Montera Styrservo

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
TwoPointEight
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 oktober 2021, 07:58
Ort: Stockholm

Montera Styrservo

Inlägg av TwoPointEight »

Hej alla glada!

Jag har precis införskaffat en Volvo 242 från 1982 och blev direkt medlem här för att ha några att bolla idéer med..

Det är så att det inte finns styrservo på denna bil och jag tänkte montera dit det… Men undrar då från vilken modell av Volvo man ska ta styrväxeln och all dess tillbehör? Förstått att jag ska ha remskiva med tre banor och pump med fäste men fungerar det från typ en Volvo 740 eller ska man hålla sig till 240 modellerna?

Jag har en B21A motor om det hjälper.

Tacksam för hjälp

M.v.h Daniel
Heaven Wont Have Me And Hell Cant Handle Me
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Montera Styrservo

Inlägg av JimmyW »

Smidigast är ju helt klart att plocka komplett från en 240. Tänk på att det sitter andra spindelleder på bilar med servostyrning, Vet dock inte hur mycket det gör men värt att tänka på
TwoPointEight
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 oktober 2021, 07:58
Ort: Stockholm

Re: Montera Styrservo

Inlägg av TwoPointEight »

Oj nu så efter en tids sjukdom så har jag äntligen börjat att skruva och fixa med bilen igen.. :)

Det är så att jag har styrväxel med nedre styrstag och allt sånt från en Volvo 245 från -90.
Jag har köpt remskiva så jag får 3 spår. Min fråga nu är vart sätter jag behållaren som kommer från den bilen?
Har kollat men förstå inte riktigt vart jag skall sätta fast den.

När det gäller pumpen som skall monteras på denna som är en B21A behövs det något speciellt fäste för att montera denna? Har försökt leta bilder på nätet men hittar inget tyvärr.

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

/Daniel
Heaven Wont Have Me And Hell Cant Handle Me
Skriv svar