min totala bilhistorik(way offtopic)

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Skriv svar
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

min totala bilhistorik(way offtopic)

Inlägg av SkauneJohan »

tänkte lägga opp alla mina erfarenheter med bilar så långt jag kan minnas då jag alltid har ett helt enormt bilintresse sen jag va liten glytt

första bilen i mitt liv och min första (bil)kärlek 1984-1988
jag var 0-4år gammal och min far hade en Lancia A112 1984 vit med blå och svarta stripes på sidan jag tyckte verkligen om den bilen

år 1988 eller 1989 adios lancia
lancian är för liten o den byttades med en LADA Kombi som var beige, jag minns bara att en annen bil krockade med den efter ett par år så vi fick skaffa en ny bil

90talet
volvo 343 eller 345 vinröd med fransk "kvalitets motor", jag minns att den stannade på vintern ett antal gånger och vi fick alla hjälpas med att putta igång den i snön, inte så specielt kul ...... jag e tror att vi bara hade den en vinter

mitten på 90tal till sent 90tal
och min andra (bil)kärlek
ersättaren till volvon blev en
Mazda 626 sedan (1983 eller 84 års modell tror jag) vinröd, den hade själ och var helt underbar

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bilar som jag verkligen kan uttala mig om

mazdan byttades (trots mina protester ) till en

Toyota carina II halvkombi 1988 normalröd FSH220

bullrig + plastic fantastic och fattas själ (tycker jag) jag lärde mig köra med denna (skrotad 2014)
den drog tjuvström ibland :problem:
elhissarna bak fungerade ALDRIG mer än 1 vecka efter de har blitt lagade
skeva skivor fram alltid i stort sett :crazy:
centrallås börja låsa och låsa upp bilen flera gånger på rad ibland halva natten så det kopplades ur :lol:
annars hyfsat felfri


min första egna bil LOC180
2002-2007 RIP (kan väl säga att detta är kärlek nr3 var jätteglad för denne bilen)
Opel Manta Gsi 1985 silvrig
jag köpte den och fixa ett dåligt avgassystem + en dålig oljetrycks varningskontakt
efter 2år fick jag fixa bromsarna fram
efter 3år var tändspolen kaputt
en massa rostlagning, ett hjullager och en vattenpump från 3e året och fram till rost-döden annars var det absolut en bra bil

2006-2007
Seat Cordoba 1995års modell (tror jag)
motorn koka
bromsar behövdes fixas
instrumentbelysning ville inte fungera
+småfel som irriterade

2007
vw golf2 1988 1.6 diesel 54hk RPZ910
jag hade den i ca 6månader
den drog ALLTID 0,45liter per mil hur jag än körde
problem med framvagn och glapp överallt i styrstag spindelled stötdämparllagring och f*n med hans moster
dåligt komp så den ville inte starta på vintern,
slutade med att toppen gick isönder o den börja spruta olja över hela motorutrymmet 1liter olja på 5 mil

2008
ford fiesta 1988 1.4 (gamla karossen) denna hade jag bara i 2-3månader
den drog 1,1-1,4 liter milen :thumbdown: :evil:
var inne på 2 olika bilverkstäder men ingen kunne hitta felet
dåligt hjullager bak som fixades efter att det låste sig
bromsar kollades igenom men ingeting kunne få den att dra bensin som en normal bil.....

2008
vw golf2 1992 1.6 Ecodiesel, jag hade den i ca 3månader
en turbodiesel som var smått trimmad :D
gick som ett skollat troll men så hade den glapp här och där och hjullager som låste sig

2008-2009
bmw 525tds kombi 1994 PRU460 denne hade jag i ca 6månader
6cyl turbodiesel med gott ljud och skön komfort men problem med glapp i bakvagn och hjullager bak och läckande dieselpump och ROST, massvis med rost, givetvis gav startmotorn upp i denna på vintern...

2009
vw golf2 1987 1.8 förgasare jag hade den omkring 1 månad
problembil :cry: tappade avgasrör helt plötsligt och samtidigt så sluta generatorn att ladda nästan helt
och batteriet gick isönder, allt på nästan samma gång under ett par långa resor på bara nånna dagar

2009
Ford fiesta 1.1 1985 NHE179 den hade jag i 2månader
fick rostlaga och problem med förgasaren, körde på motorvägen till ett viktigt möte och då ville den plötligt bara koka :evil: :thumbdown: tur iallafall att den höll när jag körde 60mil norrut och tillbaka......

