Värde på Volvo 240

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Skriv svar
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Värde på Volvo 240

Inlägg av FyoDisco »

Hej!

Vad är värdet på en 240 idag? Jag brukar kolla runt på olika sidor då och då och jag tycker att det verkar som om priserna har stigit ganska fort den senaste tiden. Enligt mig är det många som begär överpris för sina bilar, men jag vet inte. Det kanske är jag som har fel uppfattning.

En rostfri 89:a med 12 500 mil på mätaren, är den värd 28 000kr? Det är väl ett okej pris kan jag tänka mig, men jag skulle vilja gå ner lite. Sen en likadan bil fast årsmodell -80 som det begärs 40 000kr för, det anser jag är lite väl. 32 000kr för en -78 som har gått 14 500mil, det är väl lite mer okej. De tidiga årsmodellen har ett högre värde enligt mig. En riktigt lågmilare, 6 000 mil, och av årsmodell 87, den kan väl inte vara värd 49 000kr? Jag skulle kunna tänka mig runt 30 000 för den. Sen finns det hutlösa priser såsom 79 000kr för en 89:a som har gått 7 600 mil. Det är alldeles för mycket enligt mig. Förstår inte hur de kan få för sig att ta sådana priser. Visst, bilen har en ägare men det påverkar väl inte priset så mycket.

Alltså sammanfattningsvis; det verkar som om många begär kanske 30-40 000kr för en vanlig 240 i gott skick. Över detta pris är sinnessjukt såvida det inte är något speciellt med bilen. Jag tycker att 20 000kr kan vara ett lagom pris för de flesta bilar. I alla fall senare årsmodeller. Tidigare årsmodeller har självklart ett högre värde om de är i orginalskick och rostfria, men inte ens då borde priset vara så väldigt högt. Kanske 30 000kr beroende på miltalet.

Dessa bilar som jag har nämnt här har jag funnit på Blocket. På Facebook kan man hitta lite bättre priser. Alla varit rostfria och i gott skick med relativt få ägare, men i övrigt inget speciellt. Ingen specialmodell eller särskilt utrustning. Vanliga GL:s helt enkelt. Hade det varit en äkta Turbo hade jag förstått det höga priset, men inte i dessa fall.

Visst har det börjat bli samlarvärde på 240 men detta är ju nästan priser i nivå med en fin Amazon. Är det ens folk som köper dessa dyra 240:s? Oftast är det bilhandlare som tar ockerpriser men privatpersoner förekommer också.

Sen förstår jag att värdet för dessa bilar är mycket högre utomlands och det kanske är därför folk begär så mycket för sina bilar, men blir de så lätt sålda utomlands? Här i Sverige kan jag inte kan tänka mig att någon köper dem. Jag vet att vi svenskar ser ett lite lägre värde på 240 än vad övriga världen gör, men är värdet verkligen så högt utomlands?

Är det jag som har fel uppfattning om priset och bilarna är verkligen värda såhär mycket, eller är det bara folk som har noll koll som tar så mycket? Dessa bilar kan väl omöjligen bli sålda till det priset, eller? Jag är lite förbryllad över detta faktiskt.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Värde på Volvo 240

Inlägg av Råda »

Jag ser inte värdeökningen av 240 som något dåligt, snarare tvärt om. Det håller folk borta som bara ska ha en billig slit och släng bil.
Personligen skulle jag inte ha något problem att betala lite mer för en riktigt fin än att köpa en billig som kräver massor av tid och pengar för att få fin.
Jonas Anderot
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Värde på Volvo 240

Inlägg av Tilly »

Vad som är klart är att lägstanivån har höjts på senare tid. Man får ingen riktigt fin 240 för under 10000 kronor längre. Såklart kan man göra fynd men man kan inte räkna med det.

Ovanliga modeller som GLE, GLT och Turbo har dragit iväg de senaste åren och där är det nog rimligt att man får betala både 40-, 50000 kronor. Men de är svåra att hitta i bra skick också så utbudet och efterfrågan bestämmer ju priset.

