förgasarturbo på en gång, jag vill som se om det alls funkar först. Så jag tänkte stoppa i B23an som sugmotor först (med förgasare alltså) och se vad dom säger om det. Nu är då frågan.. 75as B21 hade ju inga jobbiga EGR rör så det borde väl gå att plocka bort allt sånt och klara besiktningen? Sen om det sitter en B20, B21 eller B23 det ska dom nog inte bry sig så mycket om tror jag.
Den andra funderingen jag har är om det kan tänkas gå att regbesikta bilen sen med AT satsen och utan EGR?
Ja så ser den ut.. Skitigare motor får man leta efter.
Jag hatar att hålla på med skitiga grejer så jag tänkte tvätta av den lite snabb.
Ser ni nån skillnad? Nä det gjorde inte jag heller Men lite bättre blev det iaf, på vissa ställen började den röda färgen på blocket och lådan komma fram.. Det enda som blev någorlunda ren var oljetråget och det måste jag ändå byta ut mot AT tråget... Men det här var resultatet av ca 2 timmar med högtryckstvätt och avfettningsmedel. Det gick alltså inte nå vidare snabb. Jag gav upp och ska låna en kompis dieseltvätt i veckan så man får reält med tryck och riktig kokande vatten för att tvätta med, då går det nog lite bättre.
Då var det bara att börja plocka grejer.. Insprutningen ska vi inte ha så den plockade jag bort. Mycket bättre åtkomst för att tvätta nu också
Till salu om nån behöver.. Det enda jag behåller är den brytarlösa tändningen.
Sen innan det var dags att fara hem fick jag för mig att putsa upp en ventilkåpa. 70 talare ska ha blank kåpa, en alu remkåpa blir det också
Nu är det såhär att jag tänkte göra en liten fuling. Jag har inte speciellt mycket lust att regbesikta bilen med förgasarturbo på en gång, jag vill som se om det alls funkar först. Så jag tänkte stoppa i B23an som sugmotor först (med förgasare alltså) och se vad dom säger om det. Nu är då frågan.. 75as B21 hade ju inga jobbiga EGR rör så det borde väl gå att plocka bort allt sånt och klara besiktningen? Sen om det sitter en B20, B21 eller B23 det ska dom nog inte bry sig så mycket om tror jag.
Den andra funderingen jag har är om det kan tänkas gå att regbesikta bilen sen med AT satsen och utan EGR?
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: Kommande projekt.. 242 TIC -75
Idag blev det att plocka lite fler grejer..
Tog av grenröret och ventilkåpan..
Såg ju inte helt fel ut men det är nog dags för oljebyte
Jag hade aldrig kollat om K-kammen faktiskt satt kvar eller om den var bytt till nåt annat, men det var en K-kam i toppen
Hålen i A-insuget var en hel del mindre än dom i toppen.. Ska portas upp lite.
Grenröret var inte mycket bättre, där har man en ordentlig broms.
Och 940 grenröret som jag ska ha sen var ännu värre. Där finns det säkert några hk att tjäna för så här stora kanter orsakar _mycket_ turbulens och förstör flödet.
Är det nån som vet hur man identifierar en r-sport gasare?? Förutom det blåa locket då för det är ju lätt att byta. Satt även en kortare och smalare nål i den än vad det brukar sitta, och den såg inte omslipat ut. Men det hade varit kul att vara säker på saken
Den här är märkt med X397
Rengöring pågår...
Tog av grenröret och ventilkåpan..
Såg ju inte helt fel ut men det är nog dags för oljebyte
Jag hade aldrig kollat om K-kammen faktiskt satt kvar eller om den var bytt till nåt annat, men det var en K-kam i toppen
Hålen i A-insuget var en hel del mindre än dom i toppen.. Ska portas upp lite.
Grenröret var inte mycket bättre, där har man en ordentlig broms.
Och 940 grenröret som jag ska ha sen var ännu värre. Där finns det säkert några hk att tjäna för så här stora kanter orsakar _mycket_ turbulens och förstör flödet.
Är det nån som vet hur man identifierar en r-sport gasare?? Förutom det blåa locket då för det är ju lätt att byta. Satt även en kortare och smalare nål i den än vad det brukar sitta, och den såg inte omslipat ut. Men det hade varit kul att vara säker på saken
Den här är märkt med X397
Rengöring pågår...
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: 21 november 2011, 22:33
- Ort: Norsjö, Västerbotten
Re: 242 DL -75 / B23AT
Ser bra ut! kom ihåg att porta grenröret mot turbon oxå
Kommer följas!
Kommer följas!