2010
(bil)kärlek nr 4
Mazda 626 2.0 1988 NYX269 jag hade den i ca 3månader
jag byttade rakt av emot fiestan med dålig och kokad motor (blå majonäs i oljan från glykolen, endå gick den att köra)
den gick många mil på de få månaderna jag hade den och så gott som problemfritt, den led desvärre av rostdöden :cry: fick 8st tvåor bara på rost när jag besikta den (har jag för mig) och veckan innan jag skulle skrota den så börja kylaren läcka (dödsryckning?)

2010
Ford sierra 1988 jag hade den i ca 4månader
den gick men den var törstig 1.1-1.2liter milen hur jag än körde, den blev snabbt såld

2010
Mercedes 190 diesel 1987 KZA247 72hk jag hade den i ca 6månader och mätaren visadea att 42000mil hade den rullat
problem var att singeltorkaren fastna fastän den blev seriöst isärplockad och smörjd. i slutet gav slavcylindern upp till kopplingen och man fick pumpa så att det gick att växla, glapp i bakvagn och växelspak osv osv

2010-2012
Bmw 525tds (turbodiesel) kombi 1993 PSC615
i 2år hade jag den, elfel så ibland slockna instrumentbelysningen :crazy:
startmotorn gav upp första vintern precis som på min förra bmw
glapp i spindelled och länkarm...

2011-2013
Mercedes 190 1987 diesel 90hk RSJ658
pendlarbil, glapp i framvagn som blev fixat första vintern,
avgassystem, smörja bromsar, singeltorkare som fastnade, glapp i bakvagn och växelspak DYR

2013
Vw polo 1995 frugan ville ha en bil, så bra blev det :crazy:
tände bara plötsligt bara på 3 cylindrar
byttat termostat
fixat bromsar fram
byttat alla tänddelar utan effekt
sålde skiten för att slippa bry mig

2012-2015
Jeep Cherokee XJ AKT430 1995 193hk
inskaffades 27 december, såldes 29 december
en drömbil som jag velat ha sedan tonåring
helt underbar motor och automatlåda
underbara supersköna skinnstolar
elfel med halvlyse och hellyse sluta fungera. fixades och i med relä
bakaxel bytad till bättre begagnad
sprucket grenrör byttat till extraktor
ny bensintank
desvärre fick den säljas pga pengabrist :cry:

2013+
Volvo 244 1982
inskaffades 26 oktober
hade behov av en billig, bekväm och pålitlig bil
med bakhjulsdrift vilket är ett krav för mig
endast service och småfel som säkringar, mekanisk bränslepump och brytarspetsar
är väldigt imponerad över hur bra den tar sig fram på vintern(jämförbart med mina tidigare bmw)

2013+
Ford Focus halvkombi 1999 2.0 130hk
sambon ville ha en liten bil så det fick hon
många småfel som kostar hela tiden "modern kvalite"

2016+
volvo 245 1982 B21A och 3 stegs automat inskaffades 7 juli
Senast redigerad av SkauneJohan den 7 juli 2016, 22:35, redigerad totalt 1 gånger.
volvo 244-82 Bild
schassen
Inlägg: 223
Blev medlem: 25 november 2011, 08:57

Re: min totala bilhistorik(way offtopic)

Inlägg av schassen »

Bra skrivet Johan.Talar ju för 240 av sig själv.M :ugeek: inimalt men rubust elektonik om ens nån. Lätt att reparera med normal kunskaper. modell nyare amazon.Jag har jobbat med digital monster bilar i 30 år vilket skit oavsett märke. Kvaliteten är död leve volvo 240. hans
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: min totala bilhistorik(way offtopic)

Inlägg av Volvo245GLT »

Kul tråd! :) Varje bil har en historia att berätta...

Glömmer en hel del bilar nu, men knappast värt att ta upp sådana som bara passerat revy, varit rena vinterbilar eller införskaffats för att skrotas.

