Min Volvo 245 Turbo 1982

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Några fler grejer är fixade på bilen den senaste veckan.

Den nya dragkroken är på plats. Det var lite tungt att få den på plats helt själv. Jag såg när jag skulle skruva dit dragkroken att det är en Volvo orginal. Det är kul! På min GL/T sitter det en Biltema-dragkrok. Ett senare projekt är att dra fram el till dragkroken. Finns det fördraget någonstans? Jag ska troligtvis köpa en reservdelsbil (en till GL/T) och i sådana fall kan jag ta kablaget från den bilen och flytta över det till denna bilen.

En liten hatt till kulan saknas. Jag ska ta och köpa en passande.

Bild

Bild

Bild

Hållaren för expansionskärlet har monterats också. Metallen har ärgat rätt mycket så den behöver snyggas till. Det får dock bli något för framtida jag att göra.

Bild

Det har genom åren läckt ut batterisyra runtomkring batterihyllan och sedan har det börja rosta. Det såg förjävligt ut och egentligen skulle hela batterihyllan behöva bytas, men det har jag inte möjlighet att göra nu. Som tur är verkar det inte ha rostat igenom under hyllan, utan det är bara ytrost. Men, oftast är det värre än vad det ser ut. För att det ska se något bättre ut och för att rosten ska hållas någorlunda i schack så slipade jag bort rosten så gott jag kunde och sen hade jag på rostomvandlare. Min tanke är att det är bättre än inget. Batterihyllan ska ändå bytas ut så det behöver inte vara perfekt nu. Med lite färg på så ser det bättre ut också. Tyvärr tog jag ingen före-bild, men det kanske var lika bra. Det var ingen vacker syn.

Jag har nu skruvat dit en batterihållare i plast, när det egentligen ska vara en i metall. Den gamla var helt upprostad och gick inte att återanvända. Det finns hållare i metall att köpa har jag för mig. I sådana fall ska jag köpa en sådan framöver.

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Goda nyheter! Jag har fått tag på en hastighetsmätare i fint skick. Jag var och hälsade på en annan 240 Turbo-ägare och han hade denna till övers som jag fick köpa. Så nu sitter den i bilen. Jag ska ändock renovera miles-mätaren. Den är ju ändå orginalmätaren och det vore kul att ha den kvar och i fungerande skick. Ett nytt drev skulle behövas även på denna mätaren. Det har inte gått sönder ännu, men det är en spricka i drivet. Vajern till hastighetsmätaren behöver bytas också. Den är garanterat rätt trött, men så har jag även råkat ha sönder fästet.

Bild

Bild

Jag har gjort en tabbe också. Inredningsdetaljerna i plast var riktigt äckliga efter år av smuts. Jag har tidigare kört plastdelar i diskmaskinen med bra resultat, och jag gjorde då samma med dessa delar. Men de delar som har varit utsatta för starkt solljus blev riktigt bleka efter en vända i diskmaskinen. Jag provade med conceptvista och det funkade på några delar, men inte alla. Bland annat inte plastlisterna. Sedan provade jag med en värmepistol. Det blev lite svartare men det blev ändå inte helt bra och det var svårt att få det jämnt. Plasten är så tunn också så den deformerades. Kanske hade jag för hög värme och för lite tålamod. Det kan nog gå att måla plastlisterna med bra resultat, men jag tar nog och skaffar nya delar istället (bättre begagnade). Det bör inte vara några problem att få tag på. Man lär sig av misstagen i alla fall.

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av danny-16vt »

Ser ut som det rullar på med projektet. Segt med listerna, kul att det går få ordning på delarna med lite puts och byte av delar
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

danny-16vt skrev:Ser ut som det rullar på med projektet. Segt med listerna, kul att det går få ordning på delarna med lite puts och byte av delar
Ja det rullar på och det är kul. Förhoppningsvis är bilen i tillräcklig funktion för att köras lite och känna på den mera. Än så länge har jag bara kört den några hundra meter till garaget, och då gick den inte bra.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av danny-16vt »

Jag känner igen det. Köpte min 2013, ställde av den 6 månader senare o renovering har pågått sedan dess, skulle nu i efterhand gjort i etapper och köra på sommaren
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Det är nog lätt hänt att man hamnar där. Denna lär tyvärr bli stående ett tag p.g.a. dess skick, men jag ska i sådana fall försöka få ut den så fort som möjligt på vägarna, om jag inte får för mig att helrenovera allt. Men det tror jag inte det blir. Tanken är att det blir renovering av karossen med ny lack och nya lister överallt. Sen kan jag ta resten lite som det kommer.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av danny-16vt »

Jag kommer följa ditt projekt iallafall. Det är roligt och se renovering i olika former.
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Dåså! Då ska jag uppdatera här med vad som har hänt sedan senaste uppdateringen. En hel del har hänt, men sedan ett par månader tillbaka står bilen undanställd tills vidare. Jag har börjat plugga och har inte tillgång till garage längre, så bilen kommer få stå undanställd ett tag framöver. Förhoppningsvis bara fram till våren, men det kan bli längre än så.

