e85? med hjälp av att?
-
- Donator
- Inlägg: 573
- Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
- Ort: Finland
e85? med hjälp av att?
nu har jag en fråga om e85. eftersom e85 inte har funnits i finland så länge så är jag ganska newbie på området.
hur skall man göra för att få en bil att gå bra med e85 om man har förgasare, k-jetronic, lh2.2 och lh2.4?
hur skall man göra för att få en bil att gå bra med e85 om man har förgasare, k-jetronic, lh2.2 och lh2.4?
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 24 december 2011, 11:44
- Ort: Tranås
Re: e85? med hjälp av att?
med LH -2.2 / 2.4 så kan man montera en ställbar bränsletrycksregulator o höja bränsletrycket med.
eller så byter man till större spridare.
eller så byter man till större spridare.
volvo 240 -88 http://www.garaget.org/robinmoppe
saab 96 -76
saab 96 -76
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: e85? med hjälp av att?
Förgasare - Slipa/byt nålen.
K Jet - Placera en distans på ca 2 mm mellan styrtrycksventilens två halvor.
LH Jet 2.2/2.4 - Montera en "flexbox" som förlänger spridartiderna och fixar kallstarten.
Rekommenderar inte ställbar BTR eftersom kvalitén på dessa brukar vara ganska kass (börjar läcka, ändrar det inställda trycket).
Spridarbyte funkar bra, men man brukar få problem med kallstarterna (precis som med BTR) och blir problem om man tvingas tanka bensin igen av någon anledning.
K Jet - Placera en distans på ca 2 mm mellan styrtrycksventilens två halvor.
LH Jet 2.2/2.4 - Montera en "flexbox" som förlänger spridartiderna och fixar kallstarten.
Rekommenderar inte ställbar BTR eftersom kvalitén på dessa brukar vara ganska kass (börjar läcka, ändrar det inställda trycket).
Spridarbyte funkar bra, men man brukar få problem med kallstarterna (precis som med BTR) och blir problem om man tvingas tanka bensin igen av någon anledning.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 23 november 2011, 18:42
- Ort: Norrtälje
Re: e85? med hjälp av att?
Är det inte nått i Förgasaren som skulle kunna ta skada? någon O-ring eller något?
-
- Inlägg: 592
- Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
- Ort: Skogås nära Stockholm
- Kontakt:
Re: e85? med hjälp av att?
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 24 december 2011, 11:44
- Ort: Tranås
Re: e85? med hjälp av att?
nej det är ingen fara har själv kört min 245 med stromberg på etanol utan problem.Samuel skrev:Är det inte nått i Förgasaren som skulle kunna ta skada? någon O-ring eller något?
volvo 240 -88 http://www.garaget.org/robinmoppe
saab 96 -76
saab 96 -76
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 26 november 2011, 21:44
- Ort: Sollentuna
Re: e85? med hjälp av att?
Hej,
Tänk på att "vanligt" gummi får en förkortad livslängd ex bränsleslang osv om du inte köpt gummidetaler med rätt kvalitet.
Det är en djungel med olika sorters gummin i slangar och tätningar.
Det är dock inga problem att få tag i slangar och tätningar av rätt modell. Prata med någon firma som jobbar mycket med slang
typ Hiflex, Specma eller Hydroscand.
Värt att nämna är ju att energivärdet är sämre i etanol än vanlig bensin så du kommer att märka av en ökad förbrukning.
Tänk på att "vanligt" gummi får en förkortad livslängd ex bränsleslang osv om du inte köpt gummidetaler med rätt kvalitet.
Det är en djungel med olika sorters gummin i slangar och tätningar.
Det är dock inga problem att få tag i slangar och tätningar av rätt modell. Prata med någon firma som jobbar mycket med slang
typ Hiflex, Specma eller Hydroscand.
Värt att nämna är ju att energivärdet är sämre i etanol än vanlig bensin så du kommer att märka av en ökad förbrukning.
Vänligen Danne
-
- Donator
- Inlägg: 573
- Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
- Ort: Finland
Re: e85? med hjälp av att?
ok..
hur blir det då om jag har en b19a (som jag i grund har på klövern) och har zenith förgasaren på, hur skall jag få den att ge mera bränsle? är det ett munstyck i den eller skall jag slipa av nålen?
hur blir det då om jag har en b19a (som jag i grund har på klövern) och har zenith förgasaren på, hur skall jag få den att ge mera bränsle? är det ett munstyck i den eller skall jag slipa av nålen?