Däremot är det (åtminstone i min värld) helt orimligt med sådana priser för vanliga GL. Även om de kan vara väldigt välvårdade så är de inte värda det priset för det finns ännu ganska gott om dem i det här landet och suget efter snik- eller mellanmodeller är inte alls lika stort. Max 20000 kronor om det är en vanlig DL/GL skulle jag säga. 70-talarna kanske kan vara värda lite mer då de är ovanligare. Jag har också sett priser på 89000 för en vanlig 87:a och det är drömpriser som jag aldrig kan tänka mig att de kan få.

Men det är kul att intresset för 240 som veteranbil kommit igång på allvar och att modellen blivit mer och mer accepterad i kretsar där de kanske förr sågs som ointressanta bruksbilar som inte var några riktiga samlarobjekt. Här känns det som om motortidningarna (inte minst Klassiker) vaknat och fattat att entusiastbilar inte måste vara en gammal cittra eller jänkare.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Värde på Volvo 240

Inlägg av Allinug »

Man får ändå lov att säga att man får väldigt mycket bil för de pengarna, iallafall om man jämför med priset som man får betala för en del nyare bilar som mest verkar byggda i plast. :?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Värde på Volvo 240

Inlägg av Errim »

Jag sålde min 240 GL -92, för 21 000kr i somras. Jag satte det priset för att jag tyckte det rimligt för den bilen.
(Rostfri, 3 brukare, 16 500 mil, välservad, väl underhållen, centrallås som jag själv monterat.)

Intresset för denna bil var enormt stort både från Sverige och Europa. Med facit i hand hade jag kunnat få mer för den.
M a o en bra 240 går alltid att sälja men över 30k, så är det är för mycket tycker jag.
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Värde på Volvo 240

Inlägg av FyoDisco »

Råda skrev:Jag ser inte värdeökningen av 240 som något dåligt, snarare tvärt om. Det håller folk borta som bara ska ha en billig slit och släng bil.
Personligen skulle jag inte ha något problem att betala lite mer för en riktigt fin än att köpa en billig som kräver massor av tid och pengar för att få fin.
Nä jag ser det inte heller som något dåligt. 240 är inte längre en slit-och-släng-bil utan den är värd att bevaras. Men nu när värdet går upp så pass, kommer man kunna ha råd att ha 240 som bruksbil? Blir ju dyrare i inköp, men vårdar man bilen så håller den i en evighet. En lite dyrare och finare bil är oftast mer värd att införskaffa än en billig som kräver en massa jobb.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Värde på Volvo 240

Inlägg av FyoDisco »

Tilly skrev:Vad som är klart är att lägstanivån har höjts på senare tid. Man får ingen riktigt fin 240 för under 10000 kronor längre. Såklart kan man göra fynd men man kan inte räkna med det.

Ovanliga modeller som GLE, GLT och Turbo har dragit iväg de senaste åren och där är det nog rimligt att man får betala både 40-, 50000 kronor. Men de är svåra att hitta i bra skick också så utbudet och efterfrågan bestämmer ju priset.

Däremot är det (åtminstone i min värld) helt orimligt med sådana priser för vanliga GL. Även om de kan vara väldigt välvårdade så är de inte värda det priset för det finns ännu ganska gott om dem i det här landet och suget efter snik- eller mellanmodeller är inte alls lika stort. Max 20000 kronor om det är en vanlig DL/GL skulle jag säga. 70-talarna kanske kan vara värda lite mer då de är ovanligare. Jag har också sett priser på 89000 för en vanlig 87:a och det är drömpriser som jag aldrig kan tänka mig att de kan få.

Men det är kul att intresset för 240 som veteranbil kommit igång på allvar och att modellen blivit mer och mer accepterad i kretsar där de kanske förr sågs som ointressanta bruksbilar som inte var några riktiga samlarobjekt. Här känns det som om motortidningarna (inte minst Klassiker) vaknat och fattat att entusiastbilar inte måste vara en gammal cittra eller jänkare.
Ganska bra bilar går att hitta för 10 000kr eller mindre, men ingen jättefin och rostfri. Då är det runt 20 000kr man ska leta. Jag gav 7 000kr för min 240 som jag köpte i vintras och det var nog ett helt okej pris. Bilen är i ett bra bruksskick men det finns ändå mycket att göra för den som vill. Lite ytrost på några ställen och några andra skönhetsfläckar, men inget allvarligt.

