Störande ljud från fartvind

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Störande ljud från fartvind

Inlägg av Bönan »

Detta är riktigt märkligt. Som ni hör i videoklippet uppstår ett högt, tjutande ljud ibland. Jag är helt 100 på att det uppstår av fartvinden då det endast hörs över 95-100 km/h, samt om man kör när det är blåsigt eller ibland när man möter en långtradare. Ibland är det borta i flera månader för att sedan återkomma. Det verkar inte komma från friskluftsintagen, spelar ingen roll om de är öppna eller stängda. Låter dock som att det kommer någonstans ifrån vindrutan eller därikring. Teorier? Mycket störande som ni hör...

https://youtu.be/KSLEQrvhOpQ
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Störande ljud från fartvind

Inlägg av Jon-Erik »

En gissning...
Du har sista årsmodellernas framruta med bara gummilist runt framrutan?
Ganska vanligt problem, undermålig konstruktion.
Prova att tejpa runt hela framrutan och se om det tystnar?
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Störande ljud från fartvind

Inlägg av Errim »

Hej. Jag har upplevt samma ljudfenomen men då på en 850 och endast på sommaren när det var över en viss temperatur. En bilverkstad hade monterar den rutan och glasmästaren bara skakade på huvet när han såg den. Rutan fick sen ett fult stenskott varpå ny list o ruta monterades och det blev tyst.
Låter din ruta även när det är kallt?
Idén med att tejpa och höra om det blir tyst är ju bra sen kan man ta bort bit för bit och lokalisera var "flöjten" är. Kanske kan det åtgärdas med tätningsmassa.
Kolla även listen på droppkanten, den kan säkert vissla den också.
Mvh
Bengt
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Störande ljud från fartvind

Inlägg av Råda »

Hade samma problem med min 92a som ju endast har gummilist runt vindrutan. Jag limmade listen mot karossen så blev det tyst. Det var uppe mot taket som var problemet med min. Bara att testa dig fram med tape.
Jonas Anderot
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Störande ljud från fartvind

Inlägg av Bönan »

Ja det är bara på sommaren, det uppstod första gången i höstas men var tyst över vintern - nu är det tillbaka. Listen satt lite löst på ett ställe där det låter som att ljudet kan komma ifrån, ska prova att tejpa/limma och se om det hjälper. Tack för tips!
Skriv svar