B230 slapp generatorrem

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Norrlandsguld
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 februari 2018, 17:41

B230 slapp generatorrem

Inlägg av Norrlandsguld »

Köpte en Volvo 240 idag som förra ägaren bytat kamrem på och fläktremmar. Men han fick inte generaror remmen nog spänd sen gick bulten av så han ordna en ny. Men varför får man inte den nog spänd? Är ännu slapp fast den långa justeings skruven är spänd till max
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: B230 slapp generatorrem

Inlägg av Jon-Erik »

Fel längd? Prova med en kortare rem.
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Norrlandsguld
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 februari 2018, 17:41

Re: B230 slapp generatorrem

Inlägg av Norrlandsguld »

Han menade att det ska vara rätt längd på remmen. Men jag vet inte. Vet du hur lång remmen ska vara till generarorn på en b230K? Och spännaren är bara en lång m6 bult som går igenom en mutter med hål å gänga typ
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: B230 slapp generatorrem

Inlägg av Jon-Erik »

På en kanske runt 40 år gammal bil kan precis vad som helst blivit utbytt till fel grejor. Remskivan på generatorn kan vara av fel storlek. Eller den på vevaxeln. Ingen idé att grotta i det för mycket. Titta vad det är för längd på den du har nu och skaffa en som är lite kortare så lär problemet vara löst.
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Norrlandsguld
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 februari 2018, 17:41

Re: B230 slapp generatorrem

Inlägg av Norrlandsguld »

Jon-Erik skrev: 19 december 2023, 11:29 På en kanske runt 40 år gammal bil kan precis vad som helst blivit utbytt till fel grejor. Remskivan på generatorn kan vara av fel storlek. Eller den på vevaxeln. Ingen idé att grotta i det för mycket. Titta vad det är för längd på den du har nu och skaffa en som är lite kortare så lär problemet vara löst.

Sant. Ska prova hitta en kortare då jag ser att spännskruven är dragen i botten men ändå är den slapp. Så får prova leta kortare
christensengotebrog
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 januari 2024, 17:26

Re: B230 slapp generatorrem

Inlägg av christensengotebrog »

Hej!

Sant det du säger. Att leta efter en kortare skruv verkar vara en bra idé, speciellt när den nuvarande är helt åtdragen men fortfarande inte ger önskat resultat. Det påminner mig lite om när jag letade efter min flanell jacka i garderoben jag visste att den var där någonstans, men tog ett tag att hitta den rätta bland alla andra saker.
Skriv svar