En anledning till de skyhöga priserna kan vara att de har fått syn på en fin Turbo, GT eller något sådant ovanligt och sen har personen inte sett skillnad på bilarna och har värderat sin egna GL till samma pris. Fast bilhandlare tycker man borde ha bättre koll än så men några är nog lurendrejare.

Verkligen kul att folk har börjat få upp ögonen för 240. Jag fick själv det för snart ett år sedan då jag plötsligt bläddrandes i en Nostalgia kom till insikt vilken fantastisk bil Volvo 240 är och jag var bara tvungen att skaffa mig en. Synd att så många har skrotats bara men det gör ju att tillgången på reservdelar än är god och att utbudet sjunker och priserna därmed stiger vilket som sagt gör att folk håller sig borta från att köpa fina 240:s att köra sönder, även om vissa fortfarande gör det. :evil: Utomlands har ju 240 riktigt bra status nu. De är nog bra avis på oss svenskar som har så gott om 240-bilar att köra sönder. Jag är inte så förtjust i att bilar exporteras men i de flesta fall hamnar bilen i väldigt bra händer och riskerar inte att skrotas.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Värde på Volvo 240

Inlägg av FyoDisco »

Allinug skrev:Man får ändå lov att säga att man får väldigt mycket bil för de pengarna, iallafall om man jämför med priset som man får betala för en del nyare bilar som mest verkar byggda i plast. :?
Det får man! Än är det i många fall prisvärt att köpa en äldre Volvo att ha som bruksbil. Det enda som stoppar dem är rost men även det går att undvika om man sköter om bilen. 10 av 10 gånger skulle jag hellre välja en 240 än en modern plastraket.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Värde på Volvo 240

Inlägg av FyoDisco »

Errim skrev:Jag sålde min 240 GL -92, för 21 000kr i somras. Jag satte det priset för att jag tyckte det rimligt för den bilen.
(Rostfri, 3 brukare, 16 500 mil, välservad, väl underhållen, centrallås som jag själv monterat.)

Intresset för denna bil var enormt stort både från Sverige och Europa. Med facit i hand hade jag kunnat få mer för den.
M a o en bra 240 går alltid att sälja men över 30k, så är det är för mycket tycker jag.
21 000kr låter som en bra pris för den där bilen. Sådana växer inte på träd. Du hade definitivt kunnat få mer för den. Till och med jag hade kunnat tänka mig att köpa den och då är jag ofta inne på lite billigare bilar som kräver lite fix och som blir dyrare i längden haha.

För att bilen ska vara värd över 30 000kr utan att vara en specialmodell så måste det nog vara en 70-talare i exemplariskt skick, 1 ägare och inte många mil på mätaren.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Värde på Volvo 240

Inlägg av StefanM »

Sen får man ju komma ihåg att vi svenskar är bortskämda med billiga bilar och tyvärr lever ju det kvar så man inte får nåt för en fin bil och den går på export............
Allt ska liksom vara gratis här. Det är ju bara läsa vilket forum som helst, alltid är det nån som ondgör sig över nån som lagt ut nån fin bil för 50000 för näe den kan han ju bara begära 10000 för max. Det är fel backspeglar och någon hittar minsann en liten rostprick i lacken och däcken är nog inte de fräschaste osv osv............
Det är ju bara sälja delar på marknader så ser man ju, man kan stå med en del som kostar 3000kr i handeln och så kommer en som köpt eller har fått en bil och då ska ju naturligtvis delen matcha dennes inköpspris och näe max 300kr får den kosta. Annars blir det för DYRT. Visst, man har såklart en budget men vi svenskar är hopplöst efter på den punkten. Fina gamla bruksbilar är snart värda hur mycket som helst nere i europa och de kan utan att blinka lägga en hellack för 50000.
Till den nivån hinner vi aldrig komma för då är alla fina bilar borta och vi står där med lång näsa.
Skriv svar