Identifiera Classic

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Skriv svar
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Identifiera Classic

Inlägg av D.E »

Hur ser man om en '93 är en äkta Classic? Jag är spekulant på en '93a jag hittat på internet. Ägaren vidhåller att det är en Classic men det sitter inga emblem på den och grill samt strålkastarlister är kromade, inte färgmatchade som det brukar vara på Classic. Jag har inte sett inredningen, bilen är mellan/mörkblå och har A/C, ABS och elhissar.
'76 245L Turbo
'83 242DL
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 325
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Identifiera Classic

Inlägg av Jon-Erik »

Classic brukar vara rödmetallic eller grönmetallic.
Något säkert sätt att identifiera en svensksåld Classic finns inte.
Det vara bara de som såldes i USA som ingick i en numrerad serie.
Men det var bara en lös plastbricka med tryckt nummer på....
Tittar man på kända Classicbilars chassinummer verkar det inte finnas något system i det utan man tog en valfri bil och utrustade den till Classic?
Den bilen du beskriver låter inte som en Classic på beskrivningen. Finns ju inga av de kända utrustningsdetaljerna på plats?
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Identifiera Classic

Inlägg av Modspojken »

Det är inte en Classic, såvida inte den är ombyggd och omlackad. Classic fanns även som 1992 års modell, men dessa var vita och hade inte trälister, färgmatchad grill et cetera.
Vive la revolution pacifique!
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Identifiera Classic

Inlägg av Lazze S »

Dom 93orna som såldes här var röd eller blåmetallic och grillsargen och sargarna runt strålkasterare/blinkers var lackade i samma färg.
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Identifiera Classic

Inlägg av Amarace »

Samma här som Lasse, jag har bara sett Blåmetallic och Rödmetallic i verkligheten.

Oavsett så håller jag med alla andra, nån Classic lär det inte vara.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: Identifiera Classic

Inlägg av schassen »

Altså på det gammla forumet så fanns det en tråd om ämnet.Och vad jag vet så är Jon- Erik den mest på lästa av alla (ursäkta ALLA Andra :mrgreen: )
när det gäller classic modellerna.Naturligtvis så är ju även Lazze och Amarace mycket pålästa.Men mest info fick JAG av Jon-Erik ang min classic som är en vit 92.Men så mycket bus som volvo hittat på under åren och så mycket ologiskt INGET är omöjligt.Mvh Hans.
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: Identifiera Classic

Inlägg av D.E »

Det var ingen Classic och jag stod över köpet.

Tack så mycket för hjälpen. :)
'76 245L Turbo
'83 242DL
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Identifiera Classic

Inlägg av Lazze S »

Jag kom över nåt internmeddelande om vad som skiljde på Classic och övriga modeller. La ut det på gamla forumet. Ska se om jag kan hitta det igen.

Passade på att bunkra Classic-emblem då dom officiellt inte fanns som reservdel. I memot visade det sej att man gjort en reservdelsserie och lagt upp det som en publikation under fd. Publikationsförrådet så det fanns aldrig med i nån katalog och är slut hos Volvo sen länge.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Identifiera Classic

Inlägg av Allinug »

Bredvid knappen för varningsljuset har det i min 93:a suttit en liten plakett med ett nummer.
Denna plakett stals från första ägaren vid ett inbrott strax efter att bilen körts hem ny från Volvo-handlaren, tillsammans med trälister, emblem och "annat som var typiskt för Classic", enligt första ägaren. Allt gick att återställa, utom plaketten. :cry:

Var numreringen på plaketten kopplat till Classic eller var det något helt annat? Går det att få reda på vilket nummer som stod på plaketten genom chassinummer eller dylikt?

Som jag har förstått det av denna tråd så gjorde man inte Classic-bilarna i en följd, utan löpande under hela 1993 års årsmodell? Hur många Classic-bilar gjordes för svenska marknaden? Hur många var sedaner och hur många var herrgårdsvagnar?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Identifiera Classic

Inlägg av Allinug »

Jag har letat lite och hittat att det skulle finnas någon numrering av de sista 200 bilarna:

http://www.volvo200.org/modellen/laatste.htm :
"Dom sista tvåhundra exemplaren av 200-serien som skulle säljas var numrerade från och med tvåhundra och till och med ett. Numret monterades på en skylt i interiören. Nummer ett var egentligen nummer 2 862 413, en blå metallic 245. Och nummer ett var även den tredje bilen av dom sista tre."

Plaketten såg ut så här och det är någon som kallar sig volvia240 som varit vänlig nog att lägga ut ett exempel på internet. Det står "Volvo 240 1974-1993", följt av Pehr G Gyllenhammars namnteckning och sedan numret.
http://s264.photobucket.com/user/volvia ... 1.png.html

Till detta nummer hörde också ett certifikat, som samma person delat med sig av, där det "intygas att den Volvo 240 som har chassinummer ....... är nummer ... i den sista tillverkningsserien på 240 bilar":
http://s264.photobucket.com/user/volvia ... .jpeg.html
(Certifikatet innehåller för övrigt en massa intressant 240-historik.)

Det var alltså 240 bilar som numrerades, inte 200, om inte certifikatet innehåller en olycklig särskrivning.
Just denna bil som certifikatet i exemplet gäller för är en 240 Classic herrgårdsvagn, som fått nummer 42. Ser man på chassinumret, som också står i klartext, så är det 121 st "245:or" som tillverkats senare än denna. Sedan antar jag att det också var ett antal sedaner som var med och delade på de 240 numren.

Om man nu räknade ner till ett, så att den tredje från slutet fick nummer ett, som det stod i artikeln överst, så blir ju förvirringen total över hur denna bil kunde få nummer 42... Numren verkar då lite, hm, utspridda... Då kanske bara vissa bilar fick numreringen? Var det kanske bara Classic-bilar som fick numreringen?

Men skulle man börjat från ett och gått till 240, allt eftersom chassinumren steg (och fyllde på med lite sedaner) så verkar det lite mer rimligt att enbart chassinumren avgjorde numreringen: Då skulle denna bil vara 42:a tillverkade bilen i sista produktionsserien och efter den skulle det ha tillverkats ytterligare 198 bilar, både sedaner och herrgårdsvagnar.

Om inte numret har någon koppling till chassinumret, utan var slumpmässigt fördelade, så antar jag att måste hitta certifikatet som hörde till för att få veta numret på min bil. Om certifikatet låg i handskfacket när plaketten försvann är det nog kört, då lär väl det rykt också. Är det någon som vet i vilken form certifikatet var i? Om det var ett A4-blad eller var inbundet på något sätt?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Identifiera Classic

Inlägg av Lazze S »

Har en suverän video från Volvo när PG presenterar den sista blå 245 från bandet. Har tyvärr ingen video längre. Vore kul om man kunde lägga upp detta på ex.vis You Tube. Men sen var det ju det där med copyrighten, så det vill Volvo nog inte godkänna.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Identifiera Classic

Inlägg av Allinug »

Vad kul, den filmen måste du absolut se till att konvertera till annat format också!
Volvo borde ju lägga upp den på Youtube, för att fira att Volvo 240 blivit 40 år i år ;) , eller så väntar de tills 50-årsjubileum :roll: .

I slutet (ca 9:30) av denna film om sista produktionsveckan i maj 1993 säger någon något om att de gör sista karossen när de har 450 karosser kvar!??
http://youtu.be/Y2m9sAR4me4
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Identifiera Classic

Inlägg av Lazze S »

Det var inte från den filmen. Det handlade om att PG berättade om 240s historia och sista 245 rullade ut och togs emot av kunden.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Identifiera Classic

Inlägg av Allinug »

Ja, det framgick klart av ditt inlägg. Jag letade efter filmen med PG på youtube, ifall Volvo PV skulle velat fira 40-årsdagen med den, men hittade bara två andra filmer från sista produktionsveckan av Volvo 240 1993, som jag sett tidigare. Jag har besökt ett antal sådana produktionsanläggningar på senare tid och tycker att det är intressant att se hur mycket produktionen har utvecklats.

