245 -89 GL huvud/systemsäkring går sönder ibland.

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Bim
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 mars 2012, 21:22

245 -89 GL huvud/systemsäkring går sönder ibland.

Inlägg av Bim »

Hej. Jag har ett konstigt fel där system/huvudsäkringen bränns hela tiden, ja säkringen som finns i motorrummet som är till tändning och bränsle.

Jag skarvade ihop lambdakablarna som tidkigare ägare hade lött ihop eller tvinnat eller vad de nu gjort. De satt iaf inte ihop en var ärgad och en glappade.

och efter jag skarvade ihop de så dör bilen när man gasar på rejält. Den stendör och säkringen bränns..

sen testade jag nog femton gånger igår och koppla ur lambdan och köra och gasar på och då dör ej bilen. Sen kopplade jag in och gjorde samma sak då dör bilen. Så trodde mig hittat felet och tillls nu där den stendog utan lambdan inkopplad. De kan vart bara en engångsförteelse för ja bytte den och felet har ej kommit tillbaka.

påpeka var att iförrgår så var kontakten för vevaxelgivaren vattenfylld. Rann ur vatten när jag tog isär den..

Kan vara den som inte åär helt kry och ej helelr lambda skarvningen. Men de var bara förvärmningen. Så hur skulle förvärmningen orsaka det? Om det nu är det som är fel.

mvh robin
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: 245 -89 GL huvud/systemsäkring går sönder ibland.

Inlägg av Volvo245GLT »

Förvärmningen (de två vita kablarna) matas med 12 V, så vid kortis där så lär säkringen gå och motorn stanna.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Bim
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 mars 2012, 21:22

Re: 245 -89 GL huvud/systemsäkring går sönder ibland.

Inlägg av Bim »

Hej tack för svaret.. Bilen dör även när lambdasonden är helt urkopplad.

det kommer när man gasar på rejlt och växlar vid över femtusen varv.
Så bara den dör. För två darsen meckade jag och huven var lite öppen så de började regna lite. Så delade på kontakten till svänghjulsgivaren då rann de ur vattten, men varför fungerar de då om man kör. Lugnt..
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: 245 -89 GL huvud/systemsäkring går sönder ibland.

Inlägg av Volvo245GLT »

Konstigt.. Finns ju inget som börjar dra speciellt mycket mer ström när man gasar på, mer än kanske tändspolen.
Jag gissar på någon skadad kabel som gör kontakt och bränner säkringen när motorn ruskar till. Kolla härvan som går ner under insuget.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Bim
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 mars 2012, 21:22

Re: 245 -89 GL huvud/systemsäkring går sönder ibland.

Inlägg av Bim »

Hej. Säkringen som satt där och som jag bytt flera gånger var på 7,5A satte dit 25A som skall sitta där och än har inte de ej gått sönder.
jnse
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 juli 2017, 09:14

Re: 245 -89 GL huvud/systemsäkring går sönder ibland.

Inlägg av jnse »

Bim skrev:Hej. Säkringen som satt där och som jag bytt flera gånger var på 7,5A satte dit 25A som skall sitta där och än har inte de ej gått sönder.
Gammal tråd, men orsaken till ditt problem var väl att du hade fel säkring?
På min 244 (-88, med LH 2.2) så ska det sitta en 25A säkring till bränslesystemet (den under huven, vid batteriet)
Skriv svar