Eriks 244 DL, 1978
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28
Eriks 244 DL, 1978
Skaffade mig en liten sommarbil såhär på början av sensommaren!
Var sugen på en äldre bil, skattebefriad, som jag kan glida runt med när vädret tillåter.
Var först inne på en fin 740, men det har jag redan haft en och det vore kul att prova en lite äldre modell.
Hade inte så jättehöga krav, lite rost gjorde inget så länge det inte var under eller stora hål i skärmkanter eller dylikt.
Åkte och kollade på en jag haft ögonen på, och fick ner den lite i pris och kom hem en bil rikare
En 244 DL, från 1978.
Den har en B21 med utbytt växellåda mot M47, vilket faktiskt inte gör något då den går tyst och skönt (kanske lite snålare också).
Röd inredning, som har överdragsklädsel jag inte vågat ta bort helt Baksätesryggen är märkbart solblekt dock.
Ingen radio, har suttit nåt där för det finns kablage - men inga högtalare
14600mil säger vägmätaren, men det är röd slutsiffra på trippen så jag vet inte om det stämmer - tyder väl på utbytt?
Kört drygt 50mil med den, dagens utflykt gick till Motorns dag i Målilla - det var kul att se lite gamla motorer, traktorer, bilar och allt möjligt! Kollade in veteranmarknaden också.
Det kommer förhoppningsvis inte bli nåt gjort i år med denna, brukas fram till kylan kommer och sen ställas undan.
Var sugen på en äldre bil, skattebefriad, som jag kan glida runt med när vädret tillåter.
Var först inne på en fin 740, men det har jag redan haft en och det vore kul att prova en lite äldre modell.
Hade inte så jättehöga krav, lite rost gjorde inget så länge det inte var under eller stora hål i skärmkanter eller dylikt.
Åkte och kollade på en jag haft ögonen på, och fick ner den lite i pris och kom hem en bil rikare
En 244 DL, från 1978.
Den har en B21 med utbytt växellåda mot M47, vilket faktiskt inte gör något då den går tyst och skönt (kanske lite snålare också).
Röd inredning, som har överdragsklädsel jag inte vågat ta bort helt Baksätesryggen är märkbart solblekt dock.
Ingen radio, har suttit nåt där för det finns kablage - men inga högtalare
14600mil säger vägmätaren, men det är röd slutsiffra på trippen så jag vet inte om det stämmer - tyder väl på utbytt?
Kört drygt 50mil med den, dagens utflykt gick till Motorns dag i Målilla - det var kul att se lite gamla motorer, traktorer, bilar och allt möjligt! Kollade in veteranmarknaden också.
Det kommer förhoppningsvis inte bli nåt gjort i år med denna, brukas fram till kylan kommer och sen ställas undan.
-
- Inlägg: 160
- Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28
Re: Eriks 244 DL, 1978
Fin med schyssta fälgar! Ta väl hand om den!
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28
Re: Eriks 244 DL, 1978
TackarPink Pornostar skrev:Fin med schyssta fälgar! Ta väl hand om den!
Fälgarna ska bytas ut mot plåt, navkapslar och snobbringar. Dessa gör sig inte helt tycker jag.
Det ska jag!
Lite fler bilder
Gummit sitter inte helt fast vänster bak på kofångaren, och rosten har gjort ett hål i plåten på bakstommen av bagaget.
Solblekt rygg :/
Vad är vridpotentiometern vid defroster för bakruta och varningsblinkers till?
Första ägaren hette också Erik!
-
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 23 november 2011, 20:55
Re: Eriks 244 DL, 1978
Fin 240! Vridpotentiometern är till för o ställa ljusstyrkan på instrumentbelysningen.
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28
Re: Eriks 244 DL, 1978
Tackar!Tobbe skrev:Fin 240! Vridpotentiometern är till för o ställa ljusstyrkan på instrumentbelysningen.
