ABS 240.

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Znäck
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 maj 2019, 14:46

ABS 240.

Inlägg av Znäck »

Hej!

Har råkat ut för ett konstigt fel som jag inte får någon ordning på. Jag har en 245-92 med ABS bromsar (styrbox under sätet). Har bytt motor i den i veckan som var och det var inga problem men... När jag skulle backa ut ur garaget var bromspedalen modell trasig cykelpump, vid en försiktig provkörning konstaterade jag att bromsen tar inte alls tills pedalen går djupt och då bromsar det som bara ... men bara fram. Det var inget fel på bilen innan motorbytet och jag har inte rört bromssystemet över huvud taget varken elen eller något annat. Har provat att köra med säkringen ur, luftat(igen), det knepiga är att med bortkopplat vakuum så känns den normal men trögbromsad naturligtvis. Jag har uttömt min felsökning och hoppas att någon här har något tips att dela . Jag är inte nybörjare och har skruvat bil i ca 30 år men här går jag bet dessutom verkar det ju inte gå att få fram några reservdelar till huvudcylindern.

En uppgiven Volvoägare. :(
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: ABS 240.

Inlägg av Errim »

Hej

Jag har också en 240 med ABS-bromsar, dock har jag aldrig råkat ut för ditt problem.
Det du beskriver låter precis som att det är huvudcylindern som felar.
ABS-systemet är ju delat med en krets för framhjulen och en krets för bakhjulen. Packningen för bakbromsarna har vad det verkar givit upp.

Skilnaden på cylinder för ABS och utan är att ABS-cylindern har inbyggd bromsreducering för bakbromsarna. Bilar utan ABS har reduceringar på bromsledningarna (2 st) efter cylindern.

Vad du behöver göra är att leta reda på oem-numret på din cylinder, och sedan söka efter packningssats eller hel cylinder med hjälp av detta. Troligtvis får du vända dig till en Volvoåterförsäljare och beställa där, de har säkert på GCP. Med originalnumret kan du själv söka på gcp.se

Med vänlig hälsning, Bengt
Skriv svar