Hej! Vill berätta att jag har etanolkonverterat min 240 -92.
Jag köpte på Tradera 5 st spridare som suttit på en 5-cylindrig volvoturbomotor. Spridarna ger 3,48 cc vid 3,5 bars tryck.
Eftersom LH 2.4 ger 3 bars tryck så blir mängden något lägre. Räknade ut att spridarna ger 60% mer än originalspridarna.
Detta var ett experiment, visste ju inte ens om bilen skulle gå överhuvudtaget med dessa spridare. De har dessutom 3 spridarhål jämfört med original som bara har ett.
Nåväl, bilen går bra. Tyckte kanske att den var något lite slöare i början men efter adaption ( ca 1 tank) tycker jag den går minst lika bra som innan. Det visar att bränsle systemet har god förmåga att reglera ner bränslemängden.
Bilen har automatlåda AW 70 L (växellåda från en 940 -94).
Förbrukning innan konvertering 1 liter/mil
Efter konvertering 1.2 liter/mil. Har tankat flera ggr och samma siffror varje gång. Förbrukningen är alltså 20% större med E85. Vilket jag tycker är en mycket bra siffra.
Nu när det är lite svalare så startar den fint vid andra startförsöket.
Mvh, Bengt
E85 konvertering
- Allinug
- Donator
- Inlägg: 480
- Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39
Re: E85 konvertering
Kul med ett lyckat konverteringsprojekt!
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
-
- Donator
- Inlägg: 213
- Blev medlem: 7 november 2014, 22:21
Re: E85 konvertering
Ja jag är riktigt nöjd!
Ska bli intressant att se hur den kommer att funka med E75 som det är i pumparna nu efter 1a nov. Kommer den att kunna reglera ner bränslemängden tillräckligt? Om inte får så får jag jag sätta i originalspridarna och blandtanka igen, vilket jag helst vill slippa.
Mvh, Bengt
Ska bli intressant att se hur den kommer att funka med E75 som det är i pumparna nu efter 1a nov. Kommer den att kunna reglera ner bränslemängden tillräckligt? Om inte får så får jag jag sätta i originalspridarna och blandtanka igen, vilket jag helst vill slippa.
Mvh, Bengt