Ja men såklart, haha, inte kört i mörker än
Tack!
-
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 23 november 2011, 20:55
Re: Eriks 244 DL, 1978
Brukar vara bäst o inte röra den om man vill att den ska fortsätta att fungera
-
- Donator
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
- Ort: Örebro
- Kontakt:
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28
Re: Eriks 244 DL, 1978
Hehe, ja då får den vaTobbe skrev:Brukar vara bäst o inte röra den om man vill att den ska fortsätta att fungera
Instrumentbelysningen fungerar iaf.
Ja visst är den porrigRåda skrev:Bäste inredningen
I relativt fint skick också tycker jag, får väl kränga av överdragsklädseln för att inspektera.
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Eriks 244 DL, 1978
Väldigt fin 70-talare. Den verkar mycket bra i lacken även om det finns lite rost. Men som sagt så börjar äldre 240 få sådan kultstatus att folk i allmänhet tycker det är kul även om de inte är helt rostfria. Den verkar ändå väldigt välskött.
Att det är bytt till M47 är väl egentligen bara ett plus då man får ner motorvarvet ganska mycket jämfört med M45. Visst, det är ju inte riktigt modelltroget men annars bara plus!
Inredningen ser ju toppen ut. Den röda är nice! Dock så ser dörrhandtagen på insidan i vanlig ordning lite torra ut. Åtgärdas enkelt med detaljer från nyare bil som är av bättre plast som inte torkar.
Att det är bytt till M47 är väl egentligen bara ett plus då man får ner motorvarvet ganska mycket jämfört med M45. Visst, det är ju inte riktigt modelltroget men annars bara plus!
Inredningen ser ju toppen ut. Den röda är nice! Dock så ser dörrhandtagen på insidan i vanlig ordning lite torra ut. Åtgärdas enkelt med detaljer från nyare bil som är av bättre plast som inte torkar.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28
Re: Eriks 244 DL, 1978
Tackar!Tilly skrev:Väldigt fin 70-talare. Den verkar mycket bra i lacken även om det finns lite rost. Men som sagt så börjar äldre 240 få sådan kultstatus att folk i allmänhet tycker det är kul även om de inte är helt rostfria. Den verkar ändå väldigt välskött.
Att det är bytt till M47 är väl egentligen bara ett plus då man får ner motorvarvet ganska mycket jämfört med M45. Visst, det är ju inte riktigt modelltroget men annars bara plus!
Inredningen ser ju toppen ut. Den röda är nice! Dock så ser dörrhandtagen på insidan i vanlig ordning lite torra ut. Åtgärdas enkelt med detaljer från nyare bil som är av bättre plast som inte torkar.
Jo, den är i godkänt skick med rost på standardställen - tror inte det ska vara några större problem vid en framtida rostlagning.
Däremot är det inget som kommer hända särskilt snart.
Absolut, det enda tråkiga är brummandet vid vänstersväng (ska åtgärdas när orsaken är funnen) och att det inte är helt autentiskt
Vill jag leka originalbil så kan jag alltid växla ner till 4'an och byta växelspaksknopp
Den röda är helt klart nice! Jaså, det är samma på nyare modeller också? Då ska jag leta lite efter det, för framdörrarna är ffa lite vissna.
Har förövrigt två mätarhus på gång hem, där båda har varvräknare...surt sa räven, inget av de är Yazaki som tydligen sitter i min.
Nåja, kanske går det att sätta i VDO-mätaren i Yazaki-huset och sätta i bilen, eller så blir de till salu igen
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Eriks 244 DL, 1978
Jag har för mig att det inte går att sätta en VDO-varvräknare i Yazaki-mätarhus.
Däremot är det ju ingen kärnforskning direkt att skruva om kilometerräknaren i VDO-huset så att miltalet stämmer med den gamla och sedan byta till VDO-huset. Jag tror att vajern och anslutningen av den är samma på VDO och Yazaki men kan ha fel. Det är ju bara att kolla innan först om det passar.
