Inkoppling Equalizer

Billjud och multimedia i bilen.
Skriv svar
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Inkoppling Equalizer

Inlägg av Modspojken »

Godkväll,

Jag undrar vad som krävs för att montera en original-equalizer till min CR-603. Är det överhuvudtaget möjligt att genomföra och i sådana fall, vilka kablar/kopplingar behövs?

Vänliga hälsningar,

//eric
Vive la revolution pacifique!
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Inkoppling Equalizer

Inlägg av Amarace »

Nu vet jag inte om just den stereon har DIN-kontakt, men normalt så kopplas Volvos equalizer mellan stereo och slutsteg, går alltså på lågnivåsignal.

Så det som behövs är kabel från stereo till equalizer, kabel från equalizer samt ett slutsteg.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 325
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Inkoppling Equalizer

Inlägg av Jon-Erik »

Amarace skrev:Nu vet jag inte om just den stereon har DIN-kontakt, men normalt så kopplas Volvos equalizer mellan stereo och slutsteg, går alltså på lågnivåsignal.

Så det som behövs är kabel från stereo till equalizer, kabel från equalizer samt ett slutsteg.
Nja... inte helt korrekt.
Bild
Flera modeller har ett separat uttag för equalizern och ett annat för förstärkaren.
Finns några varianter.... Sen brukar det inte riktigt vara DIN-plugg även om de är ganska lika.
Måste helt enkelt vara en equalizer som passar till stereon!
Wietze har lite radio info på sin sida: http://volvo200.org/accessoires/index.htm
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Inkoppling Equalizer

Inlägg av Amarace »

Ja, var det inte det jag skrev med att Eq kopplas mellan stereo och förstärkare? (antog att det skulle förstås att från stereon går in i en ingång på EQ, till slutsteg går från en utgång på EQ).
Eller menar du att det finns EQ med endast en inkopplingspunkt?

Skrev DIN för att det förstås vilket utseende det är :) Volvo har då iaf minst 3st varianter som inte passar mot varandra, under 240-eran.


Edit, nu förstog jag, du menar att Stereon har utgångar för både EQ och Slutsteg? Det tänkte jag inte på, men ser ju att det faktiskt finns bägge varianterna.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Inkoppling Equalizer

Inlägg av Modspojken »

Förstår jag herrarna rätt att det krävs ett separat slutsteg för att nyttja en EQ? Oavsett antar jag att det måste finnas en ingång/utgång för EQ på stereon - det har inte min CR-603.

EQ:n jag kommit över är märkt CF-122 VQ. Den har fem frekvensband och ska monteras i övre facket. Vilka stereomodeller kan den passa till, månntro?
Vive la revolution pacifique!
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Inkoppling Equalizer

Inlägg av PH_ »

Jag gjorde lite efterforskningar i mina tillbehörskataloger och försäljningsbroschyrer för tillbehör och hittade faktiskt inte nämnda equalizer.. De var tryckta 85 resp 88.

Det torde ju tyda på att din EQ är avsedd för tillbehörs apparaterna efter 88? Såvida inte det är en mycket tidig modell?

En sak som motsäger den teorin är dock antalet frekvensband. I den tidiga katalogen hade equalizerna 5band, i de senare 7band.

Båda "årgångarna" fanns dock med sound effector vilket vad jag förstår är en sekundär volymkontroll.

Det fanns dock inget som tydde på att det krävdes separatförstärkare för att EQn ska fungera.

Kan kolla/skanna informationen om intresse finns när jag är på bättringsvägen.. ligger just nu med magsjuka - den manliga varianten :cry:

edit: jag skrev lite blaj om storleken på din-kontakterna vilket var fel. De ser ju att vara av den större modellen. Dvs stereos från 80talet, tidgigt sådant?
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Inkoppling Equalizer

Inlägg av Modspojken »

Stackars dig, jag hade vinterkräk och var däckad i flera dagar.

Här är bilder på EQ:n, kanske är de till någon ledning för att vi ska kunna hitta den.

Den sista bilden visar anslutningarna, en "DIN-hane", en "DIN-hona" (den med plasthöljet på), en svart kabel som jag antar är jord och en röd kabel som ser ut att vara klippt - vad är den till för?

Bild

Bild

Bild
Vive la revolution pacifique!
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Inkoppling Equalizer

Inlägg av Amarace »

Nu står inte modellnummret med, men den finns i Volvokatalogen 1985 och höst/vinter 85 samt i tillbehörsbroschyrerna för årsmodell 84 och 85.
Så passande stereoapparater är väl från då också antagligen.

Soundeffector är en förstärkning av stereoeffekten.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: Inkoppling Equalizer

Inlägg av PH_ »

Blir galen när Volvo envisas med att bara skriva artikelnummer i katalogerna.

Den 5bands EQ utan soundeffector i höst/vinterkatalogen 85 har artikelnummer 1129 458-4 och benämns som EQ-101 i en typ maskinskriven papperslunta, med underrubriken "Manus: PRODUKTBLAD EQUALIZER TILL 760, 740, 240".

Däremot ser EQn i 85katalogen mycket riktigt likadan ut som den diskuterade CF-122VQ.. Jag är smått förvirrad :)

Hursom, i samtida Radio/Stereo Guiden ska EQn med artnr 1129 458-4 passa till följande stereos

Volvo Stereo MTS och varianterna MTS Loud 1129811-4 samt MTS AVI 1129496-4
Volvo Top Executive 283790-4
Volvo 4 Microprocessor 1129450-1
Volvo Component Stereo 1129808-0
Volvo Stereo MDL 1129802-3
Volvo 4 Stereo 283777-1
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Inkoppling Equalizer

Inlägg av Modspojken »

Bra kämpat! :-)

Tack så hemskt mycket för infon, det är kul att veta var grejerna man har kommer ifrån. Då den inte kommer att passa mina stereoapparater blir det försäljning.
Vive la revolution pacifique!
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Inkoppling Equalizer

Inlägg av Lazze S »

Hur är det med DIN-anslutning för nyare originalstereos, som i bl.a 850 ? Passar dom förstärkarna till dessa äldre ? Har själv inte forskat i frågan men plockat på mej en del förstärkare på 4x40 till 4x100W. Dom som var avsedda för 240 låg ju inte på stor effekt, tror en jag har är märkt 2x25W eller nåt sånt. Dom på 4x40W satt i 760 så dom passar nyare digitala stereos till 240.
Skriv svar