Biltema bromsok?

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Skriv svar
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

Biltema bromsok?

Inlägg av Åkerman »

Hej har hamnat så dumt så alla oken måste bytas! Har hunnit byta ett ok än så länge men dilemmat är om jag antingen ska köpa biltema ok eller ok på skroten? Det som är ditsatt nu är biltema ok och det var ju som alltid lite pilligt men fungera ska dom väl ändå göra? Om någon inte tycker som jag hör jag gärna åsikter, anledningen till biltema är ju givetvis attraktiva priser.. mvh
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Biltema bromsok?

Inlägg av janneR »

Jag har satt dit Biltema-ok och dom verkar helt OK, alla hål passade. :D Glöm inte att rensa gängorna på okbultarna från den gamla gänglåsningen och att lägga på en droppe blå gänglåsning innan du monterar oken.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

Re: Biltema bromsok?

Inlägg av Åkerman »

Tack för åsikten känns lite bättre.. hade inte gänglåsning i tankarna men den är fortfarande upppallad så det ska jag lägga på, känns skit bra att byta dem för dom kan inte varit rörda på tio år, nipplarna var bortrostade och alla oken var i princip sprukna här och var! Fräscha skivor dock.. Har inte haft åket allt för länge men ända sedan jag blev utan färdbroms har det pillats en del mer än bara service! Har bytt diverse bromsrör och slangar med samt huvudcylinder. mvh
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
fredrik hansson
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 november 2011, 15:47
Ort: uppsala

Re: Biltema bromsok?

Inlägg av fredrik hansson »

jag har då aldrig haft några problem med biltemas ok... ett tips bara är att måla dom innan du sätter dom på bilen, så skyddar du dom från att rosta inom 5min(om dom nu inte redan är målade förstås).

/fredrik
Bild
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: Biltema bromsok?

Inlägg av Persson »

Enda negativa med biltemas ok är gummitätningarna/dammskydden som kan spricka med tiden. Men köp nya sådana på autoexperten eller mekonomen.

Våra funkar än efter 9000 mil och 5 år. Detta är dock en 745a 1990.
Bara bytt belägg fram 2 gånger och en gång bak
kojwen
Inlägg: 49
Blev medlem: 21 november 2011, 16:54

Re: Biltema bromsok?

Inlägg av kojwen »

Har biltemas ok runt om på 940in (abs) och det fungerar fint. Jag har hört dåligt om deras belägg, att dom blir glatta och bromsverkan till och med kan upphöra. Dock bara vad jag hört andra säga (gamla forumet).
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: Biltema bromsok?

Inlägg av Persson »

kojwen skrev:Har biltemas ok runt om på 940in (abs) och det fungerar fint. Jag har hört dåligt om deras belägg, att dom blir glatta och bromsverkan till och med kan upphöra. Dock bara vad jag hört andra säga (gamla forumet).
De stämmer icke. Fan vad jag har svinat med min 240 turbo och biltemabelägg. Skivorna var röda ett tag efter bromsande osv men att de skulle ta dåligt efter de kan jag inte påstå. Däremot blir de mer damm av dem vilket ine är lika kul när man vill hålla fälgarna rena
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

Re: Biltema bromsok?

Inlägg av Åkerman »

Kul att så många skrev! Jag har slängt på alla oken och bytt massa bromsrör o bromsslangar och huvudcylinder.. MEN Jag kan inte lufta ur några av nipplarna det kommer bara luft och puttrar lite lite broms olja. Jätte skumt, har lyckats med tre st som det rinner fint i.. lite desperat vad kan vara felet mvh
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Biltema bromsok?

Inlägg av 240_kalle »

just keep on
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

Re: Biltema bromsok?

Inlägg av Åkerman »

haha alldeles riktigt, jag lät det stå över natten öppet och idag har jag luftat som en idiot och nu är det bubbelfritt, pedalen tar jävligt lågt tycker jag men...
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
Persson
Inlägg: 59
Blev medlem: 24 november 2011, 18:12

Re: Biltema bromsok?

Inlägg av Persson »

Åkerman skrev:haha alldeles riktigt, jag lät det stå över natten öppet och idag har jag luftat som en idiot och nu är det bubbelfritt, pedalen tar jävligt lågt tycker jag men...
De blir bättre. Jag bytte precis ALLT i bromsväg utom reduceringsventilen och fick aldrig till de så pedalen kändes bra men efter några mil med en del bromsning så löste de sig och klockrena värden på besiktningen som följd
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

Re: Biltema bromsok?

Inlägg av Åkerman »

Skönt å höra, har för mig att jag läste det i någon tråd.. alltså att man måste bromsa en del när man bytt huvudcylinder, ok med mera.. Så jag får väl ut och göra det!
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
Skriv svar