Bilar och traktorer på vift

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Skriv svar
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Bilar och traktorer på vift

Inlägg av Allinug »

Jag undrar om någon kan svara på om man kan koppla någon ägare till bilar och traktorer som har stått sedan ägaren dog på 70-talet och där det är oklart om någon registeravgift betalats? Det är min morfars gamla bilar och traktorer som försvunnit och jag kan inte tänka mig att mormor (som nu gått bort) skulle ha betalt registerhållningsavgift på alla dessa bilar.
De har rullats iväg från mormors sommarstuga i Norrlands inland, där vissa stått inne och andra ute.

Kan vem som helst registrera sig som ägare på dessa fordon nu? Om de inte registreras med ny ägare men körs ändå, vem är ägare av fordonet? Jag tror knappast att någon vill använda något av fordonen som murbräcka eller flyktbil för något skumt. Det finns nog diskretare fordon att ha till skumma saker än gamla veteranfordon. Men tex felparkeringar, och annat skulle det kunna bli... Vem skulle stå för det?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: Bilar och traktorer på vift

Inlägg av Amarace »

Om dom varit registrerade så kan ju ingen anna stå som ägare nu. Och om dom fallit ur registret och tas in så för dom nytt regnummer. Men för att få in en sån bil i registret så måste man visa på att man faktiskt äger fordonet, kvitto, tidigare ägare o.s.v.

Ägare av är ju den som står registrerad, eller sist registrerad om det gått ur registret, eller den som kan bevisa att fordonet är deras.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Bilar och traktorer på vift

Inlägg av Allinug »

Tack för svar! Det enda som händer om fordonen avregistreras (i detta fall skrotas i sin frånvaro) är väl då att man slipper avgiften. Känns annars som att det bara är att hoppas att de inte dyker upp i något dåligt sammanhang.

Jag trodde faktiskt att man när man skrotar en bil så ingår det att man har med sig en bil till skroten. Alltid lär man sig något nytt.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Bilar och traktorer på vift

Inlägg av Tobbe »

Inga regnummer du kommer ihåg? Kolla i så fall vad som står när du söker
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Bilar och traktorer på vift

Inlägg av Allinug »

Nej, det skulle vara om man kunde se något på några gamla foton.

Det man kan säga är att de som stulit fordonen har fått kämpa ordentligt för att få iväg dem. Men att de också har haft möjlighet att jobba ostört länge. Mamma och pappa ser det positiva i detta: då slapp de göra detta jobb...

Men jag tycker att man borde reda ut om fordonen är avregisterade, registerade eller fallit ur registret. Borde man inte det, eller ska man bara strunta i det?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Bilar och traktorer på vift

Inlägg av Tilly »

Alltså det här triggar ju igång nyfikenheten rejält...

Hur många bilar handlar det om?
Vilket skick var de i?
Hur lätt var det att ta sig till och från stugan och hur avlägset ligger den?

Handlar det om ett flertal fordon så krävs det ju som du säger mycket arbete men också en hel del logistiskt planerande för att forsla bort fordonen. Har vissa stått ute sedan 70-talet så förstår jag det som om det enda alternativet är att ta dem på en trailer. Och varför göra allt detta arbete, det kan ju inte vara några jättepengar i dem även om man såklart kan få en slant för reservdelar.

En polisanmälan skall ni ju absolut göra, om inte annat för att ha något papper på att stölden faktiskt har ägt rum ifall något registreringsnummer skulle dyka upp på någon fartkamera-bild.

Kanske läge att slå en signal till "Veckans brott"-redaktionen? Tror faktiskt detta skulle kunna intressera Leif GW Persson.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Bilar och traktorer på vift

Inlägg av Tobbe »

Tilly skrev:Alltså det här triggar ju igång nyfikenheten rejält...

Hur många bilar handlar det om?
Vilket skick var de i?
Hur lätt var det att ta sig till och från stugan och hur avlägset ligger den?

Handlar det om ett flertal fordon så krävs det ju som du säger mycket arbete men också en hel del logistiskt planerande för att forsla bort fordonen. Har vissa stått ute sedan 70-talet så förstår jag det som om det enda alternativet är att ta dem på en trailer. Och varför göra allt detta arbete, det kan ju inte vara några jättepengar i dem även om man såklart kan få en slant för reservdelar.

