Volvo larm

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Volvo larm

Inlägg av DandanRacing »

Lazze S skrev:
DandanRacing skrev:Kanske en sådan Diod fungerar att kläma fast framför brädan.

Har jag tolkat schemat rätt?
Larmet Kopplas till blinkers, dörrkontakter+huv och baklucka, centrallås, nyckel? eller måste man koppla in alla funktioner för att få det att fungera?

//Andreas
Biltemas diod är för 12V direkt. Den till larmet kräver inget motstånd då det finns i larmboxen. Du kan även koppla så du får med 2 dioder.
Åkte och plockade dioden, kändes lika bra o ha orginalet. 240ins diod är det den gröna runda lampan man ibland ser i mittkonsolen?

Vet du om det är vanligt att det sitter tipsensor i bilarna den som omnäms i kopplingsschemat och ska sitta någonstans i bak? skulle vilja ha den men hittade den inte i 855an :(

Just ja har jag rätt att 240in har jordande dörrkontakter?

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Volvo larm

Inlägg av Lazze S »

Larmdioden är original röd, så jag brukar byta ut den mot en blå så syns den bättre på långt håll. 240 och dom flesta, om inte alla Volvo, har jordande dörrkontakter. S/V40 har dörrkontakter som måste jordas med kabel så dom funkar bra om man vill larma ex.vis blinkersen (om man har USA-glas). Nivåsensorn är ganska ovanlig att hitta. Fick köpa min ny på Volvo men har ännu inte monterat den. Har aldrig hittat nån på skroten.
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: Volvo larm

Inlägg av DandanRacing »

Lazze S skrev:Larmdioden är original röd, så jag brukar byta ut den mot en blå så syns den bättre på långt håll. 240 och dom flesta, om inte alla Volvo, har jordande dörrkontakter. S/V40 har dörrkontakter som måste jordas med kabel så dom funkar bra om man vill larma ex.vis blinkersen (om man har USA-glas). Nivåsensorn är ganska ovanlig att hitta. Fick köpa min ny på Volvo men har ännu inte monterat den. Har aldrig hittat nån på skroten.
Tack för all hjälp, bilen ska besiktas den 15de och sen kommer den troligen ställas in i garage nästa månad för vinterdvala och upppiffning :mrgreen: måste bara hinna lufta bromsarna och polera o lackskydda vinterbilen(945) först...

Var 240ins larmdiod jag tänkte på, om det är den lilla gröna runda lampan man ibland ser i mittkonsolen som är originaldiod till dem..
Tråkigt att de är så ovanliga skulle vara fint att ha en sådan :(

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Volvo larm

Inlägg av Lazze S »

Samma larmdiod till alla VGA-II, men vissa, som 850, 940 96- och 960 95- har egna. Nån grön har aldrig funnits som original, men vill du ha en så går även det att koppla in.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Volvo larm

Inlägg av Lazze S »

Så här ser den övre kopplingen ut med glaskross och larmdiod. Samma till bl.a nästan alla 850 i princip.

Bild

Det finns inget kablage till VGA-II färdigt till bilar före 93. Därför får man ta till VGA-Is kablage och modifiera lätt. Detta ex plockade jag ur en 940 -91 färdigombyggt sas. Man klipper 2 kablar som går till den stora gröna kontakten. Dessa pressar man på 2 nya kabelskor och sen ansluter i botten på reläplintarna. Det man får i ombyggnadssatsen är i princip den lilla gröna med skarv och larmdioden. Den svarta plinten är för tidigare glaskross och används inte. Den gula är eftermonterad av nån som ville ha dubbla larmdioder. Den vita är för siren med batteribackup, och den grå för larmhorn. Har inte forskat färdigt men sen är det spänningsmatning, dörrkontakter, c-lås mm.

Bild
Skriv svar