byte röd vit bakljus till original 244 DL 1979

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
volvo 244/-83
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 oktober 2014, 00:06

byte röd vit bakljus till original 244 DL 1979

Inlägg av volvo 244/-83 »

Hallå hallå!

Köpte en veteran 244 DL, helskinn, automat, från 1979 och är mycket nöjd med. :D
Bilen är nästan original utav röd/vita (inte helvita) bakljus (passar till modell typ 1987-1993) som jag gillar absolut inte på denna bil.
:(

Före ägaren har monterat dem och har naturligtvis "förstört" karossen för att "anpassa" den till de störa bakljus modellen :shock:

Nu tänker jag att byta tillbaka till original kort bakljus.

1/ vet någon de exakta mätningarna ang. Längt cm ( bara den del av bakljusen som sitter/kommer till bilens baksidan inte den delen som sitter i hörnet ), Höjd cm är ?
eller var kan jag hitta mätningarna ?

2/ är el-anslutningarna lika på den korta och stora modellen (om man glömmer dimbakljusen som finns inte på en 1979 DL och är inte kopplat just nu vid stora modellen)?

3/ finns det lika/samma "plastgrejer" med kablar som finns i bilen för att kunna koppla till den stora modellen eller den korta ?

4/ finns det någon information vilken "glas" i bakljusen är kopplat till vilken funktion (på original sätt) ?

Stort tack på förhand.
jag rullar,
je roule,
ich fahre,
i am rolling,
ech fueren,
VOLVO !

Marco
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: byte röd vit bakljus till original 244 DL 1979

Inlägg av Errim »

Hej! Skaffa -79ans bakljus så ser du alla mått och hur kontakten ser ut. Såg att det fanns på Tradera.
Mvh, Bengt
Skriv svar