1993 var ju ändå inte så länge sedan, men ändå så har så mycket hänt. Jag skulle gärna se del 3 av produktionsfilmerna också, för nu lämnar de ju en riktig cliffhanger där genom säga att de producerar sista bilen när de har 450 karosser kvar... ;) Och så skulle man gärna ha sett när de färdigställde sista bilen.
Del 1: http://youtu.be/u0CtvtZFW-4
Del 2: http://youtu.be/Y2m9sAR4me4
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Identifiera Classic

Inlägg av Djo »

Intressant se hur bilarna byggdes :D Hade gärna sett en fortsättning men det lär vi kanske aldrig få se.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Identifiera Classic

Inlägg av Allinug »

Med ledning av olika bilar (herrgårdsvagnar) som varit ute till försäljning, så ser det hittills ut som att numret (för numreringen av de 240 sista bilarna) minskar i takt med att chassinumret ökar, så det verkar inte ha varit någon slumpmässig numrering. Dessutom har jag bara sett Classic-bilar med numreringen. Om det enbart var Classic-bilar som hade numret skulle det förklara att hoppen mellan chassinumrena kan vara ganska stora jämfört med numreringen. Sedanerna verkar ha högre nummer, även de som har högt chassinummer.

Om det är någon som vet i vilket form certifikatet var, så skulle det vara jättebra att få veta det så att man vet om det är värt att leta efter det. Satt det t ex i instruktionsboken, var det en vikt folder, en A4, en A5?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Martin G
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 november 2011, 21:54
Ort: Uppsala

Re: Identifiera Classic

Inlägg av Martin G »

Hej!

Lyfter en gammal tråd; kom över en 244 Classic-93, i blå metallic. Den har nummer 204 på plaketten och chnr 244833P1490155

Kan detta vara till någon hjälp för statistiken? Har inte sett så många blå sedaner, men det verkar ändå finnas ett gäng när man googlar runt. Finns det uppgifter på hur många som var 244 och 245 av classic-bilarna? :)

Bild
Bild
MVH Martin Volvo 264 GLE 1981 och Volvo 940 850 S80 V70 Bi-Fuel http://www.garaget.org/?car=266313
Martin G
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 november 2011, 21:54
Ort: Uppsala

Re: Identifiera Classic

Inlägg av Martin G »

Nu ramlade jag över ytterligare en numrerad classic.

Som ni sagt tidigare;

Om det var de 240 sista bilarna i 200 serien som numrerades, så ä det såklart så att de även kan finnas vanliga GL och SE som också har en nummerbricka, även om den inte är en GL med CLassic-paketet?

Sannolikheten för att det var både en av de 240 sista OCH en bil med Classicpaket verkar dock varit stor. Men det skulle kanske också förklara varför det finns så många Classic som saknar numrering.

Aja, nog med nörderi!

Bilen jag fick tag på var en röd 245 med automatlåda, numrerad som 88.

Bild
Bild
MVH Martin Volvo 264 GLE 1981 och Volvo 940 850 S80 V70 Bi-Fuel http://www.garaget.org/?car=266313
Henrikbergman86
Inlägg: 1
Blev medlem: 1 mars 2020, 22:26

Re: Identifiera Classic

Inlägg av Henrikbergman86 »

Länge sedan man hängde här:)
Lägger upp några foton på min Classic.
Numrerad 84.
Stått undangömd senaste 7 åren och kommer så att göra i några år till :)
FB_IMG_1583098434455.jpg
FB_IMG_1583098325852.jpg
FB_IMG_1583098403202.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Martin G
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 november 2011, 21:54
Ort: Uppsala

Re: Identifiera Classic

Inlägg av Martin G »

Fint!

Då är våra väldigt nära varanndra :D

Bild
Bild
MVH Martin Volvo 264 GLE 1981 och Volvo 940 850 S80 V70 Bi-Fuel http://www.garaget.org/?car=266313
Skriv svar