En polisanmälan skall ni ju absolut göra, om inte annat för att ha något papper på att stölden faktiskt har ägt rum ifall något registreringsnummer skulle dyka upp på någon fartkamera-bild.

Kanske läge att slå en signal till "Veckans brott"-redaktionen? Tror faktiskt detta skulle kunna intressera Leif GW Persson.
Ja kunde kostölden engagera han som den gjorde så borde ju detta också kunna va intressant
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Bilar och traktorer på vift

Inlägg av Allinug »

Haha, nej det här är inget för "Veckans Brott"... :)
Vid stugan var det nog bara en traktor, sådan äldre variant utan hytt, som stod övertäckt i en ladugård. Som jag minns det fanns det också en slåtter (som jag tror man drar efter traktorn). Sedan var det 2 eller 3 bilar, som stått ute. Bilarna var säkert kompletta, men jag tänker att de måste ha rostat en del. Det har tidigare varit inbrott i stugan då saker stulits och det var så även denna gång. De hade även klippt låset till en bom. Stugan ligger enskilt till, men man kommer dit på en skogsväg från riksvägen men det finns även en annan väg. Bägge dessa vägar är dåliga. Det är även igenvuxet och man får vara beredd på att det kan ligga grenar på vägen.

Men det skulle varit kul att se på fartkamerabild hur de fick iväg allt. Det kanske var traktorn som drog? :D

Jag är mest orolig för att det skulle kunna bli en massa strul. Det känns som om de bara var ute efter metallvärdet, så har de ju verkligen ansträngt sig mycket. Eller man kanske får mycket pengar för en bil? Man läser om folk som säljer papper på bilar, men inte själva bilarna och det verkar finnas alla möjliga varianter på detta. Jag tänker att dessa bilar knappast kan ha funnits kvar i något register, eftersom mormor har haft flera gamla fordon stående hemma också. Det skulle ju vara poänglöst att betala en massa registeravgifter för fordon som bara står.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Bilar och traktorer på vift

Inlägg av Tilly »

Det låter ändå jäkligt märkligt måste jag säga om nu alla fordonen är borta.

Om din morfar gick bort på 70-talet så tänker jag mig att fordonen bör ha varit från 50- och 60-talen (man låter ju inte helt nya bilar stå och rosta bort) och då kan de ju knappast vara stulna i syfte att begå dumheter med. Bilarna är som du själv sa för gamla att begå rån eller stölder med och vill man ha ett fordon för att slippa betala P-böter med så känns det som det är för mycket arbete med att få dem körbara. Jag tänker mig att med så lång utomhusvistelse bör de ha varit ganska nedgångna och krävt stora arbetsinsatser för att bli körbara igen. Traktorn och slåttermaskinen som stått under tak kanske kan ha ett visst bruksvärde hos någon hobby-bonde med rymligt samvete...

Det skulle vara väldigt intressant att få reda på hur det hela gått till. Och jag tycker ändå att en polisanmälan borde vara en bra sak att börja med. Skulle något registreringsnummer mot förmodan dyka upp i något juridiskt sammanhang så finns det i alla fall ett papper på att stölden har ägt rum. Det allra bästa vore ju om ni kunde snoka reda på något registreringsnummer. Även om du säger att det är otänkbart att din mormor betalat registerhållningsavgiften så kan man ju aldrig vara säker. Inbetalningsbrevet som kommer är ju inte utformat som att avgiften skulle vara frivillig och många äldre människor ser det som en hederssak att betala och göra rätt för sig.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Bilar och traktorer på vift

Inlägg av Tobbe »

Sök på din mormor på merinfo.se, sen därifrån kan du gå vidare till biluppgifter.se, där kan du då se om några finns kvar i registret.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Bilar och traktorer på vift

Inlägg av Allinug »

Mormor har tyvärr gått ur systemet, så inga uppgifter finns på merinfo.se. Men för ett regnummer som jag sökt på tidigare, så står den bilen (från 1970) som registerad. Den bilen har dock inte stått vid stugan, utan jag tror jag vet vilken det är. Mormor har ju aldrig haft körkort, så om hon betalt avgiften för denna bil så kan hon dessvärre ha betalt för fler. :?