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 16 januari 2012, 18:11
Re: e85? med hjälp av att?
Du skall slipa nålen. På http://www.etanol.nu finns anvisningar och tips på hur du skall göra, mätning etc. etc.
Men det finns lite annat att beakta också. Du har en förgasarmotor. Då är det lite känsligare med konverteringen. En insprutningsmotor kan ju ställa in sig och anpassa sig efter den aktuella situationen för att få bästa resultat. Detta är lite svårare med en förgasarmotor eftersom den inte har samma toleranser. Men det går. Det finns många som har lyckats.
En annan sak, man skall se till att man har en fungerande luftförvärmning. Etanol vill ha några tiotal mer värmegrader än bensin för att förbrännas effektivt. Så kallade öppna sportluftfilter duger inte om man skall köra på etanol. Så den förvärmningen som var från början på motorn är nästan ett måste. Detta gäller även om det är en insprutningsmotor, men eftersom vi pratar om just din B19 med förgasare, så poängterar vi detta.
Någon nämnde bränsleslangar. Så här ligger det till: Förr i tiden så var gummit i slangarna av en dålig kvalitet. Dom kunde börja spricka efter ett par år. Nu är det så att bensin innehåller ämnen som blir till harts med tiden. Det avlagras i tanken och i ledningar. Detta hartset tätade lite hjälpligt om det var sprickor i gummit. När man nu häller på etanol så löser det upp den här hartsen och slangarna kan börja läcka. Och det är ju naturligtvis en fara. Men faran är lika stor (större) om man kör på bensin. En sprucken slang är ju en stor risk i sig oavsett vad det är i den. Nu är det dessbättre så att Volvo har under rätt många år monterat slangar av bra kvalitet. Men är du osäker så skall du naturligtvis byta. Det finns slang numera som är godkänd för både bensin och etanol. Alla nyare bilar har för övrigt sådan. En varning dock, här i Sverige säljer Biltema och Jula en slang av märket JLO. Den håller inte måttet! Köp inte den.
Men det finns lite annat att beakta också. Du har en förgasarmotor. Då är det lite känsligare med konverteringen. En insprutningsmotor kan ju ställa in sig och anpassa sig efter den aktuella situationen för att få bästa resultat. Detta är lite svårare med en förgasarmotor eftersom den inte har samma toleranser. Men det går. Det finns många som har lyckats.
En annan sak, man skall se till att man har en fungerande luftförvärmning. Etanol vill ha några tiotal mer värmegrader än bensin för att förbrännas effektivt. Så kallade öppna sportluftfilter duger inte om man skall köra på etanol. Så den förvärmningen som var från början på motorn är nästan ett måste. Detta gäller även om det är en insprutningsmotor, men eftersom vi pratar om just din B19 med förgasare, så poängterar vi detta.
Någon nämnde bränsleslangar. Så här ligger det till: Förr i tiden så var gummit i slangarna av en dålig kvalitet. Dom kunde börja spricka efter ett par år. Nu är det så att bensin innehåller ämnen som blir till harts med tiden. Det avlagras i tanken och i ledningar. Detta hartset tätade lite hjälpligt om det var sprickor i gummit. När man nu häller på etanol så löser det upp den här hartsen och slangarna kan börja läcka. Och det är ju naturligtvis en fara. Men faran är lika stor (större) om man kör på bensin. En sprucken slang är ju en stor risk i sig oavsett vad det är i den. Nu är det dessbättre så att Volvo har under rätt många år monterat slangar av bra kvalitet. Men är du osäker så skall du naturligtvis byta. Det finns slang numera som är godkänd för både bensin och etanol. Alla nyare bilar har för övrigt sådan. En varning dock, här i Sverige säljer Biltema och Jula en slang av märket JLO. Den håller inte måttet! Köp inte den.
-
- Donator
- Inlägg: 573
- Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
- Ort: Finland
Re: e85? med hjälp av att?
okej.. då blir jag tvungen att dra en slang/rör från extraktorn.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 16 januari 2012, 18:11
Re: e85? med hjälp av att?
Ja, kolla gärna från någon skrot om du kan använda mantelplåtar m.m från någon nyare bil. På senare insprutningsbilar satt en plåt runt avgasgrenröret och med en slangstos på. Sedan gick slangen under motorn och upp till luftrenaren på andra sidan motorn. Och om jag inte har missuppfattat det hela så var slangen t.o.m dubbel med någon isolering emellan yttre och inre slang.
