Någon med erfarenhet av färgkod 121?

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
byden
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 juni 2013, 17:44

Någon med erfarenhet av färgkod 121?

Inlägg av byden »

Hejhej!
Det har blivit dags för lack/bättring av min vinterbrukis(77ans 244) och tänkte då att jag skulle lacka från listen och neråt.
Åkte runt i min hemstad och letade färg men det var ingen som fick/kunde sälja den färgen jag behövde(färgkod 121,mellanblå) det hela slutade med att jag beställde på nätet från ett företag uppöver i landet, fick hem färgen men tycker den är alldeles för mörk, står 121 på burken menmen, imorgon blåser jag på lacken oavsett men nyfiken på att höra om någon råkat ut för samma och hur resultatet blev, får se om jag lyckas lägga ut någon bild för sitter med en surfplatta..mvh//Petter
byden
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 juni 2013, 17:44

Re: Någon med erfarenhet av färgkod 121?

Inlägg av byden »

Kassa bilder..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Någon med erfarenhet av färgkod 121?

Inlägg av Djo »

Tror det är din bil som är solblekt svårt säga på den bilden dock.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Någon med erfarenhet av färgkod 121?

Inlägg av StefanM »

garanterat solblekt. Har en likadan på byn jag servar ibland och den är fasligt matt och urblekt. Inte en chans att man kan dellacka de där årgångarna och få det lika.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Någon med erfarenhet av färgkod 121?

Inlägg av Djo »

StefanM skrev:garanterat solblekt. Har en likadan på byn jag servar ibland och den är fasligt matt och urblekt. Inte en chans att man kan dellacka de där årgångarna och få det lika.
Med riktiga grejer borde det gå och få upp putsen igen självklart lär det finnas viss skillnad men det får man räkna med på 35-40 årig lack.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Någon med erfarenhet av färgkod 121?

Inlägg av StefanM »

nä jag tror de där färgerna oxiderar rakt igenom. Man kan få det blankt ja men det består inte.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Någon med erfarenhet av färgkod 121?

Inlägg av Djo »

StefanM skrev:nä jag tror de där färgerna oxiderar rakt igenom. Man kan få det blankt ja men det består inte.
Alltså dessa gamla lacker är ju krävande när det gäller den saken men gillar man putsa funkar det ju.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
StefanM
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 januari 2014, 12:03
Ort: Torpshammar

Re: Någon med erfarenhet av färgkod 121?

Inlägg av StefanM »

nja, en del färger på volvo av dessa årgångar var ju extremt dåliga, alltså oxiderar rakt igenom. Finns ju andra färger och andra märken av samma årgångar som inte lider av detta så det är ju helt klart fel på färgen. Har sett nån sån här blå bil som nästan haft en helt gråmjölkig baklucka och det beror ju på oxideringen i färgen. Den hade definitivt inte blivit blå igen hur mycket man än putsat.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Någon med erfarenhet av färgkod 121?

Inlägg av Djo »

StefanM skrev:nja, en del färger på volvo av dessa årgångar var ju extremt dåliga, alltså oxiderar rakt igenom. Finns ju andra färger och andra märken av samma årgångar som inte lider av detta så det är ju helt klart fel på färgen. Har sett nån sån här blå bil som nästan haft en helt gråmjölkig baklucka och det beror ju på oxideringen i färgen. Den hade definitivt inte blivit blå igen hur mycket man än putsat.
Vet vad du menar. hade en 144 reservdelsbil grön den var verkligen helt grå på taket men fortfarande blank så ja något fl med 70 tals färgerna verkar det vara.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Skriv svar