Lufta bromsar 245 -90

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
klang
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 april 2012, 14:20

Lufta bromsar 245 -90

Inlägg av klang »

Hej,

Bil:
245 90 GLT/PKT
32000mil
B230F
Ej ABS.

Blir snart galen.

Började såhär:
Bromspedalen började kännas svampig (inte riktigt illa, men 50% pedalväg innan låsning)
Det gick ej att pumpa upp vacuum med avstängd motor
"Brake Failure" lampa lös.
Fick 30% sneddragning på framaxel
Fick 30% sneddragning på bakaxel

Efter lite tjat på besiktigningsgubben gick den iallafall igenom (30% är som bekant gränsen, men han var inte nöjd med pedalkänslan... vilket... ja, är givet.)

För några år sedan bytte jag:
Bromsslangar fram, bromsrör bak, bromsok bak.

Beslöt mig för att byta huvudcylinder (original har suttit där i 32000mil och 22år) kommit (beställt via KGK, dvs EJ biltema) så bytte jag den igår.
Tog inte många minuter att byta den, fina fisken tänkte jag.

Vilken tur att jag tog med mig bromsavluftaren från jobbet, dvs en som skapar 2kg övertryck och kontinuerligt fyller behållaren så man slipper springa och efterfylla hela tiden..

Men hur faaan jag än luftar är det luft kvar... Pedalen är sladdrig som sautan, värre än förut.
Det går att pumpa upp tryck med avstängd motor, den blir dock inte "stum" som hederliga 7/900 serien som jag luftat ett par hundra gånger..
Blir fan tokig.
Luftade 5L vätska igår, testade en miljard olika varianter. Både enligt Volvos gröna häfte (förvisso daterat 1976), men även enligt Haynes boken.
Hittade tillslut ett schema på nätet via mobilen, men inte den hjälpte heller.

Från volvos gröna häfte:
Bild

Har även luftat enligt:
Bild

Snart spränger jag bilfan i luften.

Framoken har jag provat att lufta på flera olika sätt. Öppna båda nedre nipplarna samtidigt (samma ok) Samt även att öppna båda sidor samtidigt, dvs ex. "båda ytter" följt av "båda inre"

Förbiser jag något i min sinnesförvirring?

Jobbat som mekaniker sedan 2005, men snart börjar jag i kassan på ICA, eftersom man tydligen inte är kapabel till att lufta en 240.
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Lufta bromsar 245 -90

Inlägg av schassen »

Visst är det kul när man som proffs inte fattar. :o Börja med att lufta huvudbroms cyl lös.Sätt upp den i skruvstycket gör nån korta nipplar och lufta.
Gör sedan enl det schemat som du hade.Bör funka.Om det trots inte det funkar så kolla fördelningsventil.Om den ochså frisk.Reklamera huvudbroms cyl.
Om inget av detta funkar så kan vi alternera i Kassan.Mvh Hans mekaniker sedan 1982. :ugeek:
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Lufta bromsar 245 -90

Inlägg av janneR »

Hade samma problem som du, jag höll på att bli galen ända tills jag bestämde mig för att skippa allt med att applicera tryck i behållarna och andra "tricks". Jag gick helt enkelt ner till basics och körde den gamla metoden där en person sköter öppnande och stängande av nipplar och en sitter och manövrerar bromspedalen, då fick jag ihop det. Fastna inte i iden att du måste få upp stabilt tryck innan nippeln lossas utan om det inte går så gör du bara så att pedalen trycks ner och nippel öppnas och sedan stängs varpå pedalen släpps upp igen. Upprepa detta till du börjar känna att du kan få upp tryck i kretsen. Om du har bromstryck fast ojämt på kretsarna och pedalen går väldigt djupt så är det troligen så att en av kretsarna jäklas. Hissa då upp bilen bak och fastslå vilken av kretsarna som jäklas, när du vet det så räcker det oftast att koncentrera luftandet till den kretsen.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
jojje
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 november 2011, 11:06

Re: Lufta bromsar 245 -90

Inlägg av jojje »

Hade exakt samma problem med en caddy -98 för ett par år sen. Testade ALLT utan bra resultat. Hade hört att bilar MED ABS skulle luftas med motorn igång, men jag hade ju inte någon så varför prova ens tänkte jag. Tillslut hade jag provat lufta fanskapet varje kväll i en vecka men fortfarande med svampig pedal. Sista försöket fick bli med motorn igång och klassisk "pumpa tryck släpp" och se på faan. Bromsarna blev perfekta. Lite surt när jag kommer in på ombes. sen (rostiga bromsrör) och bes.gubben inte ens sätter sig i bilen utan bara hissar upp och konstaterar att rören är bytta.
klang
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 april 2012, 14:20

Re: Lufta bromsar 245 -90

Inlägg av klang »

Hej,

För att komma till avslut i denna punkt... så blev det ännu en garagekväll igår.

Provade först att lufta enligt "Volvos häfte", när detta inte fungerat brast det helt.
Jag tog loss samtliga bromsar och kontrollerade kolvar etc...
Se på fan, det visade sig att ena kolven i hö framok hade rostat ihop helt, detta medförde att skivan flexade.

Bytte detta bromsok (en historia för sig...) och smorde upp klotsar/belägg/kolvar så allt gled smärtfritt.

Luftade sedan återigen enligt Volvos Häfte, 2ggr.
Ja, inte fan blev det bra.
Luftade sedan efter det lösa bladet (även det bifogat i första posten).
Inte en antydan till luft någonstans.

Efter detta kändes pedalen fortfarande "slapp", men med avstängd motor stämde det enligt Volvos gröna häfte för hur långt slag det fick vara för att vara godkänt (6cm).
Då (dels för att klockan var 23:30) slängde jag på hjulen och funderade noga var närmaste sjö kunde finnas för att begrava detta as till bil.

Men när jag provkörde så blev bromsarna som genom ren magi helt perfekta.
Jag vet inte varför, och jag tänker inte reda ut det.

Som tips för framtida luftare där det strular... blir det vettigt tryck med motor avstängd. - Ta en provrunda.

Jag har aldrig behövt göra det förut... men tydligen behövdes det nu.

Tack till alla som kom med tips!
Skriv svar