Om en sådan värmemantel passar på ditt grenrör så har du kommit långt.
Om en sådan värmemantel passar på ditt grenrör så har du kommit långt.
-
- Inlägg: 592
- Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
- Ort: Skogås nära Stockholm
- Kontakt:
Re: e85? med hjälp av att?
Den veckade aluslang som Biltema säljer duger gott och den som skall passa är 50 mm.
se.länk nedan.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ng-61352/#
se.länk nedan.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ng-61352/#
244 GL -88b samt 244 GL -91
-
- Donator
- Inlägg: 573
- Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
- Ort: Finland
Re: e85? med hjälp av att?
har nog den gamla kvar nånstans under snön
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
-
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 21 november 2011, 22:46
Re: e85? med hjälp av att?
Är det någon som testat flexitune på LH2.4 och kan ge några siffror på bränsleförbrukning?
Hur är kallstarter?
Bilprovning?
Vill verkligen konvetera nu men vet inte riktigt vilket sätt man ska välja:
BTR + spridare
Flexitune
annat?
Hur är kallstarter?
Bilprovning?
Vill verkligen konvetera nu men vet inte riktigt vilket sätt man ska välja:
BTR + spridare
Flexitune
annat?
-
- Inlägg: 163
- Blev medlem: 3 december 2011, 12:32
- Ort: tierp
Re: e85? med hjälp av att?
Jag kör med flexitune på lh 2,2 och tycker det funkar bra och bränsleförbrukningen blir det du ställer in den på jag låg på 1.1 l/milen i början men nu har jag ställt på lite mer soppa då den gick lite snålt men har inte hunnit mätt än vad den drar nu. Riktiga kall starter har jag inte provat än men ner till typ -2 minus har min hoppat igång utan några bekymmer.
Bilprovningen har jag inte heller varit på med etanol men det ska inte vara något problem vad jag har läst :p
Går ju att koppla in en strömbrytare för att välja om man ska köra på etanol blandtankning eller ren bensin så om man vill kan man ju tanka bensin till besiktningen.
//John
Bilprovningen har jag inte heller varit på med etanol men det ska inte vara något problem vad jag har läst :p
Går ju att koppla in en strömbrytare för att välja om man ska köra på etanol blandtankning eller ren bensin så om man vill kan man ju tanka bensin till besiktningen.
//John
volvo 245 turbo -84
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: e85? med hjälp av att?
Som jag skrev tidigare så är en lösning av typ flexbox att föredra. Enkelt att koppla in och fungerar bra!
Har kört runt 5.000 mil med Flexitune och har aldig varit några problem att kallstarta. Kan behövas några försök vid -20 grader, men är batteriet ok så kommer bilen starta.
Förbrukningen blir någonstans mellan 1,15-1,25 l/mil enligt mina erfarenheter och beroende på körstil o.s.v..
Med förvärmning av luft och bränsle och högre komp i maskin (hyvla toppen 4 mm) så ska det vara fullt möjligt att komma under litern.
Besiktningen blir inga problem så länge avgasvärdena är bra.
Har kört runt 5.000 mil med Flexitune och har aldig varit några problem att kallstarta. Kan behövas några försök vid -20 grader, men är batteriet ok så kommer bilen starta.
Förbrukningen blir någonstans mellan 1,15-1,25 l/mil enligt mina erfarenheter och beroende på körstil o.s.v..
Med förvärmning av luft och bränsle och högre komp i maskin (hyvla toppen 4 mm) så ska det vara fullt möjligt att komma under litern.
Besiktningen blir inga problem så länge avgasvärdena är bra.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: 14 december 2011, 16:42
Re: e85? med hjälp av att?
Vad har ni med LH2.2 kört med för förtändning vid etanoldrift?
-
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
- Ort: Linköping
Re: e85? med hjälp av att?
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Me and spelling is like oil and water.
-
- Inlägg: 163
- Blev medlem: 3 december 2011, 12:32
- Ort: tierp
Re: e85? med hjälp av att?
Jag kör med samma tändinställning som på bensin på min 745a med LH 2,2 har funkat bra hittills
Precis det är Flexitune II du ska köpa
//John
Precis det är Flexitune II du ska köpa
//John
volvo 245 turbo -84
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: 14 december 2011, 16:42
Re: e85? med hjälp av att?
Vad har du för snittförbrukning och har du stött på några etanolelaterade problem? Tänker framförallt på bränsleslangar osv som efter 20år med bensin kanske får lite abstinensartade symptom vid avsaknad av petrolium