Det närmade sig deadline (flytt) och då var bilen tvungen att gå köra för att få ut den ur garaget och upp på en biltrailer. Efter några intensiva dagar i garaget var allt ihopmonterat och jag kunde börja flyttpacka. Det var också dags för en första ordentlig provtur och det skulle bli oerhört spännande se om allt funkade som det ska.

Bild

Bild

Det fungerade! Bilen gick bättre än förväntat. Lite knorr och konstiga ljud här och var var det. Långt i från perfekt, men den rullade! Jag körde runt en liten stund och provade att ladda på lite. Det märktes att det sitter en turbo i. Den laddade rätt fint. Härligt ketchupeffekt också, men bilen kändes tung i motorn. Inte lika lätt och rapp som min orginal B230F (om man nu kan kalla en sådan för lätt och rapp). Det kändes som om det var ett visst motstånd någonstans i systemet. Bilen flög inte riktigt fram som jag hade hoppats utan den snarare kämpade sig fram med hjälp av lite laddtryck. Men detta kanske är typiskt för USA-bilar med katalysator? Jag tänker om katalysatorn kan ge ett så pass motstånd att bilen känns tung i accelerationen. Jag provkörde en svensksåld orginal 245 Turbo från 1984 och jäklar vilken skillnad! Den svensksålda bilen gick som ett skott jämförelsevis. Hade USA-bilarna med B21FT lägre effekt än de europeiska bilarna med B21ET?

Bild

Bild

Sedan var det dags för flyttlasset att gå 60 mil norrut. Det var första gången jag körde med en bil på en biltrailer. Till en början var det lite nervöst, men det flöt på bra utan några problem. Hondan klarade av det hela galant. En bra dragbil!

Bild

Bild

Väl hemma hade jag knappt en veckas fönster med möjlighet för registreringsbesiktning innan bilen skulle ställas undan. Då hade jag inte längre tillgång till Hondan så istället fick min 240 GL/T ställa upp. Det var nog inte helt lagligt, det gick inte snabbt, men det gick och bilen höll. Det var första gången någonsin som jag registreringsbesiktade en bil så det var en spännande upplevelse som jag drog några lärdomar av. I min värld så behövde inte bilen vara varken särskilt fungerande eller komplett, så länge vikt och mått och säkerhetsutrustning m.m. stämde. Men jag levde i helt fel värld, eller så hade jag bara oturen att få en nitisk besiktningsingenjör. Som tur var hade jag i ordningsställt bilen nästan helt och det mesta funkade. Däremot fick jag nedslag på att släpvagnskontakt saknades och att hastighetsmätarvajern inte fungerade; den hade jag råkat ha sönder. Jag trodde att det inte skulle spela någon roll för en regbesiktning utan att bristerna skulle en vanlig kontrollbesiktning ta hand om, men där hade jag fel.

Nu var det full panik eftersom jag bara hade två dagar på mig att åtgärda felen och besikta bilen igen. Efter en halvtimmes funderande utanför besiktningshallen på hur jag skulle lösa detta så gick jag in till besiktningsgubben och frågade om en ny tid, och turen var med mig eftersom det fanns en ledig tid redan nästnästa dag. Då var det bara för mig att ge mig ut på jakt efter delar. Mekonomen i stan hade släpvagnskontakt och hastighetsmätarvajer fanns i en butik 10 mil bort. Det var lite bökigt att byta vajern. Mest eftersom det var proparts (köp inte proparts om det inte är kris) med usel passform, men jag fick dit det till slut. Dock hann jag inte testa om det funkade eftersom det var ont om tid och det var ett jäkla projekt att få upp och ner bilen från biltrailern som den stod på. Det blev bra som tur var eftersom besiktningsingenjören godkände det hela och jag fick ett registreringsnummer. Jisses vad skönt! Det blev två riktigt tidiga mornar, men det var det värt. Hade bilen inte blivit godkänd vid det här tillfället så vet jag inte när jag hade haft möjlighet att regbesikta den igen. Nu står den avställd med en garageförsäkring också vilket känns tryggt.