MLM 371 - Volvo 744 GL -86
Min första bil! :) Fick den till slut av farsan runt år -99 efter att jag tonat rutorna och monterat baslåda. Bodde då i Hedekas samt Uddevalla.
Denna bil hängde med ett bra tag på många äventyr, bl.a. en liten flytt upp till Storuman där jag och dåvarande flickvän studerade.
-02 så blev det en flytt till Ljusne där flickvännen bodde.

BZD 960 - Volvo 245 GLT -85
Behövde en bil med dragkrok när vi skulle flytta ner till Göteborg -03, så denna ersatte MLM.
Också en bil som fick hänga med på många äventyr, både flyttar och en hel del långresor mellan Hälsingland och västkusten...
Jobbade även i Göteborg kring -04 men flyttade till Uddevalla. Blev en del pendling och rätt många mil således... Men 245:an svek mig aldrig. :D
Tröttande på alla inbrott i Uddevalla hösten/vintern -04 och flyttade tillbaka till Ljusne igen. Det jag minns speciellt då var händelseutvecklingen kring tsunamikatastrofen som gjorde att vi satt klistrade vid bilradion under tiden som flyttlasset gick i mellandagarna...

OFE - Volvo 245 GL -90
Var nu helt fast på 200-serien, och eftersom BZD var ganska sliten och mest bestod av dåliga svetslagningar och spackel så var det dags att ta farväl och börja se sig om efter en annan 240.
Hittade en svart och fin 245 på Blocket, med lyxig utrustning som bensinvärmare och skyport! :) Bilen var i lite sämre skick än vad bilderna avslöjade, men det blev affär ändå.
Visade sig bli mer jobb och pyssel med denna än vad jag tänkt, och totalt sett så har den väl rullat två-tre somrar på 10 år. Men bilen står här utanför nu och någon gång så ska den bli riktigt fin har jag tänkt. :)

CPE - Volvo 360 -87
Införskaffades som vinterbil för att OFE skulle slippa saltet. Minns att det var något problem med motorn (spricka i toppen eller packningen, troligtvis) som gjorde att det ibland och utan förvarning svämmade över i expansionskärlet med gejser under motorhuven som resultat. :P
Såldes senare, billigt...

NSS 349 - Volvo 744 GL -88
Farmors bil i toppskick, alltid förvarad i garage och pedantskött. Fick den när hon inte längre ville köra bil p.g.a. åldern.
Tanken var vinte/extrarbil och ersätta 360'n, men den var alldeles för fin för det.
Togs över av flickvännen/sambon när vi gick skilda vägar -08. Bilen har stylats till ganska rejält sedan dess och bl.a. vunnit pris på Elmia! Hon har numera gjort sig av med den.

GDG - 245 DL -77
Suget efter en äldre 245:a blev för stort så denna skogsgröna införskaffades. Efter omfattande rostlagning så blev det bil av det hela.
Denna fick också följa med sambon. Hon tog NSS och GDG, jag behöll OFE och HWP.
Blev senare rollad knallgul och är väl skrot nu...

FAZ - 245 DL -77
Suget efter en äldre 245 fanns fortfarande, så denna likadana fast ljusgrönmetallic införskaffades -08
Mycket rost gjorde att den bara fick stå fram tills för ett par år sen då jag fick tummen ur och satte igång.
Projekttråd finns här på forumet.

HWP - Volvo 945 LTT -95
Köptes som brukis -08 för att slippa slita på NSS:en. Chippad, 3" avgas och påställt laddtryck. :) Kul och bra bil som jag brukade ett par år innan den såldes.

Volvo V70 -98
Köpte av en f.d. vän och fick ersätta 945:an då jag var sugen på att prova något nytt. Skön att köra, och fin guldmetallic lack.
Men motorn... Ja gå från en trimmad B230FK med 210 hk turbohästar till en 2.0:a sugis på 125 hk? Ingen höjdare direkt, och fick uppleva rätt många "close calls" när jag överskattade bilen prestanda lite vid omkörningar...
Lätt den tråkigaste bil jag ägt, aldrig mer en sådan. Och törstig var den också...

Volvo V70 -97
I lite sämre skick, men blev byte rätt av eftersom denna iallafall hade en motor på 145 hk.
Tyvärr så var det ingen större skillnad...

