Sida 4 av 13
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 26 juli 2012, 07:35
av Kirre
Ase skrev:Ojoj, här var det mycket pulver
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Härligt!!!!
Kör du med ms eller bytte du till vems?
Insuget du byggt med separat spjäll, vilken bil kommer runners ifrån?
Har gjort allt utom spjällen själv. Jag kör med ms ännu, dock ska jag byta avgashus på turbon för att få tidigare ladd. Börjar ladda vid 3500 nu
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 26 juli 2012, 07:43
av Kirre
Samuel skrev:Behövs inte så mycket kraft för att vrida av kardanen, Men kraften i motorn måste vara högre än fästet i bakdäcken, Jag lyckades vrida av min kardan med 122hk som bilen hade 1975.
Men fortfarande ett SKITBRA bygge du har gjort! Mycket imponerad
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Tack tack.
Kardanen har ju hållit på 8v sug motorn och ja har väl inte varit snäll.
Körde iaf ifrån en chippad s4 me den. Sätt upp ett 1" med 1.5mm gods och vrid av den så får du se vilken kraft som behövs.
Ang din kardan så kan den varit skadad, alternativt fått en bula
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 26 juli 2012, 19:44
av 240_kalle
Kirre skrev:Samuel skrev:Behövs inte så mycket kraft för att vrida av kardanen, Men kraften i motorn måste vara högre än fästet i bakdäcken, Jag lyckades vrida av min kardan med 122hk som bilen hade 1975.
Men fortfarande ett SKITBRA bygge du har gjort! Mycket imponerad
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Tack tack.
Kardanen har ju hållit på 8v sug motorn och ja har väl inte varit snäll.
Körde iaf ifrån en chippad s4 me den. Sätt upp ett 1" med 1.5mm gods och vrid av den så får du se vilken kraft som behövs.
Ang din kardan så kan den varit skadad, alternativt fått en bula
eller varit väldigt rostigt
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 26 juli 2012, 22:27
av Samuel
Måste vart något sådant annars bör den inte gå sönder, men rostig var den inte!
Men nu sitter det en fin kardan där igen
Är ju inte så vanligt att kardaner går av vad jag märkt, antagligen är som ju skadade eller mycker hästar/för bra fäste.
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 27 juli 2012, 07:49
av Ase
Kirre skrev:Ase skrev:Ojoj, här var det mycket pulver
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Härligt!!!!
Kör du med ms eller bytte du till vems?
Insuget du byggt med separat spjäll, vilken bil kommer runners ifrån?
Har gjort allt utom spjällen själv. Jag kör med ms ännu, dock ska jag byta avgashus på turbon för att få tidigare ladd. Börjar ladda vid 3500 nu
Ok,, tänkte just på spjällen, är ett kortat från någon bmw?
3500rpm var väl inte så sent, du släpper väl inte av förrens vid minst 7000rpm kan jag tänka mig
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Vad är det för snurra du kör med?
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 27 juli 2012, 10:28
av Kirre
Ase skrev:Kirre skrev:Ase skrev:Ojoj, här var det mycket pulver
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Härligt!!!!
Kör du med ms eller bytte du till vems?
Insuget du byggt med separat spjäll, vilken bil kommer runners ifrån?
Har gjort allt utom spjällen själv. Jag kör med ms ännu, dock ska jag byta avgashus på turbon för att få tidigare ladd. Börjar ladda vid 3500 nu
Ok,, tänkte just på spjällen, är ett kortat från någon bmw?
3500rpm var väl inte så sent, du släpper väl inte av förrens vid minst 7000rpm kan jag tänka mig
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Vad är det för snurra du kör med?
Det är ny gjutna weber kroppar. Alltså allt onödigt som munstycken osv inte finns kvar. Istället är det hål för vanliga spridare och fäste för fuelrail.
Jag kör med en holset hx50 med avgashus 22. Men ska skaffa ett 19 avgashus
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 27 juli 2012, 18:13
av Ase
Jaha, det var ju en trevlig lösning
Det var ju inte det minsta aggregatet
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Kommer nog bli bättre respons med det "lilla" avgashuset
Trevlig projekttråd, tack för du bjuder på bilder och info!!!!!
