Elproblem 240 D6 1988

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
KMT
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 juli 2017, 19:33

Elproblem 240 D6 1988

Inlägg av KMT »

Min 240 som jag använt nu i 15 år efter att köpt den med havererad motor pga att den körts utan olja så att ramlagren hade roterat i blocket. Det blocket hamnade i återvinnings flaket. En annan motor skaffades, borrades och monterades ihop och in i motorrummet.
För något år sedan började motortemperatur mätaren visa att den går varm trots att den inte gick varm. För ca ett år sedan märkte jag att om jag skruvade ner instrumentbelysningen så gick motortemperaturen ner till normal.
Nu har temperaturmätaren tidvis även börjat stiga när helljuset är på. Kopplar jag om till parkering går temperaturmätaren ner.
För ca två veckor sedan kom ett nytt problem. Blinkers slutade fungera, men varningsblinkers fungerar. Jag trodde då att det var brytaren och testade med direktkoppling förbi den, ingen blinkers trots det. Det var säkring nr 13 som var trasig och behövs även för glödningen. Byter jag säkring så är det max någon minut den håller och blinkers fungerar ett tag. Även halvljuset är ur funktion trots hela glödlampor.
Omkopplaren fungerar men inget halvhjus lyser i det läget, endast helljus fungerar.
Har tyvärr inte tid nu att rota i elsystemet och behöver använda bilen eftersom den har dragkrok. Därför sköter jag glödningen vid kall start med en kabel direkt från pluspol till glödstift.
Har kollat jordkablarna och de ser ut att vara i skick.
Vore MYCKET TACKSAM för vettiga tips!