D24 Dieselmotor

Allt som har med diesel motorer och system att göra
242 deluxe
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 november 2011, 21:43

D24 Dieselmotor

Inlägg av 242 deluxe »

Hej

Har lite funderingar på att konvertera en 242 a: med en D24 motor
är det en bra motor att rekommender, är ej ute efter höga effekter.
En d24 med 30 tusen mil går den att köra länge med?

Har hört att sprickbildning i toppen är vanligt är det sant?

Alla svar och funderingar är välkomna :D
Jim
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 november 2011, 22:33
Ort: Norsjö, Västerbotten

Re: D24 Dieselmotor

Inlägg av Jim »

Alla D24or spricker mellan ventilerna. men dock brukar sprickorna inte bli nog djupa för att de ska göra nå. sen har dom ju även en svaghet att de är för lite överfall på kammen så att då du börjar varva ganska mkt så börjar kammen "vobbla" och till slut går den av!

Så om man ska hålla på att våldta dom och köra jävel med dom så lär dom säga upp sig inom kort, men om man kör som folk och inte maxar pumpen och varvar som fan så brukar dom hålla.

Själv har jag god erfarenhet av dom då de har gått typ 10-15st volvo dieslar inom "kompisgänget" och de är bara 2st som rasat. en pga övervarv och en för att kylarslangen gick av och den kokade. men då har dom flesta även blivit duktigt våldtagna

Jag skulle då ha satsat på en D24 då jag själv tycker de är en jävligt fin motor. går ganska bra och låter riktigt skönt, dock drar dom ju inte direkt 0,5 men ändå billigare än många bensinvolvos. så mitt råd är att konvertera :)
Bild
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: D24 Dieselmotor

Inlägg av Persson »

En VAG D24 kostar ju dock en del med turbo iaf.

Merca och bmw har trevliga dieslar som både går billigare och bättre
Jim
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 november 2011, 22:33
Ort: Norsjö, Västerbotten

Re: D24 Dieselmotor

Inlägg av Jim »

Persson skrev:En VAG D24 kostar ju dock en del med turbo iaf.

Merca och bmw har trevliga dieslar som både går billigare och bättre

Joo men så blir de då folk tror att dom håller hur mkt som helst och växer på träd. kommer nog bli likadant med merca 6orna som vill ta kolvringar då man kör för hårt med dom. snart kommer dom va dyra oxå

Bmw dieslarna iaf M51D25 har ju en förmåga av att toppen eller dieselpumpen går sönder, speciellt dom äldre. men annars är de ju fina motorer som går ganska bra. sen mercorna har ju den djupa delen på tråget fram på motorn så kan ju bli trångt att få ner i en volvo. går väl om man bygger om tråget (som är i plåt vilket är ganska bra) eller om man bygger om framvagnen. men dom är ju helt klart dom hållbaraste, dock dricker dom ganska mkt soppa.

Ska man ha en som går hyffsat billigt och är kunning med el så kan man ju satsa på en 2,5TDI från audi a6 och 850/V70 tdi. dom passar ju på D24 sprängkåpan, sen om man kortar D24 tråget så passar de med. men då är de ju en TDI så då är de ju lite el. men de är ju ganska många som gjort de så de är ju inte helt omöjligt
Bild
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
volvoyamha
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 januari 2012, 00:28

Re: D24 Dieselmotor

Inlägg av volvoyamha »

sköter man d24:an går den hur långt som helst.
Som Jim säger, övervarv, grov kokning och misskötsel av dom så håller dom dock ej länge.
Jag har en som snart gått 50 000, 49 xxx och den går lika bra än.
Jag är dock noga med remmar och sånt.!

Så satsa på det!!
Får du dessutom tag i en som suttit i en 200serien är det bult on!
Då har du kontaktstycket (ett 8poligt) på motorn, lika så sitter det på bilen vid torpeden.
Det du får göra är att byta ut tankarmaturen mot en insprutnings version.
Därför att diesel har en matning och en retur.

Mvh Anders
Skriv svar