Volvo 945 Turbo -96
Nu blev det åka av igen! Gammal polisbil, men rätt skruttig tyvärr så skrotades ner efter något år.

EDM - Volvo 244 GLE -89
Köptes av en forumsmedlem och finns kvar i min ägo. Har bl.a. fått AC och en del annan utrustning monterat.

PBG - Volvo 760/960/V90 -90/-98.
Ett riktigt hopkok och en bil jag bara har haft otur med samt stora utgifter... Sämsta köpet någonsin.
Hatkärleken gör dock att jag har den kvar, och det är en ganska intressant kärra också med turbomotor och massa kul utrustning.
Kanske gör den till permanent vinterbil om några år då den blir skattefri. Om inte någon kommer och slänger upp 50-60.000 kr såklart för det är väl ungefär vad den har kostat mig hittills...

DSN - 245 GLT -91
Fruktansvärt sliten och ful. Köptes för att jag behövde något att plocka delar från, men behöll den och körde sen runt 5.000 problemfria mil...
En bil som jag blev ganska fäst vid, men till slut så tog jag mig i kragen och skrotade.

WAJ - Volvo V70n -04
Köptes för ett par år sen då jag och nuvarande sambo behövde en ny familjebil. Turbo och 210 hk, ganska pigg bil.

TFZ - Volvo V70n -02.
Fick erbjudande om att köpa denna vrålbilligt typ två veckor efter att vi lagt ut massa slantar på -04:an. Men det var ju bara att slå till ändå såklart. 170 hk-motorn, men också en trist bil att köra.
Fann en del svåra elfel som åtgärdades, därav priset som i princip var skrotvärdet. Tanken var att köra över vintern, sälja och tjäna en slant.
Men rätt trevlig bil ändå med helskinn, navi, telefon och massa lull-lull... Och nu när jag stoppat in bensinvärmare också så blir nog denna dator på fyra hjul kvar ett tag. Lärorikt med något hyfsat modernt att pilla på också, plus att man uppskattar en 240 så mycket mer när man inser vilket jädra skräp moderna bilar egentligen är. ;)
Finns ju en anledning till att skrotarna kryllar av helt rostfria och fina Volvos från början av 2000-talet. Får väl se hur länge elektroniken kan hållas vid liv i den här.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: min totala bilhistorik(way offtopic)

Inlägg av Allinug »

Ingen risk att jag glömmer bort någon bil, eftersom jag bara haft två stycken (som jag också fortfarande har):

Volvo 240:n och Volvo V70N. Bägge är köpta av samma försteägare.

Man kan ju fråga sig varför man köper en V70N, när man har en 240?
Jo, det var för att alla tjatade om att gamla bilar går sönder och att man inte kan lita på dem. Men än så länge har 240:n inte gått sönder och om man skulle räkna ihop vad den kostat i drift, så skulle det bli väldigt fina driftskostnader.

Men bilhistoriken börjar ju med den gamla Ford Taunus:en från 60-talet, som var mina föräldrars första bil. Förmodligen var den billig eller så var det för att impa på svärfar som pappa köpte den. :)
(Min morfar hade nämligen många bilar, och de flesta var tyska bilar.)

Taunus:en lyckades jag starta på egen hand när jag bara var ett par år, genom att trycka på startknappen. Den hade klädsel i galon, som blev stekhet i solgass så min mamma hade sytt gardiner till sidofönstrena bak. Inga säkerhetsbälten fanns i baksätet, undrar om det ens fanns några fram?

Pappa fick ofta stå och laga bilen, på parkeringen som hörde till hyresrätten som vi bodde i då. Till slut ställdes den åt sidan för ett inköp av en gammal SAAB 95 från 1971. Och SAAB var enligt pappa helt överlägset Volvo (flygplansteknik osv)...

SAAB:en var också väldigt ofta sönder, men eftersom vi då flyttat till hus fanns det större möjligheter till reparation. Grannarna frågade om vi inte skulle köpa en modernare bil (eftersom denna ofta stod uppallad för reparation), men eftersom pappa kunde reparera alla fel och hade lärt sig denna bil så tyckte han att det var onödigt. Kompisarna blev iallafall väldigt imponerade av att man kunde fälla ner ytterligare ett säte i bagageutrymmet, så man kunde få plats 7 personer i bilen! Även en SAAB 96 och ytterligare en SAAB 95 gjorde korta gästspel, men tanken med dem var att fungera som reservdelsbilar.

