Sida 2 av 3

Re: Volvo 244 -90

Postat: 8 maj 2012, 16:23
av Djo
Fin puts du fick på den 8-)

Re: Volvo 244 -90

Postat: 10 maj 2012, 14:57
av Modspojken
Jag har varit och handlat..

Bild

Re: Volvo 244 -90

Postat: 10 maj 2012, 18:02
av Cpt Tuttle
Den vita, eller är den beige, var annars riktigt tuff! Kromgrill och Virgo......MMMM! :mrgreen:

Re: Volvo 244 -90

Postat: 10 maj 2012, 18:35
av Modspojken
Cpt Tuttle skrev:Den vita, eller är den beige, var annars riktigt tuff! Kromgrill och Virgo......MMMM! :mrgreen:
Åh, jag bockar och bugar. Den är enligt Volvo "ljusgrå", färgkod 600. Men jag tycker att den är äggskal om något. Fin bil, hade gått 7600 mil när jag köpte den och 8600 nu. Ingen rost alls och inga skönhetsfläckar. Det känns bra.

Re: Volvo 244 -90

Postat: 13 maj 2012, 22:40
av Modspojken
Rostdöljarlisterna dolde en del smuts men ingen rost. Skönt.

Bild

Re: Volvo 244 -90

Postat: 14 maj 2012, 11:12
av Joppe_Johndeere
Modspojken skrev:Rostdöljarlisterna dolde en del smuts men ingen rost. Skönt.

http://desmond.imageshack.us/Himg543/sc ... es=landing
Det var ena dåliga rostdöljarlister :P

Re: Volvo 244 -90

Postat: 14 maj 2012, 15:38
av Djo
Joppe_Johndeere skrev:
Modspojken skrev:Rostdöljarlisterna dolde en del smuts men ingen rost. Skönt.

http://desmond.imageshack.us/Himg543/sc ... es=landing
Det var ena dåliga rostdöljarlister :P
Lika dåliga som mina var tur nog haha :lol: :lol: blire att sätta tillbaks listerna senare eller?

Re: Volvo 244 -90

Postat: 14 maj 2012, 19:55
av Modspojken
Jag vet, blev riktigt besviken. Inte en rostfläck. Volvo håller aldrig vad de lovar...

Jag kommer att sätta tillbaka listerna - tycker att de är ganska eleganta. Och jag vill inte spackla igen hål och lacka heller! ;)

För övrigt satte jag på nya stift idag - det verkar som att bilen gått lite fett för de gamla var svarta och lite sotiga. Bytte också luftfilter - vilket j-vla slitgöra. Trångt och smutsigt och eländigt men absolut nödvändigt! Om det någonsin var bytt tidigare lär det i alla fall inte ha varit sedan Oasis och Blur slogs om förstaplaceringen på engelska singellistan. Att den stackars motorn ens har kunnat andas är ett smärre mirakel.

Nästa mekardag blir antagligen torsdag, då ska jag byta olja, filter, kylvätska, bromsbelägg och lite annat smått och gott. Och polera och vaxa i trösklarna och dörrgavlarna. Och tvätta Bil och Truck-mattorna om jag hinner.

Sov gott allihop.

Re: Volvo 244 -90

Postat: 15 maj 2012, 07:55
av Joppe_Johndeere
Ett tips när du monterar tillbaka listerna är att rengöra ordentligt och sedan använda biltemas dubbelhäftande tejp. Biltema bra?! Ja faktiskt, denna tejp är hur bra som helst.

http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Ko ... ejp-29320/

Re: Volvo 244 -90

Postat: 15 maj 2012, 17:26
av Modspojken
Joppe_Johndeere skrev:Ett tips när du monterar tillbaka listerna är att rengöra ordentligt och sedan använda biltemas dubbelhäftande tejp. Biltema bra?! Ja faktiskt, denna tejp är hur bra som helst.

http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Ko ... ejp-29320/
Tack för tipset. Jag gjorde slag i saken omedelbart.

Bild


Och så passade jag på att köpa olja, det här borde väl duga för en gammal traktormotor som B230F? Oljan alltså, inte barnet.

Bild

Re: Volvo 244 -90

Postat: 15 maj 2012, 20:18
av AxelGLT
Jag tycker det är kul att följa "fixa-i-ordning-projekt". Tror det kan bli bra :)

På tal om oljan. Min kompis far har så gott som alltid kört med Biltemas olja på sin SAAB 9-5, nu måste han byta kamkedja på den.

Men vad det har för påverkan på en gammal B230 vet jag inte :?:

Re: Volvo 244 -90

Postat: 15 maj 2012, 21:47
av Modspojken
Tack. Jag tycker själv om att följa den här typen av projekt: inget märkvärdigt egentligen utan bara räddningsaktioner av vanliga standardbilar. Mysigt på något sätt.

Jag tyckte att jag var lite snäll när jag satsade på helsyntet, hoppas att den är tillräckligt bra trots att den kommer från Biltema. Men å andra sida lär man kunna smörja en B230 med gammalt ister utan att den går sönder. Jag gillar ju Länsman och ger honom mycket kärlek, men gränsen går vid svindyra Castrololjor..

