Hel-elektroniskt sprut i 200:a serien (Motronic, LH 2.4)

Här lägger vi in allt som man kan tänkas ha nytta av till sin 240.
Mektips mm mm. Maila bilder och text till
forum@svenska200klubben.com
Danne Engberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 21 november 2011, 02:55
Ort: Skokloster
Kontakt:

Hel-elektroniskt sprut i 200:a serien (Motronic, LH 2.4)

Inlägg av Danne Engberg »

Kim Thuresson TPC

Du fixar en komplett kabelmatta för motorn från en 240 88b eller nyare. De har också LH-Jet 2.4.
Boxarna till motorn passar direkt i kontaktstyckena i elsystemet och LMM, svänghjulsgivare, tomgångsmotor är samma på FT och F.


Ja, alla stift/kontakter etc stämmer.

Man måste:

- Klippa upp kabelstammen och löda in fyra 6,8ohm/25W effektmotstånd (finns på ELFA) i serie med spridarna om man skall köra med ljusgröna/gröna spridare från turbo då dom är lågohmiga.
Motstånden monteras på en bit aluminium för kylning.

- Flytta över sladdarna (och kontakten) för luftmassemätaren så att man får den på samma sida som turbon.

- Fundera en stund på om dom boxar man har fixat, är till för kallstartsspridare eller inte. (T o m 91 = Kallstartsspridare)

- I samma ände på kabelstammen som det 25 och 35 poliga donet sitter så sitter ett (vitt) fyrkantigt 9-poligt don.
Här behöver man indetifiera (m h a tex Haynes).
- Anslutning mot batteri (Term 30)
- Anslutning mot tändning (Term15) (Två sladdar, en går till lambdauppvärmningen)
- Signal till varvräknare
- Signal från hastighetsgivare
- Styrning av bränslepumpsrelä.


OBS:
Koppla bränslepumpsreläet via sprutet. Ej direkt via tändningen. Det är inte kul att brinna inne i sin egen bil för att soppapumpen fortsätter att gå efter en krock.


Term = Terminal. Bosch har ett standardiserat system för att benämna kopplingspunkter i bilen som har olika funktion, tex är då term 30 en punkt som har spänning från batteriet hela tiden, Term 15 (15, 15I, 5B, 15X) är benämningar på kontaktpunkter som har ström i tändningslåsets läge 2.


15I = 15 Intermittent, d v s 15I bryts i startläget.


Förövrigt så har B230F i både 240 och 740 LH2.4 fr o m 88B
Bild