Knasiga växellägen?

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Skriv svar
HostileNation
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 december 2011, 17:51
Ort: Östersund

Knasiga växellägen?

Inlägg av HostileNation »

Har en m46a i min 240 GLT -84 som jag alldeles nyligen införskaffade. Nu när jag äntligen fick igång den märkte jag att växellägena är helt åt fanders. Backen ligger så långt åt vänster att du nästan knappt får i den för sätet tar i vägen. Där backen egentligen borde ligga finner man 1an, och rakt nedanför 1an självklart 2an. Alla dessa 3 växlar måste man använda backspärren för att få i. Annars är det 3an och 4an. 3an får jag i där 1an är, och där 3an SKA vara. Men får även in den mellan dessa två. Samma sak med 4an. Vad kan detta bero på? Har fått hört att det kan vara bussningarna, samt att det bara är att justera backspärren men just det med backspärren tror jag inte
på.
Ifall jag var otydlig så försöker jag illustrera fram hur det ligger till.

Som växellägena bör vara:
R|1-3
..|2-4

Som växellägena är på min låda:
R-1|3-3
...2|4-4
Samuel
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 november 2011, 18:42
Ort: Norrtälje

Re: Knasiga växellägen?

Inlägg av Samuel »

Sitter en liten vit bussning/packning längds ner på själv växelspaken, Kan vara den som spökar.
OM det känns som friläge när växeln är i vill säga
HostileNation
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 december 2011, 17:51
Ort: Östersund

Re: Knasiga växellägen?

Inlägg av HostileNation »

Hm, menar du nere vid kulan då eller? För där har jag bussningar, men dom är inte vita dock. Jo, hela 3an & 4an känns som frilägen. De är de enda som inte är beroende av backspärren i nuläget också, så du kan få i 3an genom att bara lägga spaken i friläget, spelar ingen roll hur långt åt vänster eller höger det går (utan att rycka backspärren) och växeln går i. Samma sak med 4an. Så, kolla bussningar till spaken alltså?
interCOOLer
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 november 2011, 02:37

Re: Knasiga växellägen?

Inlägg av interCOOLer »

Kan vara dålig växxelådskudde ochså i kombination med dålig plastkula.
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Knasiga växellägen?

Inlägg av 240_kalle »

eller så har tidigare ägare krökt spaken
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
HostileNation
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 december 2011, 17:51
Ort: Östersund

Re: Knasiga växellägen?

Inlägg av HostileNation »

Jo, kudden är nog en bidragande orsak märkte jag idag. Den sitter extremt snett och är torrsprucken så den nästan går isär på flera ställen.
Har märkt faktiskt att spaken är lite sned precis vid själva backspärren. Vet inte om den skall vara det eller om det är något som blivit "våldat".
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Knasiga växellägen?

Inlägg av 240_kalle »

helt rak är ju spaken inte..
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
HostileNation
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 december 2011, 17:51
Ort: Östersund

Re: Knasiga växellägen?

Inlägg av HostileNation »

Har bytt bussningarna till växelspaken men problemet kvarstår. Lägena är lika konstiga nu. För att få i backen måste jag dra till mig spaken ända mot sätet & lite till. Går ju att justera in spärrplåten så att man inte behöver använda backspärren när man ska i med 1an, men känns fortfarande som lägena är för långt åt vänster.
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: Knasiga växellägen?

Inlägg av Persson »

Kan de va klassikern som de va på min tro?

Vänster motorkudde kanske är av/dålig.

Spaken ska vara lite krökt. Annars kan kullederna i växelväljaren vara dåliga
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Knasiga växellägen?

Inlägg av Djo »

HostileNation skrev:Har bytt bussningarna till växelspaken men problemet kvarstår. Lägena är lika konstiga nu. För att få i backen måste jag dra till mig spaken ända mot sätet & lite till. Går ju att justera in spärrplåten så att man inte behöver använda backspärren när man ska i med 1an, men känns fortfarande som lägena är för långt åt vänster.
prova att sjustera bakväxelns plåt grejen var det som var felsjusterat påp min så man fick krångla för att få i 1an och 2an är ju inge svårt att sjustera 2 skruv bara.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Skriv svar