Renovera fälgar!!

Allt rörande styling , hur man ta hand om sin bil och vilka däck & fälg man ska välja.
Peter Holbrant
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 januari 2012, 18:59

Renovera fälgar!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Det börjar ju bli sommar så funderar på att göra iordning några gamla gl/gle fälgar jag införskaffat dessa är i klart renoveringsbehov men egentligen bara lacksläpp pga angripet aluminium inga direkta defekter i övrigt.... har krängt av däcken idag och tänkte blästra över dem i morgon om jag hamnar på verkstaden vid dagens slut , när jag kom på andra tankar...

funderar på ifall det inte vore skonsammare "tvätta" bort lacken och sedan ta oxidrengöringsmedel för att sedan det vanliga grundfärg och topplack ett snällare alternativ mot fälgen än agressiv blästring...

vad tror ni värt ett försök?? i så fall tipps på lämpligt tvättmedel bromsvätska??? kemisk färgborttagningsmedel typ "bums" om detta finns kvar att köpa?? eller annan "häxsblandning"

mvh Peter
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Renovera fälgar!!

Inlägg av Modspojken »

Peter Holbrant skrev:Det börjar ju bli sommar så funderar på att göra iordning några gamla gl/gle fälgar jag införskaffat dessa är i klart renoveringsbehov men egentligen bara lacksläpp pga angripet aluminium inga direkta defekter i övrigt.... har krängt av däcken idag och tänkte blästra över dem i morgon om jag hamnar på verkstaden vid dagens slut , när jag kom på andra tankar...

funderar på ifall det inte vore skonsammare "tvätta" bort lacken och sedan ta oxidrengöringsmedel för att sedan det vanliga grundfärg och topplack ett snällare alternativ mot fälgen än agressiv blästring...

vad tror ni värt ett försök?? i så fall tipps på lämpligt tvättmedel bromsvätska??? kemisk färgborttagningsmedel typ "bums" om detta finns kvar att köpa?? eller annan "häxsblandning"

mvh Peter
Eftersom du bor hyfsat i närheten åker du till Rollsbo industriområde i Kungälv. På Rattgatan ligger det ett företag som lutar av fälgarna så att alla färgrester försvinner helt - bara obehandlad råalu kvar. Kostar 250 kronor per fälg men det är det värt! Vill du ha en riktigt bra finish kan du be Guson i Majorna att pulverlacka dem - det blir grymt bra, 1000 kronor för alla fyra. Du får således fyra "nya" fälgar för 2000 kronor.
Vive la revolution pacifique!
Peter Holbrant
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 januari 2012, 18:59

Re: Renovera fälgar!!

Inlägg av Peter Holbrant »

Avlutning låter mkt intressant både skonsamt och prisvärt... och som sagt rollsbo inte långt bort åker förbi där minst några ggr i månaden i alla fall....

Pulverlackering låter även det intressant har dock inte mkt erfarenhet av detta... Pulverlack är väl när man blåser på något färgpulver och värmer dit färgen?? hur blir finish (ytan) blankhet och nyans och hållbarhet med pulverlackering?? själv har jag aldrig lämnat på pulverlack men grundfärg, topplack , klarlack hamnar även det på en tusing så låter väldigt prisvärt slippa blåsa själv för 250kr fälgen....

mvh Peter
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Renovera fälgar!!

Inlägg av 240_kalle »

angående pulverlack så är bilfjädror pulverlackade och de får va med om en hel del stensprut. nu skall du inte ljämnföra detta med 20 år gamla fjädror
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Renovera fälgar!!

Inlägg av Modspojken »

Peter Holbrant skrev:Avlutning låter mkt intressant både skonsamt och prisvärt... och som sagt rollsbo inte långt bort åker förbi där minst några ggr i månaden i alla fall....

Pulverlackering låter även det intressant har dock inte mkt erfarenhet av detta... Pulverlack är väl när man blåser på något färgpulver och värmer dit färgen?? hur blir finish (ytan) blankhet och nyans och hållbarhet med pulverlackering?? själv har jag aldrig lämnat på pulverlack men grundfärg, topplack , klarlack hamnar även det på en tusing så låter väldigt prisvärt slippa blåsa själv för 250kr fälgen....

mvh Peter
Företaget som lutar av aluminium heter SRIAB, Svensk Reningsindustri AB. Fasen vilken tid det tog innan jag kom på det! ;)

Japp, det är ungefär så man pulverlackar om jag har förstått saken rätt. Pulverlackering är betydligt mer hållbart än våtlack och jag blev i alla fall riktigt nöjd med finishen på mina Virgo som jag lackade hos Guson i fjol. Det blir en ganska tjock, stabil lack vilket skiljer sig något från originalet som känns "tunnare" på något sätt.

Guson kan också spackla upp eventuella skador, mina fälgar var ordentligt skrapade så jag gav 1500 för reparation och lack. Nu känns detta som reklam för företaget i fråga men jag blev faktiskt riktigt nöjd, dessutom finns det inte många som tar sig an små privatkunder som vill lacka fälgar till sin gamla bil.
Vive la revolution pacifique!
Skriv svar