Detta händer i Kirre´s garage :)

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Har åkt med original motorkudde på den förskjutna och hockey puck på den som är rak. Har haft vibrationer i rattstång och upp i ratten vid motorbromsning och normalkörning i vissa hastigheter :x Bytte igår ut hockey pucken mot en industri motorkudde från esska finns 2 modeller som kan funka, 75x25xm12 och 50x30xm10. Båda är ju förtunna mot original men med en hålsåg och lite plåt har man ju brickat ut den lite.
Jag valde att köra på den som är 75x25xm12 för att man får borra upp hålet till m12 då hålen ibland är allt annat än runda :lol:
Har även denna kudde som växellådskudde, skall undersöka om de går att få dit en på den sida som har förskjutna bultar

OBS dessa är betydligt bättre än typ kgs förstärka som jag inte tycker är någe bra. Har testat dessa och motorn gör frivolt i motorrummet efter ett tag.

https://www.esska.se/esska_se_s/Stoetda ... 11030.html
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Det gick hur bra som helst att borra upp hålet för styrpinnarna och stoppa dit esskas raka kudde på insugssidan också.
Blev 2st brickor 1st på 4mm och en på 8mm, Då var det bara 1mm tunnare än originalkudden som förmodligen sjunker ihop mer än esskas.

Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Köpte en ombyggd iveco intercooler på tradera, tyckte den såg ok ut och skulle då rymma den större 740 kylaren.
Självklart var de fuskat och läckte en del så har fått öva på att svetsa lite aluminium i helgen....
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Kommit lite prylar nu i veckan, kom dock bara 2 silikonslangar 2st 2.5"-3" 90 graders böjar till att montera nya intercoolern.
De kom en liten smidig wastegate också hoppas den kommer funka fint :)

Bild
Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

tänkte ge er ett tips på en stycke ball 242 som en polare håller på att bygga. Länkar på den sidan där de började med denna 242 då de finns 2st till i hans tråd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=225
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Tog och lagade oljefilter sandwichen som gick sönder nu i höst. Kom ännu ett litet paket med silikonslang till den nya intercoolern

Bild
Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Har inte meckat så mycket i mina egna prylar, jag och brorsan har sett över retroevents isbaneplogspark.
Vi var ner för nån helg sen och plogade med dagny (den svarta mini traktorn) men den var verkligen för liten att ploga med så banan blev bara 10-12meter bred :oops:

Veckan efter tog vi in valpen då den läckte vatten nånstans och fann att de läckte kring termostathuset, loss med hydraulpumpen, termostathus och bytte termostat och skruvade ihop allt med längre bultar då fästet till hydraulpumpen satt i bland annat termostathuset.
Funkade fin fint när man körde runt garage och provade, monterade plogen och drog ner på banan och plogade men efter en liten stund läckte de glykol igen :evil: Det var kylaren som läckte när man fått lite värme och normalt tryck i systemet

Enligt vädret skulle de komma en hel del regn den här veckan så de var bara att bita ihop och ful montera ett nytt "värmepaket" i form av 240 kylare och elfläkt för att kunna ploga innan regnet skulle komma. Behöver jag berätta att man INTE behöver frysa i den här valpen? :roll:

Nu är banan ca 25meter bred och kommer att öppnas när som helst

Nån som har en kylare till en valp så får man gärna höra av sig


Bild
Bild
Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Förra helgen var de körning på isbanan i Lycksele, hann bara 5-6varv så for toppackningen. Hittade även att slangen till mapsensorn nästan gått av, detta är nog anledningen till att packningen for. Tyckt mig höra lite spikningar ett tag men inte hittat nått fel och när man åker std b230f så är de väl bara att köra på tills nått ger vika :P

Bild
Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Allinug »

Aj, aj! Men det låter som du tar det med ro...
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Allinug skrev:Aj, aj! Men det låter som du tar det med ro...
jo rev den på kvällen och skruvade ihop den samma kväll med ny planad topp så de är väl inget att bråka över :)
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Det börjar väl vara dags att besikta. Besiktningen gick ut sista november men har varit utan hastighetsmätare pga bmw lådan.
Nu är det på g att råda bot på detta och när jag ändå rivit så kastar jag dit en hydraulisk handbroms.

Bild
Bild
Bild
john
Inlägg: 163
Blev medlem: 3 december 2011, 12:32
Ort: tierp

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av john »

Ser bra ut har du gjort fästet till bromsoket själv eller har du köpt färdigt kitt?

//John
volvo 245 turbo -84
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

john skrev:Ser bra ut har du gjort fästet till bromsoket själv eller har du köpt färdigt kitt?

//John
Tack john!
köpte färdigt kit med fäste för oken och handbromsspaken
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Ganska dött i garaget men har iallafall besiktat brukisen och det blev nästan blankt papper. Av nån anledning funkade inte tutan just under besiktningen, före och efter funka den.

De som jag tycker är en kul grej med bilen är att den ser typ nytvättad ut under huven trotts att man varit upp till fjälls ett par gånger med 2 skotrar på släpet

Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Besiktat ännu en bil gick väl helt okej! Det jobbiga var väl att dom byggt om bromsprovaren så att den startar inte när man har aga diff :/

Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Tänkte slänga upp en liten uppdatering vad som händer i garaget. Köpte en 1990 740 med en motor från slutet av 93 = oljekylda kolvar som fick bli donator till huwen. H profil, portad 530 mm.
Botten är ihopskruvad, bara toppen som behöver lite fix innan motorn typ är klar! ventilspel ska mätas osv.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Tänkte de var dags att köra en uppdatering med lite bilder för er som inte följer evighetsprojekten.
b230e insug med m50 spjäll, passar som en käftsmäll i 240 :)
Grenröret blev lite special med 2 väldigt långa rör och 2 korta, jag gjorde en jigg efter mitt sprickande kina rör så turbon hamna på samma ställe! Då slapp jag bygga om downpipe och allt runt om

Det har även trillat en massa andra prylar på plats, kina tial, gst450 bränslepump, bytt ut de gamla ms2.2 mot ett vems, bytt original 740 intercoolern mot en ombyggd iveco , större kylare, bosch motorsport tändspole mm

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar