I slutet av 70-talet, strax innan de startade sina krocktester av nya bilar på US-marknaden, så gjorde NHTSA en serie tester, kanske för att utvärdera olika testmetoder osv?
Bilarna som användes var ett flertal Honda Civic, Plymouth Fury, Ford Torino och Volvo 244, samtliga inköpta begagnade från bilfirmor, och samtliga av 1975 års modell.
Jag lyckades hitta några av dessa testprotokoll så jag började läsa genom dem (fråga mig inte varför, NÖRD helt enkelt ), men i ett av testerna som gjorts med en 244 så hittade jag något mycket märkligt, under punkten "restraint system" så stod det att bilen var utrustad med airbag, men att denna kopplats bort och att endast trepunktsbälte använts?
Kan Volvo ha haft någon testserie ute på USA-marknaden med denna utrustning redan då, eller vad är det frågan om?
De hade väl experimenterat med det redan i VESC, och i den här vevan så hade ju GM infört det som tillbehör på större Olds, Buick och Cadillac, och jag vet att jag läste i en Teknikens Värld från den tiden att Volvo var mycket intresserade av teknologin. Dessutom sägs det ju att nya ratten som kom -73 (och som fortfarande sitter i 75 års modell) var anpassad för att det skulle gå att montera airbag i den. Men kan det alltså ha gått så långt att det funnits bilar på marknaden med utrustningen? Känns skumt att man aldrig hört om det i så fall?
Airbag i 75a?
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Airbag i 75a?
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Inlägg: 116
- Blev medlem: 22 november 2011, 19:05
- Ort: Farsta
Re: Airbag i 75a?
Det är ju inte helt omöjligt att Volvo hade en testserie. Jag vet dock att Ford i Västtyskland experimenterade redan 1971 med airbag i 17m. Har dock inget bildbevis på det.
/Håkan
/Håkan
Kör flamencoröd V50 D2 Classic Momentum -12
-
- Donator
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Airbag i 75a?
Intressant! Själva idén med krockkuddar borde ha funnits nästan lika länge som bilar ha funnits, men den tekniska biten har inte varit helt lätt att lösa.
Inte minst med sensorer, och en dator som är tillräckligt liten, billig och snabb för att kunna bedöma krockkraften säkert så inte kudden smäller av i onödan.
Ett sådant system på 70-talet hade nog krävt en rätt stor låda med elektronik, om det ens hade varit möjligt att få till.
Kanske hade de bara skruvat fast en detonator på främre kofångaren eller liknande?
Ungefär så som SIPS-kuddarna i stolarna på vissa 850's fungerar, - helt fristående och utan ström.
En rund dosa märkt "Bofors" bakom ett plåtskydd på sidan av stolen, antänder nonel-stubinen som går upp till kudden i ryggstödet...
En kraftig spark mot stolen är enligt egen erfarenhet fullt tillräckligt för att utlösa laddningen.
(värt att ha i åtanke kanske om man springer på sådana stolar)
Inte minst med sensorer, och en dator som är tillräckligt liten, billig och snabb för att kunna bedöma krockkraften säkert så inte kudden smäller av i onödan.
Ett sådant system på 70-talet hade nog krävt en rätt stor låda med elektronik, om det ens hade varit möjligt att få till.
Kanske hade de bara skruvat fast en detonator på främre kofångaren eller liknande?
Ungefär så som SIPS-kuddarna i stolarna på vissa 850's fungerar, - helt fristående och utan ström.
En rund dosa märkt "Bofors" bakom ett plåtskydd på sidan av stolen, antänder nonel-stubinen som går upp till kudden i ryggstödet...
En kraftig spark mot stolen är enligt egen erfarenhet fullt tillräckligt för att utlösa laddningen.
(värt att ha i åtanke kanske om man springer på sådana stolar)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 25 november 2011, 08:57
Re: Airbag i 75a?
finns en del på wikipedia 1sta patentet 1951.
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Airbag i 75a?
Buick, Oldsmobile och Cadillac hade det faktiskt som tillval 1974-77, dessa var dessutom av tvåstegsmodell vilket annars började komma på 90-talet, tro't eller ej.Volvo245GLT skrev:Intressant! Själva idén med krockkuddar borde ha funnits nästan lika länge som bilar ha funnits, men den tekniska biten har inte varit helt lätt att lösa.
Inte minst med sensorer, och en dator som är tillräckligt liten, billig och snabb för att kunna bedöma krockkraften säkert så inte kudden smäller av i onödan.
Ett sådant system på 70-talet hade nog krävt en rätt stor låda med elektronik, om det ens hade varit möjligt att få till.
Kanske hade de bara skruvat fast en detonator på främre kofångaren eller liknande?
En tanke jag har är ju om bilen fick sluta sina dagar i ett krockprov för att det var något enstaka testexemplar som inte SKULLE komma ut på marknaden.....
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
- Jon-Erik
- Donator
- Inlägg: 329
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Airbag i 75a?
Vad sägs om att läsa original instruktionsbok för airbag 1975?
https://www.240.se/litteratur/tp11103.pdf
https://www.240.se/litteratur/tp11103.pdf
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Airbag i 75a?
Där har vi svaret ja, stort tack!
Intressant att åtminstone de tecknade bilderna ser ut som ratten som kom i 76orna.... hade varit kul att se en "riktig" bild av det så att säga.
Intressant att åtminstone de tecknade bilderna ser ut som ratten som kom i 76orna.... hade varit kul att se en "riktig" bild av det så att säga.
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81