Inkoppling av VDO 52mm Bränslemätare?

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
RallyHenrik
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 november 2011, 06:38
Ort: Kil
Kontakt:

Inkoppling av VDO 52mm Bränslemätare?

Inlägg av RallyHenrik »

Som topic lyder så undrar jag hur bränslemätaren (rund 52mm) ska kopplas in på originaltanken?
Från tanken har jag en kabel med en kabelsko hona på, och på mätaren finns +, - och S. Och självklart + och - till lampan.

Någon elkunnig här inne som vet hur det ska kopplas in för att funka?

Mvh Henrik
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Inkoppling av VDO 52mm Bränslemätare?

Inlägg av Amarace »

+ är tändningsplus (dra från säkringsdosan, eller "tjuva" från t.ex bakrutedefrosterns kabel), - är minus/jord, S är till tankgivaren, lampans jord kan du koppla tillsammans med mätarens jord, lampans plus kan du endera koppla till samma som + till mätaren, eller mer riktigt till instrumentbelysning/mittkonsollsbelysning (enklast är att skarva på t.ex på kabelskon som går till mittkonsollens belysning ovan knapparna).

Har du rätt tankgivare som är gjord för den mätaren? RIsken är annars stor att mätaren kommer att visa tvärtom, fullt när tanken är tom och tom när tanken är full.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
RallyHenrik
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 november 2011, 06:38
Ort: Kil
Kontakt:

Re: Inkoppling av VDO 52mm Bränslemätare?

Inlägg av RallyHenrik »

Amarace skrev:+ är tändningsplus (dra från säkringsdosan, eller "tjuva" från t.ex bakrutedefrosterns kabel), - är minus/jord, S är till tankgivaren, lampans jord kan du koppla tillsammans med mätarens jord, lampans plus kan du endera koppla till samma som + till mätaren, eller mer riktigt till instrumentbelysning/mittkonsollsbelysning (enklast är att skarva på t.ex på kabelskon som går till mittkonsollens belysning ovan knapparna).

Har du rätt tankgivare som är gjord för den mätaren? RIsken är annars stor att mätaren kommer att visa tvärtom, fullt när tanken är tom och tom när tanken är full.
Okej Okej.
Verkar ju inte vara så jättesvårt att koppla in OM jag har rätt tankgivare. Finns det olika till 240?
Bilen ifråga är en 242 från 1975, och det finns bara en kabel som sticker upp ur armaturen
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Inkoppling av VDO 52mm Bränslemätare?

Inlägg av Amarace »

240 i sig har bara en tankgivare vad gäller just elektriska funktionen, den fungerar alltså oavsett årsmodell på givare och instrument.

Men du har ju en eftermarknadsmätare från VDO och då kan det ju vara vilka värden som helst som det ska vara, jag hade en gång en VDO bränslemätare och kopplade in till en 240, men den visade som jag beskrev tvärtom. Därför måste man ha den givare som ska vara till just den mätaren.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
RallyHenrik
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 november 2011, 06:38
Ort: Kil
Kontakt:

Re: Inkoppling av VDO 52mm Bränslemätare?

Inlägg av RallyHenrik »

Amarace skrev:240 i sig har bara en tankgivare vad gäller just elektriska funktionen, den fungerar alltså oavsett årsmodell på givare och instrument.

Men du har ju en eftermarknadsmätare från VDO och då kan det ju vara vilka värden som helst som det ska vara, jag hade en gång en VDO bränslemätare och kopplade in till en 240, men den visade som jag beskrev tvärtom. Därför måste man ha den givare som ska vara till just den mätaren.
Okej, får helt enkelt prova och se bara. Tack iaf till beskrivningen hur +, - och S ska kopplas.
Jag svarar i tråden när jag kollat hur de funkar, utifall fler skulle undra så finns svaret här inne.
RallyHenrik
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 november 2011, 06:38
Ort: Kil
Kontakt:

Re: Inkoppling av VDO 52mm Bränslemätare?

Inlägg av RallyHenrik »

VDO Bränslemätare vs Original tank funkar inte så bra.

Med bilen lutandes lite framåt och mätaren inkopplad så visade den såhär.
Kan säga att de lät som bilen gick på 3 cylindrar (kanske soppa torsk). Ställde bilen helt plant och den gick helt normalt igen.

Bild:
Bild
Skriv svar