När jag övningskörde för körkortet så var det SAAB 95:an som jag körde. Så jag kan allt om rattväxling, frihjul och chokning vintertid. Dvs sådant som man inte behöver veta om man skulle köra upp i en modern bil, men sådant som man behöver veta om man ska köra gammel-SAAB. :)

Mina föräldrar köpte senare en modern bil, men de gamla bilarna finns kvar.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: min totala bilhistorik(way offtopic)

Inlägg av SkauneJohan »

vad kul o läsa om andras bilerfarenheter :D
Volvo245GLT skrev: denna dator på fyra hjul kvar ett tag. Lärorikt med något hyfsat modernt att pilla på också, plus att man uppskattar en 240 så mycket mer när man inser vilket jädra skräp moderna bilar egentligen är. ;)
Finns ju en anledning till att skrotarna kryllar av helt rostfria och fina Volvos från början av 2000-talet. Får väl se hur länge elektroniken kan hållas vid liv i den här.
jo är förvånad att folk tycker moderna bilar är bra bara för att de kan koppla in sin senaste ipod eller vad dom kallas(smartphonetjofräs) med bluetooth till navigatorn

för min del ska det va enkelt att laga/serva, bra markfrigång, bra framkomlighet på vintern, rejäl värme på vintern

det enda dåliga med 240 är att en kombi med förgasare är omöjlig att hitta häromkring och förgasaremoderllerna sällan har farthållare
volvo 244-82 Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: min totala bilhistorik(way offtopic)

Inlägg av Allinug »

Vill man ha bluetooth i bilen så är ju de flesta 240 utrustade med kassettbandspelare. Då kan man använda en kassettadapter med bluetooth. Vips så behöver man inte köpa någon ny bil!
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: min totala bilhistorik(way offtopic)

Inlägg av Volvo245GLT »

Jag skrattar bara åt dagens reklam från bl.a. Volvo, där de alltså väljer att framhäva bilradion som främsta försäljningsargument? :lol:
Eller bilradio och bilradio...
Det är ju så klart en Sensus Connect CarPay Bluetooth Navigator Infotainment RTI System med Premium Sound. :mrgreen:

Seriöst...
Men det är sådant trams som bilköpare tittar på idag, och som säljer. Sen att all denna uppkopplade teknik är totalt passé och inte ens går att använda om 5-7 år, eftersom kommunikationsvägar och tjänster avvecklats, det verkar ingen tänka på?
Jämför med hur kul en 5 år gammal smartphone är. Inga nya appar fungerar, det finns inga uppdateringar att få till systemet.

Nog för att jag gillar teknik, men jag gillar också framtidssäkra prylar. Bilar ska vara byggda för att utan problem kunna hänga med i +20 år. Det är ändå ganska resurskrävande maskiner att tillverka, och därför inte alls optimalt ifall de slutar som armeringsjärn och spik efter bara 5-7 år p.g.a. att någon app har slutat fungera.

En 240 levererades med radio + bandspelare i de lite mer lyxiga modellerna. Riktigt coolt och modernt på den tiden, gärna tillsammans med equalizer och booster för lite mer tryck i original dörrhögtalare på 2x7 W!
På 90-talet så kunde man slänga ut den då föråldrade kassettspelaren med tillbehör och stoppa i en toppmodern och dyrbar CD-stereo istället.
När det blev år 2000 så var det MP3-CD som gällde och dags att byta spelare igen.
Sen gick det 10 år till och nu ville vi ha USB-uttag eller åtminstone plats för minneskort i stereon. Vem vill ha bara CD?
Ny stereo således.
Och nu efter ytterligare några år så orkar vi inte ens strula med USB-minnen. Vi streamar direkt från Spotify i mobilen. Bluetooth är ett krav.
Vi vet redan vad det innebär; ny stereo... Men fortfarande monterad i samma gamla 240. ;)

Lycka till att byta stereo i en modern bil säger jag bara. Enheten är helt integrerad i brädan och delar sin skärm med klimatanläggningen och allt möjligt.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 325
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: min totala bilhistorik(way offtopic)

