Skrapande ljud från drivremmar

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Skrapande ljud från drivremmar

Inlägg av FyoDisco »

Efter att jag gjorde en motortvätt och startade motorn för att låta den gå en liten stund så hörde jag ett konstigt ljud som jag inte har lagt märke till tidigare. Det är inte säkert att det har uppstått nu men det måste ha blivit värre eftersom jag inte har märkt det tidigare. Kolla på videon nedan så hör ni vad jag menar. Det låter som om något skrapar i eller kärvar och det kommer någonstans från fläktremmarnas aggregat eller vad man nu än ska säga. Det låter inte som det kommer från servopumpen utan det är nog mitten någonstans, antingen vid fläkten eller där under. Kanske generatorn men jag tror inte det heller. Vad kan det vara som orsakar detta ljud? Jag antar att det inte ska vara så. Annars tycker jag att motorn tickar på bra.


Vid motortvätten var jag noggrann att hålla ett bra avstånd med högtryckstvätten och jag sprutade ine rakt på några elkomponenter. Så felet borde inte ha uppstått då, hoppas jag.

Det är en B230F som sitter i bilen.

https://www.youtube.com/watch?v=y8oytvsT5_Q
Senast redigerad av FyoDisco den 1 maj 2016, 18:29, redigerad totalt 1 gånger.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Skrapande ljud från drivremmar

Inlägg av JimmyW »

Remmarna slirar troligtvis, testa enkelt om du skvätter lite vatten på remmarna så tystnar det. Jag upplever att remmarna inte mår jättebra av att bli tvättade då man tvättar bort det som klibbar
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Skrapande ljud från drivremmar

Inlägg av FyoDisco »

Det låter troligt då det nog kom lite alkalisk avfettning samt en del vatten på remmarna. Går det att smörja dem på något sätt tror du?
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Verner

Re: Skrapande ljud från drivremmar

Inlägg av Verner »

Jag tycker det låter som vattenpumplager. Så lät en av mina 240. Den är ganska lätta att byta ca 1 timme.


Senast uppknuffad av Anonymous 19 november 2016, 09:16.
Skriv svar