Däremot är det ju ingen kärnforskning direkt att skruva om kilometerräknaren i VDO-huset så att miltalet stämmer med den gamla och sedan byta till VDO-huset. Jag tror att vajern och anslutningen av den är samma på VDO och Yazaki men kan ha fel. Det är ju bara att kolla innan först om det passar.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28
Re: Eriks 244 DL, 1978
Nej, vad jag förstått så är anslutningarna annorlunda tyvärr.
Men det är inte värre än att man upptäcker detta när huset är ute
Men det är inte värre än att man upptäcker detta när huset är ute
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28
Re: Eriks 244 DL, 1978
Jahopp, vad har hänt?
Kört strax över 100mil med bilen vid det här laget.
Nya tänddelar är beställda, allt förutom spolen byts.
Vi var iväg på loppmarknad med bilen i helgen, det var en trevlig tur - vad gör man inte för att slippa plugga
Precis innan vi skulle fara så stod det nån och ögnade på bilen, någon sekund senare stod där en orange 75'a bredvid min, också den nyss köpt i Ljungby
Helt objektivt så tycker jag 78'ans front ser lite finare ut, modernare är kanske inte rätt ord men...
Ett fynd på loppmarknaden vart det, som var 240-relaterat
Kört strax över 100mil med bilen vid det här laget.
Nya tänddelar är beställda, allt förutom spolen byts.
Vi var iväg på loppmarknad med bilen i helgen, det var en trevlig tur - vad gör man inte för att slippa plugga
Precis innan vi skulle fara så stod det nån och ögnade på bilen, någon sekund senare stod där en orange 75'a bredvid min, också den nyss köpt i Ljungby
Helt objektivt så tycker jag 78'ans front ser lite finare ut, modernare är kanske inte rätt ord men...
Ett fynd på loppmarknaden vart det, som var 240-relaterat
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28
Re: Eriks 244 DL, 1978
Jaha, jag tröttnade på trasig kilometerräknare!
Köpte ett instrumenthus i "okänt skick" på Tradera, som skulle passa!
När jag fick hem det, så visade det sig att det finns olika Yazaki-hus till tidiga 240 också
Så, själva huset var värdelöst för mig, då det hade separat kontakt för strömmatningen - MEN, hastighetsmätaren var likadan, nästan
Övre huset är från min -78. (suddig som tusan?!)
Testa först det nya huset i bilen, och mätaren fungerade och räknade korrekt.
Plockade då isär detta, för att ställa om kilometerräknaren och se hur svårt det egentligen va - för att kanske göra samma procedur på mitt egna.
Efter 1h småpill, så hade jag haft isär båda husen och rengjort drev etc.
Det som var felet i mitt hus, var att fettet torkat och siffrorna gick knappt att röra. Så, efter en ordentlig rengöring av detta, liten korrigering av mätarställningen, så vips;
Och voila, allt fungerar! (Mja, nålen ser lite skev ut på bild.)
Sådär, då hoppas vi den tickar på resten av mina mil!
Köpte ett instrumenthus i "okänt skick" på Tradera, som skulle passa!
När jag fick hem det, så visade det sig att det finns olika Yazaki-hus till tidiga 240 också
Så, själva huset var värdelöst för mig, då det hade separat kontakt för strömmatningen - MEN, hastighetsmätaren var likadan, nästan
Övre huset är från min -78. (suddig som tusan?!)
Testa först det nya huset i bilen, och mätaren fungerade och räknade korrekt.
Plockade då isär detta, för att ställa om kilometerräknaren och se hur svårt det egentligen va - för att kanske göra samma procedur på mitt egna.
Efter 1h småpill, så hade jag haft isär båda husen och rengjort drev etc.
Det som var felet i mitt hus, var att fettet torkat och siffrorna gick knappt att röra. Så, efter en ordentlig rengöring av detta, liten korrigering av mätarställningen, så vips;
Och voila, allt fungerar! (Mja, nålen ser lite skev ut på bild.)