Inlägg av Jon-Erik »

Tror du missat något ganska väsentligt.....
Volvo245GLT skrev:Sen att all denna uppkopplade teknik är totalt passé och inte ens går att använda om 5-7 år, eftersom kommunikationsvägar och tjänster avvecklats, det verkar ingen tänka på?
Jämför med hur kul en 5 år gammal smartphone är. Inga nya appar fungerar, det finns inga uppdateringar att få till systemet.
Spelar väl ingen roll om radion funkar eller ej då det är lika illa med bilen?
7 år kommer snart att innebära att bilen är så gammal att det inte finns några delar och inte är värd att försöka reparera.... :roll: :lol: :lol:
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: min totala bilhistorik(way offtopic)

Inlägg av SkauneJohan »

nu överdriver ni allt, 7år är rent för långe för nya bilar, det komemr snarare bli 3-4år :roll:
volvo 244-82 Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: min totala bilhistorik(way offtopic)

Inlägg av Allinug »

Jag har datorer som är äldre än 15 år som fungerar fortfarande. Men i det fallet har man ju full frihet att själv byta ut komponenter. Jag skulle kunna tänka mig att bilar med mycket datorer skulle kunna vara bra bilar om man hade full frihet att själv byta ut komponenter och välja programvara. Men biltillverkarna vill ha integrerade saker som är låsta på ett visst sätt.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: min totala bilhistorik(way offtopic)

Inlägg av Volvo245GLT »

Jag har en IBM-PC från 1986 som fortfarande fungerar som den ska. Även en del hemdatorer från slutet av 70-talet.
Texas Ti 99/4a, Commodore 64 (såklart!) och ett par Luxor ABC 80 bl.a. :D

Åldern i sig är inga bekymmer om grejerna är ordentligt byggda och används/förvaras i en stabil miljö.
Se bara på datorerna i dessa; 40 år gamla och tuggar antagligen på så länge atombatterierna orkar hålla spänningen uppe: http://voyager.jpl.nasa.gov/

Problemet i bilar är att elektroniken byggs för att vara billig att massproducera. Kyla, värme, fukt, vibrationer och ojämn spänning gör dessutom miljön mindre gynnsam.
Men hårdvara går att reparera, om man nu tänker sig en modern bil om 30 år när någon entusiast hittar den bortglömd i en lada. :P

Det är just biltillverkarnas inlåsning och själva mjukvarubiten som kommer vålla problem i det fallet.
Kryptering och säkerhetsnycklar gör livet surt för både biltjuvar och vanligt folk. Det går helt enkelt inte återladda data som fanns ett skadat minne även om du lyckas byta själva kretsen.

När det gäller t.ex. V70N av tidiga årsmodeller så har amatörer, oberoende verkstäder samt folk med oärliga avsikter lyckats hacka systemen som används. Det går bl.a. att klona CEM (centrala elektronikmodulen, huvuddatorn), trixa med ECM (motorstyrningen) eller nollställa ett DIM (instrumenthus) så att det låter sig "giftas" in i bilen utan inblandning från Volvo.
Men ingen har så vitt jag vet lyckats knäcka senare modeller p.g.a. de är säkrare - på gott och ont då!

Hittar man däremot en 240 som stått övergiven i 30 år: Pumpa däcken, knuffa ut, rullstarta (batteriet var slut) och kör därifrån!
Ev. en skvätt fräsch soppa också då gammal bensin kan vara lite lurig. Men i övrigt så... :lol:
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Cpt Tuttle
Inlägg: 362
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: min totala bilhistorik(way offtopic)

Inlägg av Cpt Tuttle »

Kör väl min historik då med

1999 då jag var 13 år gammal så fick jag en 65as Opel Kadett av en bekant till familjen, för att jag skulle ha nåt att lära mig att skruva på och härja runt lagårn med ungefär... :lol:
Blev kvar länge, men såldes 2014 åt en folkraceåkare.

