En tur på skroten

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av Volvo245GLT »

Grattis till er som bor i Skövde med omnejd: http://www.delplocken.se/countdown_skovde.html
Ny självplock öppnar den 30:e Januari. Alla delar gratis de två första timmarna. :D

För egen del så har det varit dåligt med skrotande på sistone. Inga roliga objekt har dykt upp, men börjar få en liten inköpslista med prylar så någon sväng ska det väl bli i vinter.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Angående detta med att köra fina bilar till skroten: det är väl för att slippa handskas med besvärliga köpare? Man tror att bilen är så lite värd att det inte är värt besväret att sälja den. Och skänker man bort bilen så kan det också innebära besvär.

Min bror skänkte bort sin fina 240 från 1982 i somras. Den var i original, komplett med jalusi i bakfönstret och i fint skick och hade stått i flera år vid sommarstugan. Jag kan fortfarande inte förstå att han gjorde det, och dessutom skänkte han den till en kille som hade bilar i stor hög på tomten. Brorsan sa att han inte har tid med bilen och killen som fick den skulle göra isbil av den. De kom överens om att brorsan skulle rulla in bilen på killens tomt, tillsammans med ägarpapprena.
Sedan dröjde det flera månader innan killen genomförde ägarbytet! :shock:

Värsta strulet! Brorsan kunde ju skänkt bilen till mig! ;)
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: En tur på skroten

Inlägg av Djo »

Att ens skänka en sådan bil för att gå till is bil nej usch.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: En tur på skroten

Inlägg av mackan »

Brukar de lägga ut vilka bilar som finns i lager innan öppningsdatum eller får man chansa å åka dit på vinst och förlust?
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av Volvo245GLT »

Bilarna finns ute på hemsidan nu! :) Någon i närheten som ska dit imorgon?

Den här högerstyrda 245:an ser ut att ha en del godis: http://www.delplocken.se/Bil/1714
MTS-stereo, bensinvärmare (tiduret), digital yttertemp, elhissar... Vad jag ser på bilden från kupén.

När de öppnade i Bollnäs så var det rena huggsexan runt de äldre Volvo-bilarna och godiset på den där 245:an lär försvinna fort. Men är man bland de första på bilen och siktar in sig på en detalj så...
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo244gl
Inlägg: 110
Blev medlem: 23 november 2011, 23:17
Ort: Älvängen
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av Volvo244gl »

Blev en lite skrotrunda igår hade kommit in en 244 som hade lite godis bl.a. Farthållare, el-speglar värme, digital yttertemp, elhissar och centrallås så nu blir det till att utrusta någon av bilarna :)
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Kul med bra fynd!

Det har kommit in ytterligare två st 240 till Kungsåra, som jag inte hunnit kolla in. De har gått runt 20k. Det är ju ingenting för en bil som 240... Den ena ser ut att ha fin inredning. http://www.returbilen.se/category.html? ... =983&anl=5

Märkligt att man lämnar kvar en massa skräp i bilen, när man kör den till skrot. :?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av Volvo245GLT »

Kom in en -91:a 245 på skroten i Bollnäs igår: http://www.delplocken.se/Bil/2189

Dörrar o.s.v. verkar ha klarat sig hyfsat från rost. Typ 3-tidur och troligtvis bensinvärmare. Originalstereo CR-606 (?) och dörrhögtalare.
Vilken verksamhet kan den bilen ha tillhört, med tanke på de gul/blåa stripesen? Tullen?
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: En tur på skroten

Inlägg av Errim »

Jag tror att tullverkets bilar oftast var mörka. Mörkblå har jag sett. En bil med dom stripesen har jag aldrig sett.

Här södra sverige kommer det tyvärr nästan aldrig några 240 :(

Bra att du rapporterar vad som kommit in!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av Volvo245GLT »

Är det bara jag som åker på skrotrundor under semestern? :)
Besökte Bollnäs idag igen för att hämta div. skrot till våra V70's. Inga nya 240 dock, och i övrigt kändes bilarna ganska urplockade. Kommer inte in så mycket nytt verkar det som, men fick till slut tag i både en kompressor utan glapp och ett bromsok som kolven inte satt fast på.

Det enda mer roliga (läs onödiga) jag fick med mig hem var färddatorn till en 480 som det ska lekas med! ;)
Norpade även instrumenthusets klocka från en Mercedes 230 E -86. Och varför det då? Jo den tickade på så fint och innehåller klockchippet SAJ300R.
Detta chip används i Typ 1 "turbouret", och eftersom jag råkar ha ett sådant ur med trasigt chip så var det ett mycket trevligt fynd! :D
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: En tur på skroten

Inlägg av Tilly »

Jag gjorde en urstädning i alla lådor och skåp tidigare i år av delar som antingen var i för dåligt skick för att man skall ha lust att montera dem eller som inte passar på någon bil som jag har idag. När jag insåg hur mycket mindre bråte det blev så har jag inte haft riktigt samma sug att åka till skroten då det ju är lätt att man börjar fylla på igen. Fast det kommer nog... ;)
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

En 91:a inkommen på Kungsåras självplock igår:

http://returbilen.se/category.html?cate ... =983&anl=5
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Är det någon som gjort några roliga fynd på skroten på sistone?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Har Returbilen i Kungsåra lagt ner???

EDIT: Nu vet jag vad som hänt... Tydligen har Returbilen i Kungsåra gått och blivit "Delplocken Västerås". Blev så förskräckt när jag inte såg Kungsåra på Returbilens hemsida. :lol:
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Skriv svar