E85 konvertering

Här kan vi diskutera allt som rör E85 och kringliggande system
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

E85 konvertering

Inlägg av Errim »

Hej! Vill berätta att jag har etanolkonverterat min 240 -92.
Jag köpte på Tradera 5 st spridare som suttit på en 5-cylindrig volvoturbomotor. Spridarna ger 3,48 cc vid 3,5 bars tryck.
Eftersom LH 2.4 ger 3 bars tryck så blir mängden något lägre. Räknade ut att spridarna ger 60% mer än originalspridarna.

Detta var ett experiment, visste ju inte ens om bilen skulle gå överhuvudtaget med dessa spridare. De har dessutom 3 spridarhål jämfört med original som bara har ett.

Nåväl, bilen går bra. Tyckte kanske att den var något lite slöare i början men efter adaption ( ca 1 tank) tycker jag den går minst lika bra som innan. Det visar att bränsle systemet har god förmåga att reglera ner bränslemängden.

Bilen har automatlåda AW 70 L (växellåda från en 940 -94).
Förbrukning innan konvertering 1 liter/mil
Efter konvertering 1.2 liter/mil. Har tankat flera ggr och samma siffror varje gång. Förbrukningen är alltså 20% större med E85. Vilket jag tycker är en mycket bra siffra.

Nu när det är lite svalare så startar den fint vid andra startförsöket.

Mvh, Bengt
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: E85 konvertering

Inlägg av Allinug »

Kul med ett lyckat konverteringsprojekt!
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: E85 konvertering

Inlägg av Errim »

Ja jag är riktigt nöjd!
Ska bli intressant att se hur den kommer att funka med E75 som det är i pumparna nu efter 1a nov. Kommer den att kunna reglera ner bränslemängden tillräckligt? Om inte får så får jag jag sätta i originalspridarna och blandtanka igen, vilket jag helst vill slippa.
Mvh, Bengt
Skriv svar