2001 inköptes övningskörningsbilen som även blev förstabil, Opel Kadett Caravan 1975, körde den i några år, fixade rätt mycket på den, men 1200-motorn gillade inte den ungdomligt tunga gasfoten, kunde inte kvitta mig med den så den står hos farsan och rostar. :oops:

2003 drog jag hem en Saab 96 1971 som några dagar senare skänktes åt en kompis som en överraskning på födelsedagen..... :lol: Skrotad idag, men lite kul att numret sitter på en 46a Ford cabriolet så det var åtminstone en entusiastbil som fick överta det. :lol:

2003, Volvo PV 1962 jag fick av farsans kompis, tom kaross, såld -08.

2003, Volvo PV 1965 som också ingick i den dealen, evighetsprojekt.......

2003, ännu en Opel Kadett, från 1983, för att jag behövde framstolar till 75an, såldes i delar, skrotad -03.

2003, Volvo 245 L 1978, tattigt rostlagat tappad sug-projekt som plockades ner i delar, donerade en hel del till PVn, skrotad -04.

2004, Volvo 145 L 1974, också en donatorbil till PVn, gammal militärbil, skrotad -05.

2004, Opel Kadett 1,6S Sedan 1986, fruktansvärt rostig bil som jag mer eller mindre blev påtvingad gratis, såldes i delar, skrotad -05.

2005, Volvo 142 DL 1974, påbörjat custombygge som stod insnöat på en hyreshusparkering, byggde färdigt och besiktigade, såldes alldeles för billigt samma år pga. akut penningbehov. :( Rullar kring Uppsalatrakten nu har jag för mig.

2005, Volvo 164 1973, en riktig bitchbil, snygg att se på, hopplös att leva med... :lol: Klart sämsta bil jag haft, men man kan ju ha otur även med en gammal Volvo. Försökte ha den som en rullande renovering men när man lagade en sak gick två sönder. Såldes 2011 efter att ha stått sedan 2009 pga tappad sug.

På nåt vis känner jag mig ändå cool idag som haft 164 som bruksbil. :roll:

2005, Opel Rekord Coupé 1968, hittades skamlöst billigt i lokaltidningens annonser, impulsköptes blixtsnabbt, står kvar utan att nåt annat hänt än att det växer mer mossa på den.... :lol:

2005, Volvo 744 GL aut 1987, ville ha Virgofälgar till 164an, var tvungen köpa bilen de satt på också... :lol: ...ett fruktansvärt vrak, totalt sönderrostad och inrökt, men gick bra mekaniskt. Såldes samma år, var vandringspokal bland knarkarna i Piteå ett tag men skrotades i slutet av 05 eller början av 06, kommer inte ihåg nu.

2005, Austin A60 Cambridge 1962. Fick den gratis av farfar då han fått order att städa, köpt av honom som reservdelsbil när han körde A60 i skarven mellan 60- och 70-talet, stått i skogen utan axlar sedan 1970 och därmed helt upprostad, såldes i delar, hade ju aldrig haft nyplåtarna och saknade därmed papper så jag tror resterna av skalet såldes som järnskrot. :lol:

2005, Volvo 245 GL 1981, tänkte köpa och fixa, men för mycket rost och en skyport som var totalt inkontinent gjorde att jag surnade. Såldes i delar, B23an hamnade i farsans Amazon, skrotades 2006.

2006, Opel Ascona 1,8i GT 1985. En kompis behövde bli av med den och motorn hade vevlagerras....såld i delar och skrotad samma år. Hur mycket GT den än var så var den ju tråkig så man spydde.

2006, Ford Sierra 2,0i Coupé 1989. 700 kronors vinterhäck. Brorsan fick den av mig, rev ur motorn och sen flyttade han till Umeå... :lol: ....så gav den åt en Fordfixerad bekant, som jag vet skickade den på skroten.

2006, Willys Overland 452EB 1954, f.d. brandbil, tänkte ha den som skogsprojekt men insåg 2013 att det aldrig skulle bli nåt av den så den såldes till någon optimist i Boden det året.

2006, Hanomag F20 1971, en gubbe i byn hade tagit några järn och var väl inte på bra humör, han bad mig komma och hämta den gratis och jag vågade inte säga nej, sålde den utan någon större vinst någon vecka senare och då blev han grinig... :roll:

2007, Volvo 142 1971, reservdelsdonator till 164an, skrotad samma år.

2007, Volvo 142 1973, ännu en donatorbil till min allt mer sönderfallande 164, skrotad -08.

