Volvo 245 b230f startar ej

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Björkåsnicke
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 mars 2016, 19:34

Volvo 245 b230f startar ej

Inlägg av Björkåsnicke »

nu ger jag hoppet till internet då jag snart ger upp. Allt började med att jag köpte bilen av en kompis som har försökt på igång den utan framgångar. det första jag gjorde va att slänga i ett nytt batteri och kolla om det kom fram bränsle. inget bränsle fram så gav direktström till säkring 4 och då började den pumpa. och sedan kolla jag gnistan och den kom bara ibland. mest när man övergick med nycklen från läge II till "startläget" och ingen gnista under själva startandet. (ibland ger den gnista) om jag plockar bort 2 tändstiftet (från kylet) så låter det som den tänder mer och sätter jag tillbaka det så är de dött igen. bytte bränslerelä det under handsfacket till ett bättre beg. men inget händer. jag nollade motorn och la allt rätt. (stod fel innan) alla markeringar rätt. nu till ett problem. linjen på remen stod jämt med märket på kamdrevet och kåpan och även på dom andra dreven. men efter jag snurrat motorn så hoppar det märket på remen typ 5-6 kuggar bakåt. som jag hört ska den bara vandra 2 kuggar??? och vi fortsätter. bytte svänghjulsgivaren idag utan några större framgångar men konstigt nog så började pumparna funka precis som dom ska men slutade sedan funka igen.. blir inte klok på detta så all hjälp mottages :D
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Volvo 245 b230f startar ej

Inlägg av Volvo245GLT »

Välkommen hit! :D

Nummer ett är naturligtvis att att se till så att motorn är rätt inställd.
Märkena på remmen har jag aldrig använt, det är hur dreven står som är relevant.

Ur med 1:ans stift (d.v.s. cyl. närmast fronten) och dra runt så att märket på remskivan linjerar med nollmarkeringen på kåpan.
Känn efter med en skruvmejsel i tändstiftshålet samtidigt som du vrider runt remskivan. Du vill känna att kolven är i toppläge, samtidigt som markeringen står mitt för noll.

Lossar du fördelarlocket så ska nu rotorn peka mot kabeln som går till 1:an.

Tittar du ner genom oljepåfyllningen så ska kammen står som i ett V, alltså båda ventilerna stängda på ettan.
Märket på kamdrevet ska även linjera med märket på kåpan.

Tänk på att utväxlingen är 1:2. Du kan med andra ord behöva vrida veven ett extra varv innan alla markeringar linjerar upp.

Om allt detta stämmer så är det bara att fortsätta med det elektriska.
Det vita bränslepumps/systemreläet som du redan hade bytt till ett 100 % garanterat (?) fungerande (mycket vanligt fel!), svänghjulsgivaren, huvudsäkringen i den vita hållaren vid batteriet (också vanligt med glapp där!), tändspole, tändmodul...

Förutsätter att det rör sig om en -88B eller senare med tanke på att du nämnde svänghjulsgivaren. Då kan du ta ut felkoder via blinkdosan i motorrummet. Kanske kan det ge någon ledtråd.
Via denna dosa så kan du även felsöka genom att aktivera olika komponenter i motorstyrningen.

Själv så brukar jag använda en lös svänghjulsgivare (eller lossa den som sitter där) för att testa systemet. Givaren är induktiv och triggar när man för t.ex. en skruvmejsel eller ringnyckel snabbt förbi givarens spets.
Tändning på alltså och trigga givaren. Du ska då tydligt höra hur bränslepumparna startar och hur bränslet flödar med ett susande läte. Spridarna ska öppna och du ska samtidigt få gnista, brukar höras tydligt på ljuden om allt lirar.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Björkåsnicke
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 mars 2016, 19:34

Re: Volvo 245 b230f startar ej

Inlägg av Björkåsnicke »

Hejsan. nu startar äntligen bilen. va så att någon hade bytt fördelaren utan att nolla motrn och ställa rotorn i rätt vinkel ;) så gjorde ju ingen nytta att nolla motorn då när den stod fel ;) men bilen startar hur lätt som helst när jag kopplar direkt ström från bat till 15+ på tändspole inte annars.. vad kan detta bero på? även provat annan tändspole.
Skriv svar