B230fb hostar, dålig tomgång, oregelbunden

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Axel
Inlägg: 1
Blev medlem: 2 maj 2019, 19:59

B230fb hostar, dålig tomgång, oregelbunden

Inlägg av Axel »

Hejsan alla härliga volvomänniskor!
Jag har problem med min 240. Snälla hjälp! Drivlinan är från en 240 från ca -92 eller -93. Motor är från en 940, 531 topp, k-kam, och flyttad fördelare så att den sitter där den ska på en 240. Det är ett LH 2.4 insprut.

Symptomen är att den har nästan ingen tomgång när den är kall, ibland stannar den. När den blir varm går den bättre men kan hosta på lägre varvtal när man kör. På högre varv är den normal, eventuellt lite dåligt drag när man accelererar. Tomgången kan också börja pendla, och ibland går motorn helt normalt. Det är väldigt oregelbundet. Ibland kan den baktända så det smäller ut i insuget.

Den går bättre om jag kopplar ut luftmassemätaren, och om jag klämmer på bränslereturslangen så att bränsletrycket ökar.

Saker jag bytt/kollat:

Vacuumläckor på hela insugssidan
Bränsletrycksregulator
Luftmassemätare har jag bytt till en annan jag har, går likadant. (trådarna i båda LMM är hela och rengjorda med bräkleen).
Tändstift
Fördelarlock
rotor
Motortempgivare (den som pratar med styrenheten) har jag bytt till en annan jag har, går likadant.
Huvudbränslepump är bytt (pumpen går hela tiden som den ska)
Tankpump går som den ska
Lambdasond verkar hel, motorn har aldrig gått såhär när jag kopplat ur lambdasonden förut.
Datorn för bränsle är bytt till en annan jag har, går likadant
Datorn för tändning är bytt, går likadant
Bränslepumpsrelä är bytt

Vet inte vad det kan vara, vädjar om hjälp snarast då jag behöver kunna köra bilen hem 150 mil snart!!!
heysistah
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 maj 2019, 13:48

Re: B230fb hostar, dålig tomgång, oregelbunden

Inlägg av heysistah »

Söker också svar på detta!
Yongyurt
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 augusti 2019, 03:48

Re: B230fb hostar, dålig tomgång, oregelbunden

Inlägg av Yongyurt »

It's the information I'm looking for as well.
Skriv svar