Volvo 360 GL Redline-88
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Volvo 360 GL Redline-88
småbilen som skulle komplettera 240
Motor: Orginal b200F lågfriktionsmotor, troligtvis M kamaxel, lambdareglerat insprut med katalysator
Effekt: 108hk/6000rpm (fabriksupppgift)
Vridmoment: 159Nm/4200rpm (fabriksuppgift)
förbrukning:
Däck:
vinterdäck 155/80 R13 79Q: 2st Dayton Dw700 och 2st falken Falken ESPIA EP-Z
nu kommer vi till projektet som det ser ut nu
[x] Rostskydda
[-] fixa glykol just nu tåler den bara -18
[x] fixa instrumenbelysning
[x] bättre torkarblad
[ ] stoppa läckan i kylarinloppet(byta kylare?)
[ ] fixa bromsar(låter som bromsbelägg är slut eller nånting)
[x] fixa 2st vinterdäck
[-] bytta kamrem
[ ] rätta till det minimala glappet sidlänges i växelspaken
[ ] fixa gasdämpare till bagageluckan
[ ] klistra fast listen på förardörren och vänster bakdörr
[ ] storservice
[ ] fixa redlinedekalen över hela vänstersidan
[ ] fixa minimala bucklan höger framskärmskant
[ ] ordna glappet i förardörrens gångjärn
[ ] jalusi
[ ] snowcap
mätarställning just nu 96738km
om ni tycker det är intressant kan jag uppdatera med fler bilder
Motor: Orginal b200F lågfriktionsmotor, troligtvis M kamaxel, lambdareglerat insprut med katalysator
Effekt: 108hk/6000rpm (fabriksupppgift)
Vridmoment: 159Nm/4200rpm (fabriksuppgift)
förbrukning:
Däck:
vinterdäck 155/80 R13 79Q: 2st Dayton Dw700 och 2st falken Falken ESPIA EP-Z
nu kommer vi till projektet som det ser ut nu
[x] Rostskydda
[-] fixa glykol just nu tåler den bara -18
[x] fixa instrumenbelysning
[x] bättre torkarblad
[ ] stoppa läckan i kylarinloppet(byta kylare?)
[ ] fixa bromsar(låter som bromsbelägg är slut eller nånting)
[x] fixa 2st vinterdäck
[-] bytta kamrem
[ ] rätta till det minimala glappet sidlänges i växelspaken
[ ] fixa gasdämpare till bagageluckan
[ ] klistra fast listen på förardörren och vänster bakdörr
[ ] storservice
[ ] fixa redlinedekalen över hela vänstersidan
[ ] fixa minimala bucklan höger framskärmskant
[ ] ordna glappet i förardörrens gångjärn
[ ] jalusi
[ ] snowcap
mätarställning just nu 96738km
om ni tycker det är intressant kan jag uppdatera med fler bilder
Senast redigerad av SkauneJohan den 20 december 2016, 13:53, redigerad totalt 5 gång.
- Allinug
- Donator
- Inlägg: 480
- Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39
Re: Volvo 360 GL Redline-88
Ingen 240-kombi, men denna ser väldigt sportig ut. Är den kul att köra då?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: Volvo 360 GL Redline-88
hade kunnat köpa 3st sånnahär för samma pris som en 240 kombi vilket passar min ekonomi, speciellt när det är omöjligt att hitta en 245a för vettig peng
detta är ju trots allt en halvkombi så får plats med det som behövs vilket är omöjligt i en sedan.....
den är snabbare än vad det känns och rätt kul att köra. Framförallt väldigt tyst och bekväm som pendlarbil på motorväg i jämförelse med 240. Den är däremot mer obekväm över fartgupp inne i byn/staden pga det kortare axelavståndet gissar jag
detta är ju trots allt en halvkombi så får plats med det som behövs vilket är omöjligt i en sedan.....
den är snabbare än vad det känns och rätt kul att köra. Framförallt väldigt tyst och bekväm som pendlarbil på motorväg i jämförelse med 240. Den är däremot mer obekväm över fartgupp inne i byn/staden pga det kortare axelavståndet gissar jag
-
- Donator
- Inlägg: 213
- Blev medlem: 7 november 2014, 22:21
Re: Volvo 360 GL Redline-88
Kul projekt! Jag vill gärna veta mer om en bilmodell som jag inte har varit kontakt med alls.