Re: Volvo 244 -90

Postat: 16 maj 2012, 14:20
av Djo
jadu vet ej hur biltemas helsyntet är men hade en om jag ej minns halvsyntet i motorn och ja den är värmekänslig var ioförsig i epan så den gick på höga varv men en brända bort den oljan så köpte shels helix olja till den sen och den höll mycket bättre men vet ej hur helsyntetaren är själv blire en castrol olja till min 244a.

blir nog bra med att sätta tillbaks listerna på denna då dne är orginal i övrigt :) haha ne att svetsa igen och spackla och lacka för att ta bort ett par lister på en bil som inte ska lackeras om är ju onödigt :) trevlig projekt tråd att kolla i äre allt. :D

Re: Volvo 244 -90

Postat: 16 maj 2012, 15:08
av Modspojken
Det är trevligt att det skänker lite glädje även till andra. Men effekten av en projekttråd är också att man tar sig själv i kragen och blir klar med saker. Sedan är det onekligen tillfredsställande att titta tillbaka och se allt man faktiskt genomfört trots att det ibland känns som att man inte kommit någonstans.

Gällande olja och värmebeständighet ägnar jag mig oftast åt så kallad "eco-driving" (eller gubbkörning om man så vill) så jag är inte speciellt orolig. :)

Re: Volvo 244 -90

Postat: 16 maj 2012, 17:41
av robin_moppe
har kört på biltemas delsyntet i många år på mina bilar utan problem, helsynteten är nog inte sämre :)

Re: Volvo 244 -90

Postat: 16 maj 2012, 21:24
av Joppe_Johndeere
Olja som olja, i äldre volvomotorer, jag körde Mobil Xp150 olja i min gamla vinterbil, den använder vi som smörjolja i stenkrossarna på jobb :) Allt fungerar, bara de smörjer lite :)

Re: Volvo 244 -90

Postat: 17 maj 2012, 08:56
av Djo
Modspojken skrev:Det är trevligt att det skänker lite glädje även till andra. Men effekten av en projekttråd är också att man tar sig själv i kragen och blir klar med saker. Sedan är det onekligen tillfredsställande att titta tillbaka och se allt man faktiskt genomfört trots att det ibland känns som att man inte kommit någonstans.

Gällande olja och värmebeständighet ägnar jag mig oftast åt så kallad "eco-driving" (eller gubbkörning om man så vill) så jag är inte speciellt orolig. :)
ja äre på det viset äre nog absolut ingen fara på taket alls :)

Re: Volvo 244 -90

Postat: 19 maj 2012, 22:10
av Modspojken
Godkväll,

Det har varit två svettiga dagar av mekande, fixande och donande. Jag skulle ha bytt olja men upptäckte att oljepluggen satt alldeles för hårt för att det skulle gå att lossa den med skiftnyckel. Jag behöver en ringnyckel (det är väl 25mm?) så jag måste helt enkelt köpa en sådan innan jag kan göra något mer på den fronten.

Istället bytte jag belägg fram. Usch vad det var smutsigt och rostigt - jag tog i för kung och fosterland med stålborsten. En styrpinne fick jag borra ur men till slut satt de nya beläggen där i alla fall.

Bild


De gamla klossarna var ingen rolig syn. Stopp och belägg!

Bild


Sedan övergick jag till ett fascinerande tråkigt arbete: medelst fingret rulla av klisterrester från rostdöljarlisternas dubbelhäftande tejp från lacken. Sedan satte jag på listerna igen med ny, fräsch tejp.

Bild

Sedan vaskade jag av de gamla textilmattorna från Bil och Truck. Tvätta torka, tvätta torka och sjuss in i ugnen! Eller, jag menar förstås bilen..

Bild


Utöver detta har jag polishat och vaxat igen, tagit Concept Vista på alla plast- och gummidetaljer utvändigt (väldigt bra medel för övrigt), motortvättat och rubbat, borrat ut skruvarna till bakre nummerskylten och polerat där den satt, monterat bort de dåliga gamla torkararmarna, slipat och sprayat torkararmarna till strålkastarspolningen, polerat i trösklar och liknande, tagit bort en j-vla massa hundhår i baksätet och lite annat smått och gott.

Over and out.

Re: Volvo 244 -90

Postat: 19 maj 2012, 22:27
av Tilly
Modspojken skrev: Det har varit två svettiga dagar av mekande, fixande och donande. Jag skulle ha bytt olja men upptäckte att oljepluggen satt alldeles för hårt för att det skulle gå att lossa den med skiftnyckel. Jag behöver en ringnyckel (det är väl 25mm?) så jag måste helt enkelt köpa en sådan innan jag kan göra något mer på den fronten.
Oljepluggen har dimensionen 1" (1 tum). Möjligt att 25mm ligger så nära att det också funkar men bäst är ju att ha rätt. Det finns sådana nycklar eller hylsor att köpa på Biltema.

Ibland känner jag nästan att dessa spontanprojekt är de roligaste. Det blir liksom mer avslappnat när målsättningen hålls till att "den skall bli bättre än innan". Alla framsteg syns ju så tydligt. Det verkar ju också vara ett riktigt bra objekt du fått tag i och då blir det ju ännu tacksammare när man gör en polering och snyggar till lister.

Re: Volvo 244 -90

Postat: 20 maj 2012, 19:26
av Djo
ser fint ut det här har även en fråga vad för medel gjorde du rent inredningen med och vart kan man köpa det?