Sådär, då hoppas vi den tickar på resten av mina mil!
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28
Re: Eriks 244 DL, 1978
Tack!BERTONE skrev:Bra jobbat!!!
En fråga till de som vet!
Hur stor ska distansen vara, som sitter mellan ram och växellådsbalk (för M47/46)?
Jag misstänker att de distanserna som sitter där sen konverteringen är för små.
Växellådans övre högra hörn tar i plåten nämligen - därav det brummande ljudet vid vänstersväng.
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28
Re: Eriks 244 DL, 1978
Lite service, innan vintern tar vid.
Bytt;
Tändstift, tändkablar, brytare (justerades till 0,3-0,32), rotor och fördelarlock.
Det var behövligt, brytarspetsarna hade börjat få toppar och fördelarlock med rotor var slitna.
Kondensatorn byttes inte än, då skruven för denna satt med spåret otillgängligt. Får skaffa mig en stroboskoplampa och byta till nästa säsong, känns dumt att vrida fördelaren utan att kunna ställa in tändningen i samma veva.
Luftfiltret skulle bytas, men det visade sig att det som rekommenderades, det passade inte.
Så jag får ta en tur till Biltema och mäta på de som de har, kanske passar det.
Allt för nu!
Bytt;
Tändstift, tändkablar, brytare (justerades till 0,3-0,32), rotor och fördelarlock.
Det var behövligt, brytarspetsarna hade börjat få toppar och fördelarlock med rotor var slitna.
Kondensatorn byttes inte än, då skruven för denna satt med spåret otillgängligt. Får skaffa mig en stroboskoplampa och byta till nästa säsong, känns dumt att vrida fördelaren utan att kunna ställa in tändningen i samma veva.
Luftfiltret skulle bytas, men det visade sig att det som rekommenderades, det passade inte.
Så jag får ta en tur till Biltema och mäta på de som de har, kanske passar det.
Allt för nu!
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28
Re: Eriks 244 DL, 1978
Lite mer grejat.
Fick luftfiltret, eller rättare sagt - burken, med filter i! Det var väl lika bra kanske.
Gjorde rent och satte tillbaka flamfällan, fick då tillfälle att byta ut den något begagnade slangen som satt där.
(Japp, jag vet, najband...inte ok.)
Så en del gjort på bilen, men mer behöver göras/bytas;
[ ]Motortvätt
[ ]Kondensator och ställa tändningen
[ ]Termostat
[ ]Spolartank, den nuvarande är sprucken
[ ]Extra distanser på växellådsbalken
Det är väl det som ska prioriteras.
Avställning sker 1/11!
Fick luftfiltret, eller rättare sagt - burken, med filter i! Det var väl lika bra kanske.
Gjorde rent och satte tillbaka flamfällan, fick då tillfälle att byta ut den något begagnade slangen som satt där.
(Japp, jag vet, najband...inte ok.)
Så en del gjort på bilen, men mer behöver göras/bytas;
[ ]Motortvätt
[ ]Kondensator och ställa tändningen
[ ]Termostat
[ ]Spolartank, den nuvarande är sprucken
[ ]Extra distanser på växellådsbalken
Det är väl det som ska prioriteras.
Avställning sker 1/11!
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 22 november 2011, 07:56
Re: Eriks 244 DL, 1978
Flamfällan är en bortgömd och ofta missat detalj. Att rengöra fällan och byta trasiga slangar är smart förebyggande underhåll. Bra!
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 27 juli 2016, 20:28
Re: Eriks 244 DL, 1978
Tack
Jag gillar sånt här underhåll, kanske inte gör någon märkbar skillnad - men då vet jag att det är bra.
Jag gillar sånt här underhåll, kanske inte gör någon märkbar skillnad - men då vet jag att det är bra.