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 242 DL -75 / B23AT
Såklart Måste bara plocka ihop en turbo först, det verkar som att jag har skruvat isär alla jag har... Men första målet är att få ihop den som sugmotor.Jim skrev:Ser bra ut! kom ihåg att porta grenröret mot turbon oxå
Den enda som sitter ihop är den här.. Men den blir nog kanske lite mycket för den här motorn..
3½ tum downpipe Till höger en original turbo till 740.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 242 DL -75 / B23AT
Har hittat lite mer info ang R-sport gasarna.. Det ska vara 2,5mm nålventil och nålen heter BIFJ. Ska kollas imorgon.
Jag har flera stycken såna här gasare som jag har köpt som r-sport gasare, men ingen aning om nån av dom verkligen är det eller om det är ombyggda vanliga gasare.
Jag har flera stycken såna här gasare som jag har köpt som r-sport gasare, men ingen aning om nån av dom verkligen är det eller om det är ombyggda vanliga gasare.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: 242 DL -75 / B23AT
Kommer bli bra det här
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Kommande projekt.. 242 TIC -75
På en 75a så får du göra vad du vill åt motorn (så länge den nu inte överstiger de 220 hk / 275 Nm som man får ha i en 240, men varenda sund besiktningsman begriper ju att det gör den inte med en sur gammal AT-sats), och även ta bort allt i avgasreningsväg så länge du har sluten vevhusventilation.Holländaren skrev:
Nu är det såhär att jag tänkte göra en liten fuling. Jag har inte speciellt mycket lust att regbesikta bilen med förgasarturbo på en gång, jag vill som se om det alls funkar först. Så jag tänkte stoppa i B23an som sugmotor först (med förgasare alltså) och se vad dom säger om det. Nu är då frågan.. 75as B21 hade ju inga jobbiga EGR rör så det borde väl gå att plocka bort allt sånt och klara besiktningen? Sen om det sitter en B20, B21 eller B23 det ska dom nog inte bry sig så mycket om tror jag.
Den andra funderingen jag har är om det kan tänkas gå att regbesikta bilen sen med AT satsen och utan EGR?
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 27 januari 2012, 21:44
Re: 242 DL -75 / B23AT
låter som ett skitroligt projekt! kul å se hur de lirar med R-sport satsen kommer följas! =)
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 242 DL -75 / B23AT
Jag fick ihop ett turboagg idag, jag tycker det ser ut att vara ett 940 agg eller kanske 740? Vattenkyld och rätt så litet. Har suttit integrerat dump på det men den är borta. Det var det minsta agget jag hade och det känndes väl lämplig för det här projektet
Eller ska man satsa på nåt lite större? Tanken var väl att få någorlunda bränsleekonomi också, jag vill inte att den tar 2 liter milen som B20an gör för mig just nu... Börjar turbon ladda så behöver den ju soppa till det också. Kanske bättre om den börjar ladda vid säg 4000 så att den aldrig används förens man trampar ner gasen.
Jag provmonterade turbon lite snabb iaf för å se hur det såg ut.
Tog lite fler bilder på pärlan som den står idag också.. Den är inte så rostig som den ser ut, det är mest bara stenskott och ytrost, som förra ägaren har börjat grunda. Tanken är väl att lacka om den framöver, iaf under listerna, samma färg. Listerna ska bli krom igen istället för svart som dom flesta är nu. För att få lite mer gubbstuk så kanske man plockar av 2 av extraljusen och sätter på takräcke Toningen på bakrutorna ska bort också.
Inredningen hade behövt en tvätt men annars så är den rätt så räsch, inga hål eller så.
Eller ska man satsa på nåt lite större? Tanken var väl att få någorlunda bränsleekonomi också, jag vill inte att den tar 2 liter milen som B20an gör för mig just nu... Börjar turbon ladda så behöver den ju soppa till det också. Kanske bättre om den börjar ladda vid säg 4000 så att den aldrig används förens man trampar ner gasen.
Jag provmonterade turbon lite snabb iaf för å se hur det såg ut.
Tog lite fler bilder på pärlan som den står idag också.. Den är inte så rostig som den ser ut, det är mest bara stenskott och ytrost, som förra ägaren har börjat grunda. Tanken är väl att lacka om den framöver, iaf under listerna, samma färg. Listerna ska bli krom igen istället för svart som dom flesta är nu. För att få lite mer gubbstuk så kanske man plockar av 2 av extraljusen och sätter på takräcke Toningen på bakrutorna ska bort också.
Inredningen hade behövt en tvätt men annars så är den rätt så räsch, inga hål eller så.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53