Hur mäter man om generatorn laddar korrekt?

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Hur mäter man om generatorn laddar korrekt?

Inlägg av Dextre »

Jag försöker hitta var man mäter på generatorn. Jag får ingen riktigt bra bild av var man gör det. Är det någon som kan bistå där? Det jag vill göra är att mäta och jämföra med batterispänningen på ett korrekt sätt. Hur det nu är.

Idag var batterit nästan fullständigt utan kraft när jag kom till bilen efter 8 timmar utan drift. Med kablar gick den igång och laddades tillräckligt för att kunna göra en egen start av bilen efter 15 min körning och avstängning direkt innan. 12,5 V utan motordrift, 14,5 V med motorn igång.

Gjort rent polerna och skorna har jag gjort. En del vitgrönt fnas vid plus var det, men ingen katastrof tyckte jag.
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Hur mäter man om generatorn laddar korrekt?

Inlägg av Amarace »

Mät först på generatorns B+ och generatorns gods, sedna mäter du på batteriets plus och minus, skiljer det mer än 0,5volt där så får du felsöka vidare varför det skiljer.
(oftast är det generatorns Jord som spökar, eller plus mellan generator och startmotor, då oftast under vevaxelremskivan)

Men har du 14,5v med motorn igång har du ju inga problem med laddning, utan då kan man nog misstänka att batteriet är slut eller att du ha rnågot som drar ur batteriet när den står still.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Dextre
Inlägg: 64
Blev medlem: 21 november 2011, 22:55
Ort: Uppsala

Re: Hur mäter man om generatorn laddar korrekt?

Inlägg av Dextre »

Ja, hur var det man testade läckström? Sätta en lampa för 12V-drift mellan minus kabelsko och pol eller? Med bortkopplad klocka och stereominne.
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Hur mäter man om generatorn laddar korrekt?

Inlägg av janneR »

244 GL -88b samt 244 GL -91
Skriv svar