2008, Volvo 164E 1974, ännu en donatorbil.......fast den var faktiskt för fin för det så jag lånade bara delar från den, hade jag inte kommit så långt med min 73a hade jag ärligt talat börjat med denna i stället. Såldes 2012 åt entusiastisk yngling som skulle originalrenovera...

2009, Mercedes 230E W123 1985, fasen bästa och mest felfria bil jag haft, men nu börjar det vara läge ge den en ordentlig översyn så den klarar 30 år till, säljer den aldrig!

2013, Volvo 745 GLT 1989, för att jag var sugen på 16V i PVn. Skrotades samma år.

2013, Mercedes 220D 1973, fick den gratis, rasade ett skärmtak fullt med snö över den så den är bortom räddning, ska skrotas men det är fan djungel att ta sig till den så.... :lol:

2013, Willys Jeep MB från någon gång under WW2, renoveringsobjekt, fick av farfar under villkoret att den skulle göras i ordning och inte säljas, när jag betalat av huslånet klart så får det nog bli en ny kaross och så skruvar jag ihop den, då allt skall finnas... :)

2014, Volvo 744 GL 1990. Tillfällig brukshink. Fruktansvärt risig men bara gick och gick och gick helt utan skötsel. Krockade den utan att det syntes då den var så bucklig redan innan... :lol: Såld 2015.

2015, Mercedes C180T 2001, fick nån svampsjukdom på hjärnan eller nåt och tyckte det var dags för en modern bil, trevlig sak att köra, men inte fan är det skruvfritt med "nyare" bilar. :roll: KAN ju ha nåt att göra med att jag var snål och köpte världens billigaste 203a också. :P
Kostade mer än det smakade, övertogs av faster för nån vecka sedan då hon blivit billös i en skilsmässa.

2016, Datsun King Cab 4x4 diesel 1985. Kände som husägare och rackelmakare att flakbil var grejen. Kände som 30-årskrisande att det var dags köpa offroadbil som fungerade om jag skall få köra någonsin. :P Hur ball som helst med höjning och mudders, som en Tonka för vuxna män! 8-)

2016, Volvo S70 1997, en polare behövde platsen akut så jag fick den gratis. Dålig koppling, knackande drivaxel, småbucklig och äcklig inredning, efter att ha insett att en S70 är en 5000 kronors bil idag togs beslutet att plocka den i delar.
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Victor245
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15

Re: min totala bilhistorik(way offtopic)

Inlägg av Victor245 »

Tänkte också dela av mig av min totala bilhistorik. :D

AZC 864 - Volvo 245GL -90
Min första 240. Köptes billigt av en kompis till mig. Satt en originalmonterad D24 i den som gick hellre än bra. :lol:
MYCKET rost och dessutom gått över 50 tusen mil, vilket gjorde att den blev skrotad. Dum som jag var så plockade jag inte av höjdljusteringen på den då den var elmanövrerad :cry:

NKA 100 - Volvo 244GL -88
Köptes av bilskrotaren faktiskt i samband med att jag skrotade 245:an. :) Hade bara gått 17,800 mil då så skrotaren tyckte att den kunde få leva vidare. Utrustad med AC, stora ljudpaketet, centrallås och farthållare. Dock en automatare men gick väldigt bra :D
Blev snart "ungdomsstylad" med vita blinkers runtom, turbofälgar, bättre stereo samt en klase doftgranar i backspegeln. :D
Brukades ganska bra och såldes 2016 med 25,700 mil på mätaren :D

NLF 588 - Volvo 245GL -88
Köptes 2012 av en gubbe som var andra ägaren. :D 99,9% rostfri och i mycket bra skick även invändigt och inte gått längre än 21,000 mil då. :D Blev snabbt utrustad med vita blinkers runtom (den också :lol: ) turbofälgarna och lite annat kul. :)
Blev min egna bruksbil eftersom systern övertog 244:an efter mig då vi sålde hennes 740 :mrgreen:
Numera utrustad med bl.a skinninredning, trälister, Dino träratt, stora varvräknare och lilla klockan, snowcaps och vindavvisare, Turbinfälgar med stora kapseln samt 90:ians helkromade grill. :mrgreen: Har idag snart gått 26 tusen problemfria mil. :D
Skriv svar