Ser fin ut och låga mil, inte dumt.
Vad är det för motor?
Ja fler bilder tack
Ser fin ut och låga mil, inte dumt.
Vad är det för motor?
Ja fler bilder tack
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: Volvo 360 GL Redline-88
min bil har en b200F (en nerborrad version av b230) med en lambdareglerad LU jetronic insprutning och vad som står i instruktionsboken nån form av renix tänding (med vevaxelgivare) 108hk/6000rpm och 159nm/4200rpm, dessa bilar fanns även med de trötta och mer problemfyllda franskbyggda 1,4 och 1,7 liters motorerna och med steglös automat "remjohan"Errim skrev:Kul projekt! Jag vill gärna veta mer om en bilmodell som jag inte har varit kontakt med alls.
Ser fin ut och låga mil, inte dumt.
Vad är det för motor?
Ja fler bilder tack
dessa bilar var ju tänkta att vara en komplementerande småbilsversion till den större 240 och istället för att lägga pengar på att designa eget så tog volvo över DAF, först gjordes volvo/daf 66 som småbil men daf hade redan planer på en nyare bil som blev volvo 300
det mest unika med dessa är nog att iallafall med riktig volvomotor så har dom växellådan(en vriden men annars helt vanlig 5 växlad m47) där bak tilsammans med slutväxlen och en transaxel som går från koppling och motor där framme precis som porsche 924, 944, 928 och 968. Bakaxlen är individuell med de-dion axel och upphängning med enkel bladfjäder i varje bakre hörna, framvagnen är en vanlig mcpherson
viktfördelningen ska vara nästan perfekt 50/50 vilket även gjorde att den var extremt bra i rally VOC, snabbare än 240 så därför blev den förbjuden där
fler bilder på inredningen kommer här
och överdragsklädseln kom på, sånhär fin klädsel ska bevaras till speciella tillfällen
sist en liten filmsnutt från trafikmagasinet på den lite snabbare (b200E) och sänkta versionen med 14 tumshjul istället för dom orginala 13 tum https://www.youtube.com/watch?v=4sq-PCk ... 0&index=44
vill ni ha mer teknisk information är det bara att fråga, har bra koll på en hel del
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15
Re: Volvo 360 GL Redline-88
Köpte du möjligtvis denna i Landskrona?
Den ser fin ut
Den ser fin ut
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: Volvo 360 GL Redline-88
kanskeVictor245 skrev:Köpte du möjligtvis denna i Landskrona?
Den ser fin ut
tackar får svar imorren om den är så fin som den verkar
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Volvo 360 GL Redline-88
Är det sidoblinkersen som sitter där i kofångaren? Jag trodde den var tvungen att vara placerad bakom framhjulet men tydligen inte.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: Volvo 360 GL Redline-88
ska ta och testa det så snabbt bilen är hemma igen har ingen aning, det kanske bara är en reflex?Tilly skrev:Är det sidoblinkersen som sitter där i kofångaren? Jag trodde den var tvungen att vara placerad bakom framhjulet men tydligen inte.
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: Volvo 360 GL Redline-88
rostskyddet är klart, ska bara hitta nån som hjälper mig att hämta hem bilen
lite rost i båda hjulhusen fram, avgasystemet mellan dämparna och vänster tröskel. Ingen dålig dom från en bil med 28år på nacken
så snabbt bilen är hemma kommer fler bilder med vinterhjulen monterade
lite rost i båda hjulhusen fram, avgasystemet mellan dämparna och vänster tröskel. Ingen dålig dom från en bil med 28år på nacken
så snabbt bilen är hemma kommer fler bilder med vinterhjulen monterade
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Volvo 360 GL Redline-88
Jag ser dock ingen annan sidoblinkers och det måste den ju ha om det är en -88. Det känns ju något onödigt med en sidoblinkers så nära den främre som dessutom lyser åt sidan den med men vad gjorde inte Volvo för att klara sig genom lagens nålsöga .SkauneJohan skrev:ska ta och testa det så snabbt bilen är hemma igen har ingen aning, det kanske bara är en reflex?Tilly skrev:Är det sidoblinkersen som sitter där i kofångaren? Jag trodde den var tvungen att vara placerad bakom framhjulet men tydligen inte.
