Bromsfrågor - fastrostade bultar/montera backar

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Bromsfrågor - fastrostade bultar/montera backar

Inlägg av FyoDisco »

Hej!

Min bil fick nedslag på besiktningen då handbromsen inte tog särskilt väl samt att vänster bromsskiva i bak var väldigt rostig på ena sidan. Kolven på bromsoket hade kärvat alltså. Så nu har jag den senaste tiden kämpat med att försöka få ordning på bromsarna men det går lite sådär, tyvärr. Det var nog bra länge sedan något på denna bromssida byttes så rosten har tagit över helt och hållet. Hoppas att ni här kan hjälpa mig lite.

Bromsoket var helkasst så jag köpte ett nytt sådant. Hittils har jag fått bort det gamla oket, skivan och handbromsbackarna. Jag kollade lite och det verkar som om backarna inte rör sig alls. Försöker förstå mig på hur handbromsen fungerar för att kunna åtgärda problemet och om jag inte har helt fel så är det meningen att handbromsvajern ska dra åt metallmekanismen som syns i mitten på bilderna nedan. Denna mekanism trycker då ut backarna som bromsar bilen, eller är jag helt ute och cyklar? Om så är fallet så ska väl mekanismen kunna röra på sig? Jag tycker att det ser ut om det men den sitter fast helt och hållet.

Bild

Bild

Bromsskölden hade jag också tänkt byta, även om det inte är ett måste, men ni ser ju på bilderna hur den ser ut. Eller det som är kvar av den. Dock stötte jag snabbt på hinder. Nämligen rost, vilket kanske inte är så oväntat. De två bultarna som sitter på baksidan som jag måste ta bort för att få bort bromsskölden (tror jag) sitter fast helt. Eller ena bulten gör det i alla fall. Den andra har jag inte vågat röra med rädsla för att runddra den precis som jag har råkat börja göra med den översta bulten. Trots att jag har sprejat på med rostlösande medel i flera omgångar samt använt en hylsa och inte en U-formad blocknyckel för att lossa på bulten så sitter den fortfarande. Har ni några idéer på hur jag kan få bort bulten?

Bild

Tack så mycket för svar!
Senast redigerad av FyoDisco den 11 maj 2016, 01:45, redigerad totalt 1 gånger.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Bromsfrågor - kärvande handbroms?

Inlägg av StefanM »

jo mekanismen måste kunna röra sig dels där wiren sitter fast och sen den andra ledpunkten som syns i bild. Det ska gå mycket lätt där. Annars blir det inget bra.
Skruvarna brukar vara ett gissel. Nästan ett måste med gassvets så man får värma ordentligt innan man dragit skruvarna runda.
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Bromsfrågor - kärvande handbroms?

Inlägg av FyoDisco »

Tack så mycket för svaret, Stefan! Ska försöka få mekanismen att röra på sig. Kämpade bra mycket med den igår men det blev ingen skillnad. Har du, eller någon annan, någon idé på hur jag ska gå till väga?
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Bromsfrågor - kärvande handbroms?

Inlägg av Allinug »

Jag tror att man måste ha hyfsade bromssköldar bak för att parkeringsbromsen ska fungera, så det är väl helt rätt att försöka byta dem.

Det finns en sprängskiss i denna tråd: https://forum.svenska200klubben.com/vie ... =40&t=4102
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Bromsfrågor - kärvande handbroms?

Inlägg av FyoDisco »

Fick den så kallade "mekanismen" att röra på sig efter att ha värmt den lite och sedan ruckat fram och tillbaka. Då var det löst, tack!

Hur tusan får jag på handbromsbackarna? Vet hur de ska sitta men fjädrarna är ju omöjliga att få på. Köpte ett bromsfjäderverktyg från Biltema med hopp om att det verktyget skulle kunna hjälpa mig på traven, men jag förstår inte ens hur det funkar.

Försökte även mer med att få loss den fastrostade bulten. Värmde en del, dock inte med en gassvets, i hopp om att det skulle räcka men nepp. Bulten sitter lika hårt som någonsin. Börjar bli riktigt less nu. Föreställde mig inte detta när jag köpte bilen för några månader sedan. Verkar inte finnas någon jag kan låna en gassvets av heller. Får väl köpa en själv istället. *suck* Nä, är mycket motgångar nu. Hade inte varit något större problem om det inte hade varit för att det här är min enda bil samt att det är ombesiktning senast om 14 dagar. Tack i alla fall för att ni är vänliga och försöker hjälpa mig. Det uppskattas!
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Bromsfrågor - fastrostade bultar/montera backar

Inlägg av Errim »

Hej!

Jag har gjort samma operation på min 240-91. Allting var ordentligt fastrotat. Skruvarna lyckades jag få loss med krafthylsa alltså en sexkantshylsa som är extra stark. Slå på hylsan så att den bottnar ordenligt på skruven så ska det gå att få loss den. Får du bara loss en skruv så är det bara att banka fram o tillbaka så lossar den andra också. Jag har inte gassvets eller annan värme men det gick ändå

Att få loss mekanismen handlar om tålamod hammare mejslar och tång samt rostlösningsmedel. Jag fick hålla på länge men till sist lossade den med polygrip och en skruvmejsel som mothåll. Kanske att jag hade spänt wiren och dragit i spaken också. Ah såg just nu att du fått loss mekanismen - grattis.

Att montera backarna är lite klurigt, fjädrarna är riktigt hårda. Jag tar en elkabel och drar i fjädern och trycker den på plats med en skruvmejsel. Fler händer kan vara bra men det går med två.

Lycka till!
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Bromsfrågor - fastrostade bultar/montera backar

Inlägg av StefanM »

du ska inte värma skruvskallen utan på andra sidan där anhållet är. Värm anhållet där skruven tittar fram så går det nog bättre. Har du glest med värme kan du även testa med att massera anhållet lite runt skruven. Då kan vibrationerna få det att släppa.

Tänk även på att det är olja i bakaxeln och du lär ju ut med drivaxeln för att byta skölden. Jag brukar hissa en sida i taget så axeln lutar inöver. Då undviker man i mesta möjliga mån olja som tar sig ut.
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Bromsfrågor - fastrostade bultar/montera backar

Inlägg av FyoDisco »

Ska köpa mig en krafthylsa och prova. Hittils är det bara den översta skruven som jag har provat få loss och eftersom det gick åt pipsvängen så jag har inte vågat röra den undre. Får jag bort den så kanske det blir lättare att få bort den övre som är runddragen.

Jag har värmt lite överallt men inte så mycket på själva skruven. Försökte att bara värma godset runt skruven, både vid skruvskallen och baksidan. Bör jag endast värma anhållet? Tänker att om jag värmer godset runt skruvskallen så sprider värmen sig till skruven. Har försökt "massera" (bankat med en hammare), men det har inte hjälpt så mycket. Kanske det inte är hammare som gäller?
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Skriv svar