Min 240 GL/T fick kämpa rejält med ekipaget. Jag var mest orolig för att kopplingen inte skulle hålla då den redan innan var sliten, men den höll! Värst var när släpet skulle backas in på grusplanen där hemma. En tvär 90-gradersböj in på parkeringen från en smal grusväg. Det enda som gällde var att när ekipaget var i rull att inte stanna. Annars sprätte det bara grus och det var bara att börja om. Det gick fort och det blev snabba rattutslag och nosen på dragbilen låg utanför vägen. Efter att ha backat in släpet fler gången än vad jag hade velat så blev jag rätt bra på det till slut. Nu blir det i alla fall ett kopplingsbyte till våren för att vara på den säkra sidan, och för att bilen har förtjänat det.

Bild

Bild

Bild

Bild

Efter all körning som det blev upp och ner för biltrailern så samlades det en del små oljepölar på släpet. Det verkade läcka från den bakre vevaxeltätningen (den mot svänghjulet) och det verkade fortfarande läcka lite från oljereturen, men jag är inte helt hundra. Det öser inte ut olja i alla fall så det är bra

Bild

Sätena fick lite lädervård igen strax innan bilen ställdes undan för vintern (eller ännu längre tid).

Bild

På filmen nedan så har jag filmat när bilen står på tomgång. Det mullrar lite härligt från ändröret, men tomgången är fortfarande lite hög och den dippar ibland. Någon som har en idé vad det kan bero på?

https://youtu.be/PZnmPtlHzmA
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Jag funderar lite på framtiden för denna bilen, hur jag ska gå till väga. Tanken är att mer eller mindre renovera bilen och hålla den hyfsat orginal. Dock har jag ingen historik över bilen och jag vet inte ens om miltalet stämmer eller om den är i orginalskick som den är nu. Så några mindre modifieringar och förbättringar kommer det att bli, men inget som inte går att återställa. Bland annat hade jag tänkt lite bättre väghållning och montera en IC för att få lite bättre tryck i bilen. Även europafront och stötfångare vill jag ha. Detta är mina tankar nu och de kan ändras under tidens gång.

Den stora frågan är dock hur och när jag ska få möjlighet att fixa bilen. Den står just nu på en annan ort än där jag studerar och de kommande åren ser det inte så mycket ljusare ut på bilmekarfronten. Så jag funderar på hur jag ska förenkla det hela. Det bästa vore att strippa bilen helt och sen åtgärda den lilla rosten och skavankerna och lacka karossen. Detta kommer jag inte ha möjlighet att ordna själv så jag tänker lämna iväg allt plåt- och lackjobb till någon som kan den biten. Att strippa bilen helt kommer jag nog inte heller ha tid eller möjlighet att göra. Så det får kanske bli en utvändig lackering och rostlagning. Motorutrymme och andra skrymslen får jag ta vid ett annat tillfälle. Det kommer inte bli ett helt perfekt resultat, men det är samtidigt inte tanken. Bilen ska inte vara i utställningsskick utan den ska vara rostfri och i gott skick i övrigt, sen ska den användas. Den ska ligga brett på grusvägar och spruta grus. Den ska ta mig på långresor runtom i världen (om jag vågar ta mig utanför landsgränsen någon gång).

Jag måste alltså göra det så enkelt som möjligt för mig, annars är det risk att bilen kommer bli stående i minst fem-sex år och det känns inte kul. Jag skulle gärna vilja ha den ute på vägarna inom två år. Nu delar jag mest bara med mig av mina tankar, men är det någon som har erfarenhet av att renovera bilar som har några tips att dela med sig av om hur jag ska gå till väga? Eller alla tips, tankar och idéer tas tacksamt emot!
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Jag har funderat lite mer och prioriteringarna till våren blir nog att fixa rosten och att få bilen besiktad så att den är laglig att köra på vägarna. I vilken ordning återstår att se. Rostlagningen lämnar jag iväg till någon så vet jag att det blir bra. Det är några plåtskador efter i slag i båda baljorna och en bit i ena tröskeln. Tanken var först att lackera bilen hyfsat snart för att få den fin och se lite resultat, men att hellackera bilen när den är en tom kaross kommer jag inte ha möjlighet att göra, och att lackera bilen i olika delmoment kommer inte bli bra. Resultatet blir nog bra, men att fortsätta göra större arbeten på bilen när den har ny lack är dömt att resultera i lackskador. Jag vet hur jag är jag mekar och jag är lite oförsiktigt ibland. Nä, en hellackering får bli ett senare skede. Jag hade gärna gjort en helrenovering, men det kräver ett hyfsat bra garage som jag kan ha tillgång till ganska ofta, samt att jag har tid till en renovering. Nu saknar jag allt det där och jag kan inte se att jag kommer ha något av det i en överskådlig framtid. Det blir också jobbigt om jag helt plötsligt behöver byta garage när bilen är nerplockad i smådelar.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Jag kollade till bilen i dess vinteride för några dagar sedan. Mest för att jag behövde verktyg som låg i bilen. Då jag inte har något eget garage nu och inga bra förvaringsmöjligheter där jag bor så är bilen fylld med verktyg, bildelar och dylikt. Jag startade inte upp bilen men jag ska nog göra det lite senare i vinter så får den gå sig varm. Det är i alla fall kul att få se bilen och bara beundra den och drömma om framtiden.