Det var ju väldigt bra för att vara en 28 år gammal 360! Rosten i hjulhusen fram beror väl på avsaknad av innerskärmar kan jag tro, jag fattar inte att Volvo inte använde det på alla modeller när de kom på att det behövdes på 240. 740 har heller inga.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: Volvo 360 GL Redline-88
japp jag tror också att det är blinkers och håller med om att det är onödigt
ahh tänkta aldrig på att det fattades innerskärmar
med lite tur så hämtar jag hem henne innan helgen så blir det fler bilder
ahh tänkta aldrig på att det fattades innerskärmar
med lite tur så hämtar jag hem henne innan helgen så blir det fler bilder
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: Volvo 360 GL Redline-88
alla goda ting är tre sa min farmor alltid
bilen är rostskyddad
instrumentbelysningen lyser så härligt och grönt
och tomgången justerades till en mer vettig nivå istället för sina tidigare strax över 1000rpm
bilen är rostskyddad
instrumentbelysningen lyser så härligt och grönt
och tomgången justerades till en mer vettig nivå istället för sina tidigare strax över 1000rpm
-
- Donator
- Inlägg: 213
- Blev medlem: 7 november 2014, 22:21
Re: Volvo 360 GL Redline-88
Tänkte fråga om 240hjul passar på den men ser att den bara har fyra hjulbultar. Är det 13"hjul?
Tittade på blocket och det verkar inte finnas några vettiga 360 till salu. Du har haft tur som hittat ett bra exemplar. Grattis!
Tittade på blocket och det verkar inte finnas några vettiga 360 till salu. Du har haft tur som hittat ett bra exemplar. Grattis!
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: Volvo 360 GL Redline-88
navcentrum är det minsta som finns, bultmönstret är samma som golv mfl 100/4 om jag minns rätt iallafall passar inga 5 built från 240 haha
japp 13tum orginal fanns även med 14tum på glt
tackar, jo den känns vettig
japp 13tum orginal fanns även med 14tum på glt
tackar, jo den känns vettig
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: Volvo 360 GL Redline-88
lite bilder på bilens hjärta
ett litet tillägg, anledningen till att kamremmen och kylarvätskan aldrig blev bytad igår är att kylaren har en minimal läcka och packboxen mellan kamaxel/ventilkåpan läcker och behöver fixas
ett litet tillägg, anledningen till att kamremmen och kylarvätskan aldrig blev bytad igår är att kylaren har en minimal läcka och packboxen mellan kamaxel/ventilkåpan läcker och behöver fixas
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: Volvo 360 GL Redline-88
idag blev de två främre nya vinterdäcken hämtade o monterade bättre torkarblad från biltema också monterat
navkapslar från ford fiesta, tycker att det vita ger en ursnygg kontrast mot den gråa bilen
listerna som fattas på vänstersidan, funderar på om man skulle ta bort alla lister istället?
tankade första gången idag, 30mil och 30liter får se om det blir bättre med lite tändstiftsbyte och vätske/oljebyte
navkapslar från ford fiesta, tycker att det vita ger en ursnygg kontrast mot den gråa bilen
listerna som fattas på vänstersidan, funderar på om man skulle ta bort alla lister istället?
tankade första gången idag, 30mil och 30liter får se om det blir bättre med lite tändstiftsbyte och vätske/oljebyte
-
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 23 november 2011, 20:55
Re: Volvo 360 GL Redline-88
Ser ju fantastiskt fräsch ut, ser ju nästan ny ut i motorrummet
-
- Inlägg: 263
- Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
- Ort: Skaune
Re: Volvo 360 GL Redline-88
tackar jag är också förvånad över hur fräsh den är, härligt hur som helst
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 7 december 2016, 23:28
Re: Volvo 360 GL Redline-88
Kul bil.. Jag hade en glt en gång i tiden, då den var hyfsat ny. Fanns en variant av 240 turbofälgar till dessa, 14 tum. Jag råka spöa ihjäl 200 motorn, å hinka i en 230, med original insprutning osv. Jag tyckte då att den gick som ett jävla odjur. Såhär 20 år senare är jag inte lika övertygad
Bultcirkeln är 100/4.
Bultcirkeln är 100/4.