De kanske inte har tagit alla fordonen vid stugan på en och samma gång, utan kommit tillbaka flera gånger. Inbrottet är polisanmält. Om det är någon stackars arbetslös som gjort jobbet för att få metallskrotspengarna och bilarna nu helt säkert är förintade, så slipper mamma och pappa nu hantera det, så då är det väl bra, trots att det fortfarande är stöld. Men man skulle ju vilja veta att det är det som hänt. Jag har ingen aning om vad man skulle vilja ha gamla bilar (som förmodligen är upprostade) till. Om man ska sälja dem som metallskrot måste man väl ändå bevisa för skrotgubben att man äger bilarna?

Om alla bilpapper så småningom kommer fram så går det kanske att klura ut vilka chassinummer som dessa bilar hade och utifrån denna info göra något.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Bilar och traktorer på vift

Inlägg av Djo »

Mycket spännande det här jag undrar också hur detta gått till och vad som hänt med fordonen nu.

Om du får reda på något mer lär du skriva det :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Bilar och traktorer på vift

Inlägg av Jon-Erik »

Kan inte vara så enkelt att det är kommunen som städat?
Ett föreläggande om att röja upp som aldrig åtgärdats?
Till slut tröttnar dom och röjer upp.
Vissa kommuner är rätt så ivriga, andra bryr sig knappt.....
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Bilar och traktorer på vift

Inlägg av Allinug »

Nej, det är inte så troligt att det är kommunen som gjort detta. Sommarstugan ligger ensligt till, så att det stått några bilar på tomten kan inte varit någon olägenhet för någon.

Fastigheten är dessutom stor (skogsfastighet). 2-3 bilar snyggt uppställda i skydd bakom en av flera byggnader på tomten upptar ju liksom ingen yta på en sådan tomt. Min minnesbild är att bilarna som stod ute såg bra ut sist jag såg dem, men de kan förstås vara sönderrostade undertill. Det var också inbrott i stugan (inte första gången) och i ladugården (där traktorn och slåttern stod).

Alltså, det är ju helt andra ytor på landsbygden i Norrland, än vad man är van vid hemifrån, och helt annan prisnivå... Hemma får man betala miljoner för ett hus med knappt någon tomt och där utsikten är andra hus och vägar. På landsbygden i Norrland kan man få ett fint hus med gigantisk tomt med utsikt över nipor, sjö, berg och skog för 100-200 000 kr. Ska man ha ett hus med Mälarutsikt hemma så börjar priset på typ 10 miljoner, och då spelar det ingen roll att huset är helt förfallet. :shock: Och ska det vara hus med Mälarutsikt i Stockholm, så får man väl lägga till ytterligare en 0:a på det priset.

Djo skrev:Mycket spännande det här jag undrar också hur detta gått till och vad som hänt med fordonen nu.

Om du får reda på något mer lär du skriva det :)
Jo, men kommer nog ta ett tag. Det finns oändligt med saker att gå igenom i ordinarie bostaden (jättehus med verkstad och två byggnader till). Vi kommer nog att hitta papper på kunders bilar och traktorer också...

Jag, min bror och min kusin jobbade i 5 timmar efter begravningen, innan vi skulle åka drygt 50 mil hem, med att bära ner saker som var tunga/otympliga från vinden och det syntes knappt att vi gjort något... Men det är väl fördelen med att ha enorma ytor till förfogande: man behöver aldrig kasta bort något.

Mamma och pappa är som sagt inte ledsna över att de slapp hantera ivägforsling av bilarna. De har liksom ingen rutin på sånt jobb. Om det blir problem med de här bilarna får man ta det då, tycker de. Det kanske är rätt filosofi. ;)
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Bilar och traktorer på vift

Inlägg av Allinug »

Jag tror att det nog inte går att få klarhet i detta. Det är alldeles för mycket saker att gå igenom. Mormors hus kostar flera tusen per månad när det står tomt, så det ska säljas.

Är det någon som känner någon som är Ford Taunus/Transit-fantast? Det finns nu 2 st Ford Transit-lastbilar kvar som stått ute på mormors tomt sedan mitten av 70-talet, Ford Transit Custom. Den ena är från 1970 och den andra tror jag är från slutet av 60-talet. Rostiga förstås. De står i Västernorrland, utanför Ö-vik.

Mina föräldrar har försökt få kontakt med någon skrotgubbe som kan hämta, eftersom det finns en massa annat skrot här också. Men det är semestertider nu så kanske någon fantast hinner före?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Bilar och traktorer på vift

Inlägg av SkauneJohan »

du har pm,, jag känner en som brinner for veteran ford :D :)
volvo 244-82 Bild
Skriv svar