Bild

Bild

Bild

Här ser ni skadorna i ena reservhjulsbaljan och tröskeln. Överallt där det är sprejmålat med grått har jag slipat bort ytrost. Inga rosthål eller gravrost vilket är skönt. Jag tror att jag har fått bort allt men för säkerhetsskull vill jag ändå blästra rent det i framtiden. Det ser ut på bilderna som att det är mer rost undertill, men det är bara smuts och damm från Oregon.

Bild

Bild

Jag skulle gärna vilja ta tag i den här bilen redan nu eller så fort våren kommer, men jag måste prioritera min sommarbrukis. Det är den röda bilen på bilden nedan. Det som ska göras med den är att den ska få ny koppling, ny kamrem och vattenpump samt så ska jag ta mig an det "lilla" projektet att flytta över AC-systemet från den vita bilen till den röda. Allt detta ska göras i vår då jag bara kan vara utomhus och meka. Så det mesta av min tid och mina pengar kommer behöva läggas på detta. Turbon får gott fortsätta sin vila då jag inte har möjlighet att köra två projekt parallellt. Däremot om det går smidigt med AC-flytten (det lär det inte göra) så kan jag ta mig an Turbon tidigare.

Under vintern ska jag köpa på mig några delar. Både till brukisen och till Turbon. Nu närmast ska jag köpa lite AC-delar samt en downpipe utan katalysator till Turbon. Med den kommer det bli lite bättre drag. Jag ska även beställa några fler burkar med beige interiörfärg från IPD så kan jag måla fler inredningsdetaljer.

Bild

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av Errim »

Hej!

Spännande projekt! Du har ju fått inredningen att se riktigt fin ut!

Beträffande katalysator så har den obetydlig påverkan på effekten såvida den inte är igensatt. Däremot avgaskvaliteten innebär en enorm skillnad.
Jag hade en 240 -88 med rensad kat men jag tyckte det var lite pinsamt att köra bland folk med de avgaserna. Så jag köpte en ny kat och avgaserna blev i stort sett helt luktfria. Bilen gick lika bra som innan. En katalysator är inte så dyr heller.
Så alla dar i veckan att jag hade valt att köra med katalysator.

Med vänlig hälsning, bengt
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Errim skrev:Hej!

Spännande projekt! Du har ju fått inredningen att se riktigt fin ut!

Beträffande katalysator så har den obetydlig påverkan på effekten såvida den inte är igensatt. Däremot avgaskvaliteten innebär en enorm skillnad.
Jag hade en 240 -88 med rensad kat men jag tyckte det var lite pinsamt att köra bland folk med de avgaserna. Så jag köpte en ny kat och avgaserna blev i stort sett helt luktfria. Bilen gick lika bra som innan. En katalysator är inte så dyr heller.
Så alla dar i veckan att jag hade valt att köra med katalysator.

Med vänlig hälsning, bengt
Jasså? Jag har förstått det som att de amerikanska bilarna med B21FT har lägre effekt just på grund av att de har katalysator som begränsar avgasflödet. Det är kanske en inte särskilt effektiv katalysator. Det är ju helt klart ett plus att ha en katalysator ur miljösynpunkt, men samtidigt är det tråkigt när effekten är så låg. Det går att köpa en modernare katalysator och skarva dit den på någon annan del av avgassystemet. Jag har även fått berätta av en annan ägare till en amerikansk 240 Turbo att han bytte avgasrör till en utan katalysator och bilen blev mycket piggare då. Det kan dock vara så som du säger att katalysatorn är igensatt.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av Errim »

B21FT med katalysator har lägre effekt. Ja så kan det vara, men man får tänka på att det var i katalysatorns barndom. Det som förmodligen gör att den har lägre effekt är nog snarare styrningen av motorn än att katalysatorn bromsar.
Kanske den tidens katalysatorer hade lätt för att sägas igen. Katalysatorn kan sättas igen av mycket småkörning eller att motorn är felinställd.