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 28 juli 2012, 13:18
av Kirre
tackar, de kommer upp mer bilder så fort jag har nån.
Kommer bli kanon när man har fullt ladd på 3500varv istället för att den börjar ladda där, man måste ju stressa på stakarna lite
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 17 augusti 2012, 21:04
av Kirre
Fick hem dom nya soppa pumparna i veckan, de fick bli 044 kopior för dom är vettiga i pris. Sen har jag inte fått tillbaka lådan från svetsning ännu, men så fort den gör det ska jag stoppa i nya soppa systemet och lådan sen åka och bromsa.
Det blir antingen på motornord eller på dynotech, har inte bestämt mig riktigt.
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Postat: 22 september 2012, 20:57
av Kirre
Står och skäms och väntar på att lådan ska komma tillbaka från svetsning. Killen ja lämnat till har blivit sjukskriven :/
![Bild](http://i7.photobucket.com/albums/y261/Kirre/DSC_0531_zps7a454446.jpg)
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, i väntan på l
Postat: 29 april 2013, 02:29
av Kirre
Har varit dålig på uppdatera för att de har inte hänt nånting med denna bil. Blev en ombyggnation av snöskotern i höst/vinter. Plus att det blev turbo & ms i knuffarcupsbilen (
http://www.retroevent.se/knuffarcupen-16366695) Motorn från denna har sen donerats till min gröna 244
Men nu har jag tagit mig i kragen och börjat knåpa ihop bilen.
Just nu håller jag på med bränslet och det blir inge stålomspunnet eller så för 100spänn/halvmetern!
Jag kör med JIC kopplingar från den lokale "slangsnabben" som jag sedan pressar fast en plastslang som man hittar på närmaste lastbilsverkstad för att hålla nere kostnaderna. För säkerhetsskull sätter jag dit ett slangklammer också men de behövs egentligen inte.
Slangen är en likadan slang som i alla fall min 240 har som std bränsleledning
här kommer några bilder på bland annat nya turbon, lådan, koppling, luftfilter, början på ett soppa system.
![Bild](http://i7.photobucket.com/albums/y261/Kirre/242an/DSC_0747_zps5ee381b8.jpg)
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, i väntan på l
Postat: 14 juli 2013, 01:15
av Kirre
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, i väntan på l
Postat: 30 juli 2013, 21:06
av Kirre
Nu närmar de sig start igen. Mappning planeras att bli i helgen!
![Bild](http://i7.photobucket.com/albums/y261/Kirre/242an/DSC_0080_zpsdd843f61.jpg)
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, i väntan på l
Postat: 16 september 2013, 22:10
av Kirre
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, nytt insug
Postat: 19 september 2013, 14:18
av Kirre
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, nytt insug
Postat: 27 september 2013, 16:21
av Kirre
klart och betalt, bara ut å mappa om vägen skulle råka torka upp
![Bild](http://i7.photobucket.com/albums/y261/Kirre/242an/DSC_0172_zps8eb38385.jpg)
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, nytt insug
Postat: 27 september 2013, 16:29
av Götesson
Ser bra ut:) kommer den bli laglig på väg? Eller hur är det tänkt?
By My Xperia
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, nytt insug
Postat: 27 september 2013, 17:15
av Kirre
Götesson skrev:Ser bra ut:) kommer den bli laglig på väg? Eller hur är det tänkt?
By My Xperia
den är laglig redan
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
men de är alltid en tolknings fråga. Det är ganska luddiga papper på bilen
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, nytt insug
Postat: 28 september 2013, 20:53
av Götesson
Okej. T31 eller något liknande brukar de stå på pappret va?
By My Xperia
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, nytt insug
Postat: 1 oktober 2013, 11:19
av Kirre
så här står det
SKYDDSBUR
MOTOR: B23
BAKAXEL: VOLVO 1031
VENTILERADE SKIVBROMSAR FRAM.
T31A MOTORN UTBYTT
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT
Motoreffekt, kw: 155,0