Driftstörningar motor 240-82a

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
volvo24087
Inlägg: 10
Blev medlem: 2 april 2015, 09:29

Driftstörningar motor 240-82a

Inlägg av volvo24087 »

Jag har en 240, 82a som har gått ca 22000 mil. Det är en vanlig bensin förgasar modell med manuell choke och med konventionellt brytartändsystem. Mekanisk bränslepump.
I höst har ett märkligt fel kommit och gått. Det har yttrat sig på följande vis:
Den har alltid startat lätt, och när jag kört mellan 300- 500 m så börjar den tappa kraft och dör.
Pga av att jag en gång var med om att rotor var bränd på en 240 jag hade med startproblem så har jag bytt den 2 gånger, och varje gång så har den då direkt startat och gått, i veckor efter det. Ett par andra gånger så fyllde jag på med 5 l bensin från reservdunken och då har den även då gått i flera veckor utan problem.
Jag provade med en ny reservrotor typ BERU från feltema. Bilen startade och gick så jag kunde flytta den.

Jag provade starta den häromdagen. Den gick i gång snällt, men gick bara i 15 sekunder.
Dagen efter så var felet tillbaka. När jag mäter på de 3 rotorer jag har så visar de alla på ca 5 kohm, så jag tror inte de är trasiga.
När felet har hänt på vägen så har den inte dött tvärt, utan det har tagit några sekunder.
Jag funderar på om det kan vara något sk-t i tanken som blockerar bränsletillförseln.

Jag måste göra en systematisk felsökning, men någon som har lite ideer, känner igen feltypen och varit med om något liknande ?

Det finns väl ingen elektrisk pump i tanken på dessa ?

Någonting som kan hänga upp sig i förgasaren ?
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Driftstörningar motor 240-82a

Inlägg av SkauneJohan »

vad har du i kamvinkel? hade exakt samma problem med min, brända brytare och fel avstånd, så nya brytare med rätt avstånd löste problemet 8-)

sen se till att du får soppa, tankarmaturen rostar ju gärna itu(har också hänt på min) och får du luft istället för bensin så dör de också gärna
volvo 244-82 Bild
265GLE
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 januari 2017, 13:55

Re: Driftstörningar motor 240-82a

Inlägg av 265GLE »

Hade ett liknande fel för många år sedan, då la tändspolen av när den blev varm, kanske är långsökt men när allt annat är kollat så kanske det kan vara en ide.
Volvo 265 GLE-78 US-ED.
Volvo 245 Express-78 SWE--ED
Volvo 264 GLE-81 US-ED.
Volvo 265 GLE-79 US-ED
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Driftstörningar motor 240-82a

Inlägg av SkauneJohan »

biltemas blåa tändspole är billig och funkar kanonbra 8-)
volvo 244-82 Bild
Skriv svar