2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
MrHide
Donator
Donator
Inlägg: 141
Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
Ort: Landvetter
Kontakt:

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Inlägg av MrHide »

Hehehe, det var knappt kardantunneln fanns kvar, men konstigt nog så var all länkarmar mm. i nästan nyskick.
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
MrHide
Donator
Donator
Inlägg: 141
Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
Ort: Landvetter
Kontakt:

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Inlägg av MrHide »

Har börjat kika lite på motorn, tror detta blir kanon, kan bara inte bestämma mig för, om jag ska sätta in en manuell med överväxel, eller en fyrstegsautomatlåda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
MrHide
Donator
Donator
Inlägg: 141
Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
Ort: Landvetter
Kontakt:

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Inlägg av MrHide »

image.jpg
Sprang på en lite buskig Volvo 87a 264, trodde inte dom fanns men oj vad fel jag haft.
B28E med Aut och OD. Samma paket som fanns i 760GLE, men det är orginal från fabrik, undrar hur många sådana som byggdes?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
BERTONE
Inlägg: 298
Blev medlem: 23 november 2011, 17:29

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Inlägg av BERTONE »

I ambulans utförande fanns B28 kvar, annars var det 265 1985 till England som var de sista 200 med B28. Rätta mig om jag har fel.
MrHide
Donator
Donator
Inlägg: 141
Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
Ort: Landvetter
Kontakt:

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Inlägg av MrHide »

Det är inte utan att man funderat både en och två gånger, men nu åker 265an till sin sista viloplats, rosten var för långt gången och första hjälpen räcker helt enkelt inte till...... :(
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
MrHide
Donator
Donator
Inlägg: 141
Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
Ort: Landvetter
Kontakt:

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Inlägg av MrHide »

image.jpg
Äntligen fick jag köpt loss en 81a äkta 265GLE som jag väntat på i några år.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
265GLE
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 januari 2017, 13:55

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Inlägg av 265GLE »

Den är inte helt fel, kämpa på.
Volvo 265 GLE-78 US-ED.
Volvo 245 Express-78 SWE--ED
Volvo 264 GLE-81 US-ED.
Volvo 265 GLE-79 US-ED
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Inlägg av Errim »

Ser riktigt fin ut den gröna. Är det mycket som behöver göras på den?
Gelgamesh
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 februari 2016, 07:41
Ort: Göteborg / Ullared

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Inlägg av Gelgamesh »

Jösses vad avis man blir. Jag har en sopig 86:a (244DL) och en lagom trevlig 245GL -90. Men kring 89-92 var jag outsidern i gänget och stod och försvarade mina PRV:er mot alla "rödblocksbönder". Avverkade både 264:or, en 264:a och en fullspäckad GLT-6. (och förstås en 164).

Vet att jag svamlat om detta tidigare men ändå:

Citroën XM & Peugeot 605 fanns med den sista och bästa PRV´n. På Citroënspråk heter de ZPJ (12v 170HK) och ZPJ4 (24v 200HK) Inga svagheter någonstans. Har haft flera som gått både 30 & 40000mil och fortfarande känts jättefina. Renault använde nog dessa ännu längre, och den som importerar t.ex enkrockad Renault Safrane Baccara får 24-ventilaren med dubbla turbo. Jag kan inte påstå att jag är 100% säker på kompatibiliteten men det är den gamla PRV-motorn vi talar om i sin sista version. På dessa nittiotalare ser det ganska annorlunda ut med insug och ventilkåpor, men den uppmärksamme tittar på bakre banken och kan under allt bröte se en ventilkåpa som ser ut exakt som på en 760. Jag är ingen mästare på insprutning, men det Siemenssystem som sitter på XM tycker jag verkar fungera väldigt bra. Har aldrig haft problem med detta och bilarna går t.o.m. att köra ganska snålt.

Nu lyckades jag i.a.f sätta griller i huvudet på mig själv. Kanske inte för en motoruppgradering men däremot väcktes habegäret inför en 260. (attans).

Liten teaser:

Jag satt bak i min egen 264 (B27E) och var tämligen förfriskad, på väg till cruising i Trollhättan i Maj 1991 el. 92. Vi dundrade på ganska bra under Angeredsbron när en gubbe i en ny Peugeot 605 gled upp intill. Jag beordrade full maskin och vi kröp väl upp någonstans en bit över 180 på mätaren när gubben vinkade glatt, kuggade ner och bara flög iväg. det var en flongans V6 24v. Kanske därför inte så konstigt att jag föll för XM med den motorn sen. Kan intyga att det där med 200HK måste vara den största bluffen tills VW-skandalen. 200HK var en rejäl skattegräns i Frankrike så jag gissar att man var ganska flexibel med sanningen där. Jag har kört många snabba bilar och kan säga att 200-hästarsPRV´n känns mer som en bil med 250-260HK.
MrHide
Donator
Donator
Inlägg: 141
Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
Ort: Landvetter
Kontakt:

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Inlägg av MrHide »

265GLE skrev:Den är inte helt fel, kämpa på.
Tackar, gör vad jag kan.
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
MrHide
Donator
Donator
Inlägg: 141
Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
Ort: Landvetter
Kontakt:

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Inlägg av MrHide »

Errim skrev:Ser riktigt fin ut den gröna. Är det mycket som behöver göras på den?
Mycket jobb på den, men med tanke på vad det är för bil, så är det bara å köra på.
IMG_0118.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
MrHide
Donator
Donator
Inlägg: 141
Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
Ort: Landvetter
Kontakt:

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Inlägg av MrHide »

Gelgamesh skrev:Jösses vad avis man blir. Jag har en sopig 86:a (244DL) och en lagom trevlig 245GL -90. Men kring 89-92 var jag outsidern i gänget och stod och försvarade mina PRV:er mot alla "rödblocksbönder". Avverkade både 264:or, en 264:a och en fullspäckad GLT-6. (och förstås en 164).

Vet att jag svamlat om detta tidigare men ändå:

Citroën XM & Peugeot 605 fanns med den sista och bästa PRV´n. På Citroënspråk heter de ZPJ (12v 170HK) och ZPJ4 (24v 200HK) Inga svagheter någonstans. Har haft flera som gått både 30 & 40000mil och fortfarande känts jättefina. Renault använde nog dessa ännu längre, och den som importerar t.ex enkrockad Renault Safrane Baccara får 24-ventilaren med dubbla turbo. Jag kan inte påstå att jag är 100% säker på kompatibiliteten men det är den gamla PRV-motorn vi talar om i sin sista version. På dessa nittiotalare ser det ganska annorlunda ut med insug och ventilkåpor, men den uppmärksamme tittar på bakre banken och kan under allt bröte se en ventilkåpa som ser ut exakt som på en 760. Jag är ingen mästare på insprutning, men det Siemenssystem som sitter på XM tycker jag verkar fungera väldigt bra. Har aldrig haft problem med detta och bilarna går t.o.m. att köra ganska snålt.

Nu lyckades jag i.a.f sätta griller i huvudet på mig själv. Kanske inte för en motoruppgradering men däremot väcktes habegäret inför en 260. (attans).

Liten teaser:

Jag satt bak i min egen 264 (B27E) och var tämligen förfriskad, på väg till cruising i Trollhättan i Maj 1991 el. 92. Vi dundrade på ganska bra under Angeredsbron när en gubbe i en ny Peugeot 605 gled upp intill. Jag beordrade full maskin och vi kröp väl upp någonstans en bit över 180 på mätaren när gubben vinkade glatt, kuggade ner och bara flög iväg. det var en flongans V6 24v. Kanske därför inte så konstigt att jag föll för XM med den motorn sen. Kan intyga att det där med 200HK måste vara den största bluffen tills VW-skandalen. 200HK var en rejäl skattegräns i Frankrike så jag gissar att man var ganska flexibel med sanningen där. Jag har kört många snabba bilar och kan säga att 200-hästarsPRV´n känns mer som en bil med 250-260HK.
Har varit lockad av att stoppa i en 24ventilare i flera år, ska se om jag kan hitta någon nästa gång jag åker till Frankrike.
Men nu är det den silvriga som ska renoveras, den turboröda fick tyvärr somna in då det blir lite mycket att göra på en gång.
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
Gelgamesh
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 februari 2016, 07:41
Ort: Göteborg / Ullared

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Inlägg av Gelgamesh »

Borde inte vara några problem att hitta 24v i Sverige. Utan att ha kollat känner jag mig ganska säker på att en polare i Skåne har några stående. Han har drygt femtio XM:ar. (!)
Gelgamesh
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 februari 2016, 07:41
Ort: Göteborg / Ullared

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Inlägg av Gelgamesh »

Attans vad "jobbigt" att jag just såg att du har skrivit Landvetter som bostadsort. Jag pendlar till GBG via 40:an. Vi får ha detta i åtanke om du skaffar 24v. Jag har en hel del dokumentation på den motorn. Och tänk vad "synd" om jag skulle behöva köra en omväg och bli "tvungen" att få se (dregla över) 260 för första gången på snart tre decennier... ;)

Ännu mer "synd" kan ju också vara att min skånepolare har en tendens att hitta hem till mig ibland, och att han har snöat in på gamla jänkepickuper, och att jag åker Berlingo till vardags.
265GLE
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 januari 2017, 13:55

Re: 2 x 264GLE + 2 x 265GLE + 264 DL + 265GLD6

Inlägg av 265GLE »

IMG_0511.JPG
IMG_0511.JPG
Lite arbete framför mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Volvo 265 GLE-78 US-ED.
Volvo 245 Express-78 SWE--ED
Volvo 264 GLE-81 US-ED.
Volvo 265 GLE-79 US-ED
Skriv svar