Svårstartad B230F årsmodell 91

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Skriv svar
Belmont
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 april 2017, 10:31

Svårstartad B230F årsmodell 91

Inlägg av Belmont »

Hej allesammans!

Jag är nybliven ägare till en 240 av 91 års modell. Jag har egentligen gått och längtat efter en fin 240 i flera år och nu har jag äntligen gjort slag i saken. Överlag tycker jag att bilen är välbevarad, ca 15000 mil på mätaren och få ägare. Fin i lack och inredning, dock inte helt rostfri... Men det är en annan historia.

Till startproblemen:
Jag blir inte riktigt klok på när bilen är som mest svårstartad men jag ha i alla fall kommit fram till följande
-Svårast är det när motorn är lite halvvarm, tex när man kört en kort sträcka och stängt av, eller när den har hunnit svalna lite efter en längre runda. Ibland är det dock svårt även vid kalstart.
-Startmotorn jobbar på som den ska, men det tar ett antal sekunder (3-4) innan det blir någon tändning och då är det oftast bara en eller två cylindrar som tänder till. Motorn går de i någon/några sekunder ojämnt och stannar sedan igen.
-Ibland när det tar extra lång tid att starta och när motorn tänt till ett par gånger på någon cylinder så baktänder den också.
-Till slut startar den alltid, men det tar ibland upp till 20-30 sekunder (inklusive ett par tillfällen då den tänder till lite och dör)

När motorn väl har startat så går den fint på tomgången. Har inte märkt några som helst problem vid färd, varken vid konstant gas eller acceleration. Har aldrig varit med om att den har dött på tomgång eller liknande. Bränsleförbrukningen verkar också ok, ca 0,9 liter blandad.

Tändkablar, tändstift, rotor och fördelarlock är nya. Även luftfilter är nytt.

Testade idag att få ut felkoder och fick då kod 2.3.2 från bränslesystemet, men inga fel från tändningen.

Har börjat kolla igenom vakuumslangarna till insprutningen och bytt ett antal slangklämmor, är dock inte helt färdig med det arbetet än.

Är det någon som har några kloka tankar om vad som kan ligga bakom eller känner igen sig? Visst ska kod 2.3.1 innebära att blandningen vid tomgång är för fet eller mager?

Tacksam för all hjälp!
Samuel
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 november 2011, 18:42
Ort: Norrtälje

Re: Svårstartad B230F årsmodell 91

Inlägg av Samuel »

Trots felkoden så fick jag bara en känsla att de kan vara tempgivaren i blocket som ger signaler till styrboxen.
Dvs den tror att den är kall, när den är varm och skjuter på bensin. Precis som en hederlig choke.
den som sitter under insuget vid cylinder 3, inte den som sitter bra till är annars ett bra sett att hitta den.

Detta är dock bara en tanke men värt att prova då jag hade liknade fel, svårstartad när den var ljummen, bättre när den var varm och jätteenkelt när den var kall.
Belmont
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 april 2017, 10:31

Re: Svårstartad B230F årsmodell 91

Inlägg av Belmont »

Tack för svaret Samuel! Jag ska följa upp det spåret.

För mig är sambandet med temperatur inte riktigt lika tydligt som för dig i och för sig. I morse till exempel fick jag köra ett bra tag på starten innan jag kom iväg, och det var ju med kall motor. Jag har lite svårt att hitta ett konsekvent mönster helt enkelt, även om det har varit allra svårast med halvvarm motor.

Vad kan annars felkoden 2-3-2 tyda på? Den innebär väl att lambdastyrningen kompenserar för fet/snål blandning men jag antar att felet kan sitta på flera ställen?
Samuel
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 november 2011, 18:42
Ort: Norrtälje

Re: Svårstartad B230F årsmodell 91

Inlägg av Samuel »

Då är det klart lite svårare att om man inte hittar något mönster. Jag hade ju ett solklart fel när man vl tänkte till.

Jag skulle säga att den går fett/snålt, kan säkert vara massa andra fel den kan indikera på men man får väl lite lite halvt på diagnosen iallafall.

När den är svårstartad längre stund kan du ju kolla hur tändstiften ser ut, om de är så att den stypt bränsletillförseln eller om motorn dränkt cylindrarna
Victor245
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15

Re: Svårstartad B230F årsmodell 91

Inlägg av Victor245 »

Har du provat att byta bränslereläet? Hade nämligen samma symptom på min 245:a.

Testa även att byta lmm då den också kan spöka ibland.
Gäst

Re: Svårstartad B230F årsmodell 91

Inlägg av Gäst »

Tack för era svar!

Tog mig en titt på stiften och de var faktiskt rätt sotiga. Verkar gå fett alltså.

Provade att köra utan lmm men det har inte gett något tydligt resultat på startbarheten, gick bra ett par gånger och sedan dåligt igen.

Återkommer om jag blir något klokare!
Gäst

Re: Svårstartad B230F årsmodell 91

Inlägg av Gäst »

... råkade glömma att logga in
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Svårstartad B230F årsmodell 91

Inlägg av Allinug »

Hur har du det med vevhusventilationen? Om den börjar bli igensatt så kan det göra att bilen blir svårstartad.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Belmont
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 april 2017, 10:31

Re: Svårstartad B230F årsmodell 91

Inlägg av Belmont »

Ja du, jag har också funderat på om det skulle kunna bidra. Jag får ta och kolla det! Man får ju erkänna att man är nybörjare, vad skulle det mer kunna ge för symptom om vevhusventilationen fungerar dåligt?
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Svårstartad B230F årsmodell 91

Inlägg av Allinug »

Den blir svårstartad främst som kall, sedan kan den börja dra olja. Oljan kan tryckas ut i motorrummet vid olika packningar, hamna i lådan som hör till vevhusventilationen eller gå till förbränning och då luktar avgaserna lite olja. Det kan bli vit rök om lite olja förbränns.

Man ska helst se över vevhusventilationen vid varje service. Om bilen servats hos Volvo-verkstad, t ex Bilia, så görs inte rengöring ordentligt. Man blåser bara lite i de övre rören för att inte riskera att få ner skräp som kan sätta igen längre ner.

Flamfällan behöver rengöras, lådan som hör till vevhusventilationen kan rengöras med avfettningsmedel om den är igensotad.
Man får se upp att det inte sätts igen längre ner, mot tråget, för då kan inte oljan lämnas tillbaka till tråget. (Men det ska normalt inte finnas en massa olja i gångarna i lådan som hör till vevhusventilationen, men om det har börjat sota igen en massa så kan det bli övertryck som inte ventileras ut ordentligt och då trycks olja ut någonstans.)
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Skriv svar