Vid montering av katalysator ska den sitta så nära motorn som möjligt så att den får hetast möjliga avgaser.

För övrigt bra jobbat med bilen, den kommer att bli riktigt fin såsmåningom.
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Jag frågade på ett amerikanskt Volvoforum (turbobricks) varför de amerikanska bilarna har lägre effekt. Tydligen är det rätt mycket som skiljer. De har bland annat lägre laddtryck, annan motorstyrning med en lambdasond som även styrde bränsletillförseln över ett visst laddtryck, andra spridare och tändfördelaren. Katalysatorn också förstås. Medan B21ET får med soppa tack vare att laddtrycket påverkar styrtrycksventilen så får B21FT mer soppa elektroniskt styrt. Mycket av det på de amerikanska bilarna är till det sämre. Högst troligen är min katalysator igensatt. Den kanske är rätt pigg med ett bättre avgasflöde. Sen om jag vill ha en ännu piggare bil så får jag nog byta ut en del komponenter till de från en ET och kanske installera en laddluftkylare. Jag är lite besviken dock. Trodde inte det skulle skilja så mycket mellan ET och FT. Nu köpte jag inte en 240 Turbo för effekten, men jag vill ändå att den ska vara lite pigg. Men men, det är mycket kvar att fixa med bilen innan jag kan få en ärlig bild av vad den går för. Troligtvis behöver bränslefilter och några tänddelar bytas ut också för att motorn ska gå så bra som möjligt. Jag ska se till att införskaffa en bränsletrycksmätare för att kontrollera så att bränsletrycket är på rätt nivåer. Är det fel där så kan det påverka så att bilen går dåligt.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av Errim »

Bra jobbat med turbobilen! Du har inte funderat på att göra om motorn till en b230 fk eller ft? Dom är ju lite mer driftsäkra än E-motorn.

Vänliga hälsningar, Bengt
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Jo, jag har funderat lite i de banorna. Antingen byta motor och system helt till en B230FK/FT, eller bara montera FT/FK-insug och insprut på B21:an. Samt tillhörande elektronik då förstås. Men först vill jag nog åtminstone försöka få ordning på orginalsprutet. Är det så att jag aldrig lyckas få ordning på det eller om jag tycker att det är alldeles för låg effekt så vidtar jag nog åtgärder. Jag dras lite mellan att hålla det hyfsat orginal eller att byta motor och göra bilen precis så som jag vill ha den. Jag köpte denna just för att det är en äkta 245 Turbo. Ska jag hålla på och byta ut allt så hade jag lika gärna kunnat ta vilken 245:a som helst i princip. Men jag vet inte jag. Som jag har sagt så kommer jag inte hålla den här 100% orginal med tanke på dess slitna skick och avsaknad av historik, men det ska inte modifieras hejvilt.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Jag har uppdaterat listan i första inlägget med delar som sökes. Just nu händer det inget med bilen. Jag kollar till den då och då och drömmer mig iväg. Ser fram emot sommaren då jag förhoppningsvis kan få lite gjort med denna.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Förra veckan tittade jag till bilen. Främst för att hämta batteriet som skulle på laddning, men även för att få längta lite. Batteriet var jag tvärsäker på att det skulle vara helt dött, men det var det inte! Spänningen var mycket fin så det var bara att sätta det på laddning. Dock skulle jag vilja köpa nytt för det här amerikanska batteriet har inget handtag och det är riktigt tungt. Inte kul att släpa runt på. Men jag är alldeles för snål så ett nyköp får bli en annan gång.

Innan jag kan köra lite mer med bilen så måste jag (eller bör i alla fall) åtgärda ett par oljeläckage från motorn. Det ena tror jag kommer från den bakre vevaxeltätningen, så det blir till att riva ner lådan (jippie!). Det andra läckaget tror jag kommer från oljeröret till turbon. Jag var där och pillade tidigare i somras när motorn pissade olja. Troligtvis har jag ändå inte fått det helt tätt. Det öser inte ut olja nu, men det droppar en del och det är inte så kul att lämna efter sig små oljepölar där jag har varit.

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Skriv svar