Justering av CamGear Servostyrväxel

Här lägger vi in allt som man kan tänkas ha nytta av till sin 240.
Mektips mm mm. Maila bilder och text till
forum@svenska200klubben.com
Danne Engberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 21 november 2011, 02:55
Ort: Skokloster
Kontakt:

Justering av CamGear Servostyrväxel

Inlägg av Danne Engberg »

Tilllagt av RE

Nu har jag lyckats åtgärda problemet!

Det går bra att ha locket öppet och motorn igång.

Här är en liten guide för justering om servon drar ått något håll eller om det går lättare att svänga åt ena hållet.


Först får man ta bort locket som sitter med två M8 skruvar. Sedan lossar men låsmuttern (ej på bild, en vanlig mutter) som sitter på axeln. Dra ur startnyckeln så att rattlåset går i, annars vrids rattaxeln med. Bakom muttern finns en bricka med "taggar" som kan vikas upp för att låsa fast muttern. Ta bort den. Nu är hylsan som man justerar på åtkomlig (grönmålad på bilden).
Har för mig att skruvning medurs gör att servon drar åt höger, och tvärtom. Dvs om ratten dras åt vänster skall man skruva in hylsan. Vrid hylsan 1/4 varv åt gången, den är känslig. Vrid med t.ex en näbbtång. Starta motorn och kolla att ratten inte rör sig när motorn startar, och känn efter att det går lika lätt att vrida ratten åt båda hållen. Egentligen skall man använda en fjädervåg att dra med i ratten så man får det exakt.
När man är nöjd monteras brickan och en passande "tagg" knackas ner i spåret i hylsan. Låsmuttern monteras och dras åt, och en "tagg" viks upp för att låsa fast muttern. Skruva tillbaka locket, använd ny packning eller packningsklister.
OBS! detta gäller Cam Gear styrväxlar, ZF vet jag inte hur man justerar.
Bild